וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה פייסבוק מחקה את טוויטר?

דידי חנוך

17.9.2009 / 11:32

מה עומד מאחורי הנסיונות של הרשת להידמות למתחרה הקטנה ממנה בהרבה? דידי חנוך מנתח

בחודשים האחרונים ביצעה פייסבוק מספר מהלכים שאת כולם ניתן להגדיר במידה זו או אחרת כנסיונות להדמות לטוויטר. הפיכת רצף העדכונים למרכז האתר, ההיפתחות ליישומים חיצוניים, ולאחרונה השקת פייסבוק לייט. מהלכים אלה נראים תמוהים לעתים, מכיוון שפייסבוק גדולה בהרבה מטוויטר. היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, יש לה מודל עסקי שמתחיל להניב הכנסות הולכות וגדלות, והיא ממשיכה לצמוח.

רמז לסיבה שפייסבוק רוצה להיות טוויטר קיבלתי לאחרונה בתוכנית הספורט PTI של רשת ESPN. אחד משני מנחי התוכנית, עיתונאי הספורט הוותיק טוני קורנהייזר, מדבר בתוכנית כל הזמן על הטוויטר שלו. מה הוא עדכן, מה כתבו לו, וכיו"ב. השבוע, הזכיר המנחה השני, מייקל וילבון, את פייסבוק. תגובת קורנהייזר: "אולי זה בגלל שאני זקן, אבל אני לא יודע מה זה פייסבוק".

על פניו, מדובר בתגובה תמוהה. אחרי הכל, פייסבוק היא מיינסטרימית יותר, לא? עד לפני כמה חודשים, טוויטר היה משכנם של גיקים בלבד. ובכן, כן ולא. בעבור כלל הציבור, פייסבוק הוא עדיין אתר מיינסטרימי יותר. אנשים משתמשים בו כדי לקיים קשר עם חברים רחוקים וקרובים רחוקים עוד יותר. הם משתמשים בו למשחקים וניהול ארועים והמון שימושים אחרים. אבל עבור עיתונאים, טוויטר הוא כלי מועיל יותר. קל מאד להשתמש בו, אחרי הכל. ואם יש לך במה אחרת בה אתה יכול לקדם את עצמך בטוויטר, אתה לא צריך לעשות שום דבר חוץ מלעדכן.

בקיץ האחרון נראה מהפך דומה אצל אישיות ESPN מפורסמת אחרת. ביל סימונס, אולי הכותב המצליח ביותר של אתר הרשת, נהג ללעוג לטוויטר כמקום בו אנשים מדברים על מה שהם אוכלים, ותו לא. לאחר שחבר שכנע אותו להצטרף לשירות, לקח זמן קצר מאד עד שהוא היה שקוע בו עד הצוואר. כיום, אין פודקאסט בו הוא לא מזכיר "כתבתי על זה בטוויטר". סימונס הצטרף לטוויטר בתחילת מאי. בזמן כתיבת שורות אלו יש לו 782,627 עוקבים בטוויטר.

לכלל הציבור, קשה לעתים להיכנס לטוויטר. כפי שכתבתי כאן בעבר, השירות פשוט מאד לשימוש, אבל יכול להיות מסובך להבנה. אם אתם לא עוקבים אחרי אנשים, אם אתם לא מגיבים לאנשים, הציוצים שלכם יתקיימו בוואקום. אבל זה לא נכון לאנשי מדיה וסלבריטאים.

הסיבה לכך שפייסבוק רוצה להיות טוויטר פשוטה: טוויטר פשוט סקסי יותר. כשטרי סמל מונה למנכ"ל יאהו!, הוא החל בשורה של מהלכים שנועדו להפוך את יאהו! לחברת תוכן. אין לי ספק שסמל האמין באמת ובתמים שהמהלכים שלו טובים לחברה. אבל פרשנים רבים מאמינים שהוא רצה גם להתחכך באבק כוכבים.

ככל שפייסבוק הופך לחלק מהתשתית של האינטרנט, כך הוא נהיה חשוב יותר ושימושי יותר. אבל במקביל, הוא נהיה גם סקסי פחות. מגניב פחות. בפייסבוק, יש לכוכבים "אתרי מעריצים". בטוויטר, הכוכבים משתמשים באמת.

העילית הטכנולוגית נטשה את פייסבוק מזמן לטובת טוויטר. והיא מנסה כבר שנה לפחות לנטוש את טוויטר שוב ושוב לטובת פרינדפיד או פלרק או כל אחד מאינספור שירותים אחרים. כעת מוצאים את עצמם מייסדי האתר - שלפי ספר שנכתב עליהם הקימו אותו במקור על מנת להשיג בחורות - בראש משהו שהופך לצנרת של הרשת. צנרת זה חשוב. צנרת זה רווחי. אבל צנרת זה לא כיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully