וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע הרע של הענן

דידי חנוך

15.10.2009 / 11:05

אם כל הנתונים שלנו עומדים לעלות לענן, כדאי שלא יהיו עוד שבועות כמו זה, בו נמחקו נתוניהם של משתמשי שירותים שונים

אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך העברת הנתונים שלנו לענן האינטרנטי. יותר ויותר יישומים זוכים לגרסה מקוונת, יותר ויותר חברות מציעות גיבוי בענן, אחסון בענן, הרצת יישומים בענן. הרוב מוחלט של משתמשי האינטרנט בישראל מנהלים את המייל שלהם בענן, והמגמה הזאת מתרחבת ליותר ויותר שימושים.

אבל השבוע נתקלה מגמת המעבר לענן במכשול משמעותי, כאשר נמחקו נתוניהם של משתמשי מכשירי Sidekick בארצות הברית. הסיידקיק הוא טלפון שמתמחה בסמס, וזכה בשנים האחרונות לפופולריות בקרב בני נוער. החברה שהמציאה אותו, Danger, נרכשה בשנה שעברה על ידי מיקרוסופט ולפי שמועות מבוססות מאד אחראית למכשירים הסלולריים הבאים של ענקית התוכנה. הממציא של הסיידקיק, אנדי רובין, הוא האיש מאחורי אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל שגם היא מסתמכת מאד על הקישוריות.

באותו השבוע, נשמעו גם דיווחים על חשבונות פייסבוק שנמחקו ו/או נחסמו, וטוויטר סבל מעוד גל של תקלות. כל אלה מאירים את הצד המדאיג של המעבר לענן: כשאנחנו מעבירים את כובד המשקל לשירותים ברשת, אנחנו אמנם כבר לא צריכים לדאוג לאחסון שלהם ולמכשירים חזקים מספיק כדי להריץ אותם, אבל זה אומר שמישהו אחר צריך לדאוג להם. ותקלות כמו אלה פוגעות באמון של המשתמשים בכך.

מכשול אמיתי או חבלי לידה?

תקלות בשירותי הענן השונים מעלות תמיד את אותה השאלה: האם אנחנו יכולים לבטוח באחסון מקוון. התקלה האחרונה ארעה למיקרוסופט כחודש לפני שזו משיקה למפתחים את Azure, פלטפורמת המחשוב בענן שלה. האם מחיקת נתוני המשתמשים של סיידקיק תפגע באז'ור ובמחשוב בענן בכלל?

לטעמי, התשובה היא לא. מחשוב בענן היא טכנולוגיה שעדיין נמצאת בשלב מוקדם מאד. חברות הענן הגדולות האחרות - אמזון וגוגל - סבלו וסובלות מתקלות בשירותים שלהם, וזה לא גורם להן לאבד לקוחות. ההיפך הוא הנכון: יותר ויותר שירותים משתמשים באינטרנט, ויותר ויותר משתמשים מנצלים את השירותים האלה.

הדוגמה הבולטת ביותר היא זו שהזכרתי בעבר באותו הנושא: טוויטר. בשנה ומשהו הראשונות לקיומו, שירות המיקרו-בלוגים קרס כל הזמן. ממש כל הזמן. אבל אנשים המשיכו להשתמש בו, כי הוא היה שווה את זה בעבורם.

שירותי ענן מספקים מענה ששירותים הקיימים כיום לא מסוגלים לספק. הם מאפשרים למשתמשים לעשות יותר, ולעשות דברים שמתאפשרים תודות למהירות החיבור כיום - ומהירות החיבור הגבוהה יותר משמעותית שצפויה להגיע בשנים הקרובות.

אנשים ימשיכו להשתמש בשירותי ענן, יותר ויותר. אני משוכנע כי התקלות שנראות כרגע כמחסומים קשים יתגלו בהדרגה כחבלי לידה. השבוע הזה אמנם היה שבוע רע לענן, אבל זה גם היה השבוע בו רבים מאיתנו גילו לראשונה שסיידקיק משתמש בענן על מנת לשמור דברים כמו אנשי קשר.

חבלי הלידה האלה לא ייפסקו השבוע, אבל אלה הצעדים בדרך להפיכת מוצר או טכנולוגיה למיינסטרים. הם בלתי נמנעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully