וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות מובייל לאן?

דידי חנוך

8.10.2009 / 10:43

לאחר שהשתמש במשך מספר ימים במכשיר חלונות מובייל 6.5, יש לדידי חנוך מסקנות בנוגע למערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט

חלונות מובייל היא שק החבטות שלי כבר הרבה מאד זמן. שנאתי את גרסה חמש. שנאתי את גרסה שש. שנאתי את 6.1. השבוע השתמשתי ב-HTC HD2, מכשיר הדגל החדש של HTC שמצויד בגרסה 6.5. כפי שניתן לראות מהסקירה, אהבתי את המכשיר מאד. אבל אחד הדברים שאהבתי בו כל כך היה העובדה שהוא הסתיר כמעט לגמרי את מערכת ההפעלה. ממשק TouchFLO 3D (שאינו, למרות הדמיון ולמרות מה שאולי קראתם במקומות אחרים, Sense UI) עושה עבודה נהדרת במתן חזות חלופית למכשיר. אבל למטה אורבת לה חלונות מובייל. וכל הזמן בו השתמשתי במכשיר לא יכולתי להפסיק לחשוב דבר אחד: אם רק היתה בו אנדרואיד במקום חלונות, כמה טוב היה.

הבשורה החיובית היא שמיקרוסופט מודעת למצב הזה. סטיב באלמר הודה שהחברה פישלה עם מערכת ההפעלה. וזה טוב. במיוחד כשמדובר במנכ"ל שמשמש כמעודד הראשי של החברה ושבדרך כלל עסוק בללעוג למתחרים. כשבאלמר מודה בפומבי שהמצב לא טוב, אתם יכולים להניח שהמצב רע מאד.

הבשורה השלילית היא שמיקרוסופט יודעת שהמצב רע כבר הרבה זמן. וזה עדיין לא גרם לה . אנחנו יודעים שהחברה יודעת ליצור ממשקים טובים למכשירים ניידים. כל מי שראה את Zune HD יודע את זה. אבל מכיוון שמדובר בחברה כל כך גדולה, קשה לה לפעמים לשלב בין דברים. האנשים שעבדו על חלונות מובייל 6.5 לא עבדו עם האנשים שבנו את Zune HD. יש ככל הנראה תוכניות להפוך את הממשק של Zune HD לממשק המולטימדיה של חלונות מובייל, אבל זה בלתי נתפס שזה עוד לא קרה. הממשק קיים. הוצאתם מערכת הפעלה חדשה. אז יאללה.

במקום זאת, כל נסיון לנגן וידאו בחומרה המדהימה של HD2 הביא אותי היישר למדיה פלייר מובייל, הגרסה הניידת המצערת של נגן המולטימדיה - הדי מצער כשלעצמו, גם אחרי השיפורים שנעשו בו בשנים האחרונות - של חלונות. וברגע שזה קורה, המכשיר הזה, שבמובנים כה רבים מספק תחרות שקולה לאייפון, צולל למעמקים. וזה מדכא.

אין יתרון

חלונות מובייל 7 תגיע עוד כשנה. אין לי ספק שהיא תהיה ה-ר-ב-ה יותר טובה מהגרסה הנוכחית. אבל השאלה היא במה - אם בכלל - היא תהיה טובה יותר מהגרסאות שיהיו אז של אנדרואיד, סימביאן, מאימו, אייפון. והתשובה היא: כנראה שבכלום. ונשאלת השאלה, האם הגיע הזמן להספיד את חלונות מובייל כפלטפורמה? שנים של שמרנות וחוסר השקעה שמו את החברה בעמדת זינוק רעה מאד. וקשה לראות איך היא מתגברת עליה. את כל מה שטוב בה - ממשוק עם שרתי אקסצ'יינג', יכולת התאמה של הממשק - אפשר לעשות כבר אצל המתחרים. והיא עדיין צורכת יותר משאבי מערכת. השבוע קיבלתי לידי את HTC Magic, מכשיר שהחומרה שלו היא בדיחה לעומת ה-HD2. אבל הוא עובד מהר באותה המידה, כי מערכת ההפעלה שלו הרבה יותר גמישה.

קשה לי להספיד את חלונות מובייל. כי קשה להספיד את מיקרוסופט בכל קטגוריה בה היא מתחרה. מדובר בחברה שמתקדמת בעזרת רכישות, משאבים ועקשנות. וכן, גם בזכות העובדה שעובדים בה הרבה מאד אנשים מוכשרים מאד. אבל המצב בו היא נמצאת קשה מאד. לפחות לסימביאן של נוקיה (כלומר, לא באמת של נוקיה, אבל היא החברה שמושקעת במערכת ההפעלה יותר) יש אסטרטגיה ברורה. יש מפת דרכים. אנחנו יודעים איך היא תשתפר ומתי היא תשתפר. ובעוד שנה וקצת היא תהיה ככל הנראה מערכת הפעלה טובה מאד. מאד.

בנוגע לחלונות מובייל 7, כל מה שאנחנו יודעים הוא שאם היא היתה יוצאת היום, היא היתה מערכת הפעלה טובה מאד. אבל היא לא יוצאת היום. ולכן - ושוב, קשה לי לכתוב את הדברים האלה - אולי לא כדאי שהיא תצא בכלל. לפחות לא בפורמט הנוכחי.

מסלול אחר

אז מה כן צריכה מיקרוסופט לעשות? לטעמי, היא צריכה לעשות את מה שעשתה בתחום המשחקים: לייצר מוצר שלם שכולו שלה. חומרה ותוכנה. ראינו כבר תמונות מודלפות של מכשירי Project Pink, אבל הם לא נראים כמו הפתרון. מצד שני, גם קונסולת Xbox המקורית לא היתה מתחרה אמיתית לשום דבר. אבל Xbox 360 היא מוצר מעולה (לפחות מאז שהקונסולות הפסיקו להתפגר כל שלושה שבועות). במקום לתת ליצרניות אחרות להפוך את מערכת ההפעלה שלה למשהו שראוי למאכל אדם, מיקרוסופט צריכה לתפור מערכת הפעלה וחומרה שבנויות באופן מושלם זו לזו. ולהביא חידושים אמיתיים.

כעיתונאי, אני נמצא בעמדה המוזרה של לומר "מה חברה צריכה לעשות" על אסטרטגיה שבשלב זה מיושמת או לא. לוקח שנתיים לייצר מכשיר חדש עם ממשק חדש וכל מה שמתלווה לכך. אם מיקרוסופט תביא את המכשירים הראשונים שלה עוד שנתיים, כדאי מאד שהם יהיו מדהימים כל כך שכל מי שייקח אותם ליד יתעלף בו במקום. אבל מדובר בחברה שיודעת לשמור סוד כשהיא רוצה, ובהחלט יכול להיות שהיא עובדת על דור ראשון ושני של מכשירים סלולריים משלה. לטובתה, ולטובת התחרות בשוק, אני מקווה שזה נכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully