וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומרה כבולה

דידי חנוך

7.9.2009 / 11:39

ההחלטה של נוקיה לשווק את X6 רק עם שירות Comes With Music מזכירה את הצד האפל של שילוב חומרה ושירותים

אחד הטרנדים החזקים ביותר של השנים האחרונות בתחום הטכנולוגיה הוא שילוב של תוכנה + חומרה + שירותים. הדוגמה הקלאסית - והמודל לחיקוי - היא אפל. המודל שבנתה סביב האייפוד, שבו צרכנים רוכשים שירים ממנה ומעבירים אותם לנגן שלה באמצעות התוכנה שלה, היה הצלחה כבירה. האייפוד דרס את המתחרים, ואייטיונז היא כיום חנות המוזיקה הגדולה בעולם. המודל הצליח למרות שהיה סגור ומוגבל. הוא הצליח מכיוון שהמתחרים לא היו טובים מספיק, ומכיוון שאפל בנתה מערכת אלגנטית שעבדה - ועובדת - היטב. אפל לקחה את המודל הזה גם לחנות היישומים וזכתה להצלחה אדירה גם שם, למרות הבעיות הרבות בתהליך אישור היישומים, עליהן כתבנו בעבר.

מודל מעט שונה ניתן למצוא באנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל. אנדרואיד היא מערכת הפעלה פתוחה, בעלת קוד פתוח ויצרנים שונים שמוסיפים לה תכונות וממשקים. אבל מתחת לכל זה יש דבר אחד קבוע: אם יש לכם חשבון גוגל - וספציפית, חשבון ג'ימייל - החיים שלכם יהיו הרבה יותר קלים עם אנדרואיד.

עכשיו מצטרפת נוקיה לחגיגה. X6, המכשיר הראשון שלה עם מסך מגע קפסטיבי (כלומר, מסך מגע שמותאם לשימוש באצבע, ללא סטילוס), לא יימכר ללא חבילת Comes With Music, שירות המוזיקה של החברה שמאפשר ללקוחות להוריד שירים ללא הגבלה במשך שנה. כתבתי על זה בשניים מהטקסטים על התערוכה של נוקיה, כי זה מרגיז מאד. מדובר במכשיר המוזיקה הטוב ביותר שהחברה אי פעם השיקה. אם לא הייתי איש של מקלדות מלאות, הייתי שוקל ברצינות לקנות אותו.

וזאת בדיוק הבעיה עם כבילת שירותים עם חומרה ותוכנה. הצד החיובי הוא שהלקוח מקבל חוויה שלמה, שכל החלקים בה נבנו כדי לעבוד זה עם זה. הפן השלילי הוא שחופש הבחירה נגזל ממנו, לפחות חלקית. אני רוצה שהאנדרואיד ייאפשר לי לסנכרן את המייל שלי משירותים אחרים, ולא רק של גוגל. אבל זה לא יקרה, כי הסיבה לקיומו של האנדרואיד היא לגרום לאנשים להשתמש יותר בשירותים של גוגל. אני רוצה להתקין על האייפון גם יישומים שלא אושרו על ידי אפל - מבלי לפרוץ את המכשיר - אבל זה לא יקרה, כי המודל העסקי של אפל בנוי על גזירת קופון מיישומים שנרכשים בחנות שלה.

נוקיה נמצאת כעת בעיצומן של שתי מגמות סותרות. היא פותחת את השירותים שלה למפתחים חיצוניים, על מנת להפוך אותם לאטרקטיביים יותר. אבל מצד שני היא כובלת מכשיר לחבילת שירות לא באמת מוצלחת, שלא קיימת ברוב השווקים, ושמעלה את המחיר שלו בשווקים בהם היא כן קיימת. Comes With Music וחנות המוזיקה של נוקיה בכלל, שווה להזכיר, נמנים על שירותי המוזיקה הגדולים (במונחים של מספר שירים) האחרונים שעדיין מוכרים שירים עם מגבלות נז"ק ולא בפורמט פתוח כגון MP3.

בסופו של דבר, אני מאמין שהמודל הפתוח יותר ינצח. זאת אחת הסיבות שאני מאמין שתוך שנתיים יהיה לאנדרואיד נתח שוק גדול יותר משמעותית מזה של האייפון. הוא לא פתוח לגמרי, אבל הוא פתוח יותר. זאת הסיבה שאפל העבירה את חנות המוזיקה למכירת קובצי MP3, שניתן לנגן בכל מכשיר ולא רק באייפוד. כך היא יכולה למכור לכולם, למרות שחוויית הרכישה והסינכרון עדיין טובה יותר במכשירים שלה.

כתבתי כבר שסביר להניח שה-X6 ישוחרר בסופו של דבר מכבלי ה-CWM. אבל אז, זה כבר עשוי להיות מאוחר מדי. כיום, רוב המכשירים נותרים אטרקטיביים באמת רק בחודשים הראשונים לקיומם. שוק הסלולר נהיה תחרותי יותר ויותר מיום ליום. השבוע אנו מצפים לראות - לראשונה מזה נצח - הכרזה של מכשירים אטרקטיביים באמת מצד מוטורולה. HTC תציג בקרוב את היורש ל-Touch HD, והוא יעבוד על אנדרואיד. אם נוקיה רוצה להתחרות, היא צריכה להבין שהיא - עדיין, למרות הצהרות הכוונות השונות שלה בנוגע להפיכה לחברת שירותים - יצרנית סלולר. אחרת, X6 יהפוך לעוד אחד מהמכשירים האלה שיכלו להצליח, אבל נכשלו בגלל שיצאו מאוחר מדי ושווקו במחיר גבוה מדי, כגון N96, סוני אריקסון Xperia X1 ואחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully