וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל נגד נוקיה, מי צודק?

דידי חנוך

25.10.2009 / 11:32

התביעה של נוקיה נגד אפל עוררה לא מעט גלים במהלך סוף השבוע. דידי חנוך מסביר ונוקט עמדה

בשבוע שעבר הגישה נוקיה תביעה כנגד אפל על הפרת 10 פטנטים. מדובר בפטנטים בסיסיים, כאלה שדי קשה לבנות מכשיר סלולרי מודרני בלי להפר אותם או לשלם את דמי הרשיון. נוקיה טוענת בכתב התביעה ובהודעתה לעיתונות שכך עובדת התעשייה. אפל עצמה לא הגיבה, אבל מגיניה הרבים בתקשורת אמרו שנוקיה בחרה בנתיב התביעה מכיוון שאינה מצליחה להתחרות בחדשנות של אפל.

כך עובדת התעשייה

הטענה של נוקיה היא "כך עובדת התעשייה, ואפל מסרבת לשחק לפי החוקים". זאת טענה שקשה לחלוק עליה ברמה העובדתית. חברות כמו קוואלקום ונוקיה מקבלות כסף - כולל אחת מהשניה - על השימוש בטכנולוגיה שהן פיתחו. ההגיון הוא פשוט: מי שבנה את הטכנולוגיה שמאפשרת ליצור את המוצר שלכם, זכאי לאחוז כלשהו מהרווח שלכם. כך עובדים חוקי הפטנטים כיום.

בדו"ח הרבעוני האחרון שלה דיווחה החברה על הכנסות של 7,808 מיליוני דולרים. מתוכם, שניים וחצי מיליארד הגיעו מדמי רשיונות וזכיינות. בחברת סנדיסק, הנתונים דומים - אם כי בקנה מידה קטן בהרבה. שתי החברות מחזיקות בקניין רוחני רב, וזה משמש להן כמוקד רווח מרכזי.

אפל לא המציאה את הגלגל מחדש כאשר בנתה את האייפון. היא השתמשה בטכנולוגיות קיימות. ועל כך, לפי השיטה הקיימת, היא צריכה לשלם. כשאפל רוכשת מסמסונג זיכרונות פלאש, חלק מהכסף מגיע לסנדיסק. ככה המערכת עובדת.

טרולים וחיות אחרות

הבלוגר מייקל מסניק מאתר TechDirt האשים במהלך סוף השבוע את נוקיה שהיא תובעת מכיוון שאינה יכולה לחדש. במילים אלה, הוא שם אותה בקטגוריה אחת עם "טרולי פטנטים". טרולי פטנטים הם אנשים וחברות שמשיגים פטנטים במטרה לתבוע או להשיג הסכמי רשיון. אלה החברות והאנשים שבגללם נשמעת הטענה המוצדקת שמערכת הפטנטים הקיימת כיום היא מערכת שבורה.

אבל קשה לקבל את הכללת נוקיה בקטגוריה הזאת. מדובר בחברה שהשתמשה בטכנולוגיה המגולמת בפטנטים האלה על מנת ליצור מוצרים, וזכתה להצלחה רבה מאד עם המוצרים האלה. נוקיה היא עדיין חברת הסלולר הגדולה בעולם, ביתרון שנותר גדול מאד. היא עדיין יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם.

וצריך לזכור מי הצד השני בתביעה הזאת. אפל היא החברה שתבעה את מיקרוסופט ו-HP על עצם השימוש בממשק גרפי, בטענה שהוא העתק של מערכת ההפעלה של המקינטוש. היא תבעה אתרים שהשיגו סקופים על מוצרים שלה. היא איימה על פאלם בתביעה על ממשק המגע של ה-Pre. חוקי הפטנטים וזכויות היוצרים מוכרים היטב למחלקה המשפטית של אפל, גם מהצד התובע.

מערכת שבורה

כאמור, נוקיה משחקת כרגע לפי החוקים, ואפל לא. אבל יש בסיס מוצק לטענה שהחוקים לא עובדים. הזכרנו את טרולי הפטנטים, ויש רבים כאלה. כל כמה שבועות אנו שומעים על תביעה שמבוססת על פטנט מפוקפק במידה זו או אחרת.

אבל הפטנטים האלה אינם באמת הבעיה. הבעיה היא בדיוק בחברות כמו קוואלקום וסנדיסק, ובדרך בה המערכת עובדת. אחת הסיבות שהאינטרנט הצליחה להתפתח כל כך מהר היא שהיא בנויה על סטנדרטים פתוחים. ייטב לתעשיות אחרות אם ילמדו את הלקח הזה.

לחברה שמפתחת טכנולוגיה חדשה יש יתרון מובנה: היא יכולה להביא לשוק מוצר חדשני לפני המתחרות שלה. המערכת הנוכחית, בה המתחרות צריכות גם להמשיך לממן את החברה הראשונה בדמי זכיינות, היא מערכת שמדיפה ריח של מאפיה. ובשותפות במערכת הזאת, גם אפל וגם נוקיה אשמות.

חלקתי קודם על מייקל מסניק וטענתו שנוקיה פועלת כטרולית פטנטים. אבל אני מסכים לחלוטין עם העיקרון שעומד מאחורי הטענה: התחרות צריכה להתבצע בשוק הפתוח, ולא בבית משפט, וגם לא בדיונים בחדרי ישיבות בין עורכי דין.

בשבוע שעבר ארע צעד מפתח בדרך להחזרת סימביאן ממעמד של סוס מת למעמד של מערכת הפעלה תחרותית בעשור הקרב: ליבת הקוד של מערכת ההפעלה שוחררה כקוד פתוח. זהו צעד מאחוריו עומדת נוקיה. נוקיה מודעת ליתרונות שיש בפלטפורמה פתוחה. ולמרות שמשפטית היא כנראה צודקת בתביעה נגד אפל, חבל שהיא לא מיישמת את הלקח הזה גם כאן.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully