וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ממשלתית במקום איגוד האינטרנט?

דידי חנוך ופנחס וולף

26.10.2009 / 15:37

הצעת חוק חדשה של חבר הכנסת דני דנון מציעה רשות ממשלתית לפיקוח על האינטרנט, עם סמכות לחסום אתרים

האם יוחלף איגוד האינטרנט ברשות ממשלתית? הצעת חוק חדשה של חבר הכנסת דני דנון מהליכוד מבקשת להקים רשות ממשלתית לפיקוח על האינטרנט. לפי ההצעה, הרשות, שחבריה ימונו על ידי הממשלה בהמלצת שר התקשורת, תהיה אחראית על אתרים בעלי סיומת il., ותהיה מופקדת על סינון אתרים פדופיליים ו"במקרי חירום או מטעמים של בטחון המדינה רשאית הועדה להוסיף לרשימת האתרים לחסימה אתרים אשר עשוי להוות סכנה לבטחון המדינה ואזרחיה או סכנה לביטחון וליציבות רשת האינטרנט במדינה".

חברי המועצה אמורים, לפי ההצעה, להיות אנשי ציבור בעל "רקע תרבותי ו/או טכנולוגי הולם, נסיון וידע בתחומי התמחותם ונסיון והבנה למצב החברתי בישראל ולמגמות בהתפתחות האינטרנט בעולם". בנוסף, אמור הרכב המועצה לשקף "במידת האפשר, את מיגוון הדעות הרווחות בציבור".

המועצה שתוקם, לפי ההצעה, תרכז בעצם סמכויות שנמצאות כיום בידי מספר רשויות וארגונים. המרכזי מביניהם הוא איגוד האינטרנט, שמנהל כיום את האתרים בעלי סיומת il. אבל סמכויות ותפקידים נמצאים בידי החשב הכללי, משרד האוצר ורשויות הביטחון.

עוד קובעת הצעת החוק כי על ספקיות אינטרנט להציע שירות סינון אתרים אופציונלי לכל גולש, ללא תשלום.

ח"כ דנון אמר היום כי "החוק הזה, הרחב ביותר שהוצא עד כה בנושא, בא להסדיר את ניהול האינטרנט בישראל אבל לא את תכניו. הרשות שתוקם תפקח ותאבטח את אתר האינטרנט הישראלים ואת שרתי המחשב מפני תקיפה זדונית של גורמי טרור וגורמים פלילים".

הצעה מדאיגה

הצעת החוק של חבר הכנסת דנון מדאיגה מכיוון שהיא נותנת בידי גוף אחד סמכות חסרת תקדים בישראל לפיקוח על הרשת. האינטרנט צמחה, במידה רבה, תודות לחופש הדיבור. איש אינו מתנגד לחסימת אתרים פדופיליים, אבל אלה אינם חוקיים גם בחוק העונשין כיום. הרשות החדשה אמורה לפתח מדיניות לאומית לשמירת פרטיות באמצעות אבטחה מקוונת, אבל הצעת החוק מעניקה לה סמכות להתבונן בכל מאגר נתונים של ספקית אינטרנט, מה שעשוי להוות הפרת פרטיות חמורה יותר מכל מה שהיא אמורה להגן כנגדו.

המועצה אמורה לבצע תפקידים רבים, כולל פיתוח מדיניות להכשרת כוח אדם בתחום תתשיות האינטרנט והאבטחה המקוונת במשרדי הממשלה והגדרת כללים למדיניות הממשלה בתחום רכש של ציוד תקשורת, חומרה ותוכנה מאובטחים ושל ציוד אבטחה ייעודי, אך חבריה לא יקבלו תשלום על תפקידם. השילוב הזה של כוח עצום ללא תגמול על העבודה פותח פתח מדאיג מאד לשחיתות. רבים מהתפקידים שמוטלים על מועצת הרשות לפי הצעת החוק הם תפקידיה הטבעיים של מחלקת ניהול מידע, המורכבת מאנשי מקצוע.

למרות שחבר הכנסת דנון אומר שהחוק לא בא להסדיר את תכני האינטרנט בישראל, חופש הפעולה שניתן לרשות בנוגע לחסימת אתרים נראה לנו מעט מופרז.

החלק המדאיג ביותר בהצעה הוא מתן הסמכות לחסום אתרים. אמנם נכתב בהצעה שמדובר בחסימה "במקרי חירום או מטעמים של ביטחון המדינה", אבל זה נוסח מעורפל מאד. במדינה שנמצאת דרך קבע במצב משבר, איך יוגדר אתר המהווה סכנה לביטחון המדינה? הדרך מנוסח החוק הנוכחי לחסימת אתרים שמביעים דיעות מסוכנות, או מגיעים ממדינות "לא רצויות" קצרה מאד. הדרך להפיכה לטורקיה, שחסמה את יוטיוב, קצרה מאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully