וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותה של תעשיית ה-GPS

דידי חנוך

29.10.2009 / 14:35

תעשיית מכשירי הניווט מתקרבת כבר שנים למותה. ההודעה של גוגל אתמול על ניווט מלא בחינם היא מסמר לפני אחרון בארון

כבר שנים שתעשיית מכשירי הניווט היעודיים (PND) יושבת, כדמוקלס בשעתו, עם חרב תלויה מעל הראש. שם החרב הוא סמארטפונים. הניווט בסלולריים הוא דבר שמשתפר בהדרגה כל העת. אבל עד כה היו מכשולים: זה עלה כסף כל חודש, זה לא היה טוב מספיק, וזה הפסיק לעבוד במקומות בלי קליטה.

ההודעה של גוגל אתמול שינתה את שלושת הדברים האלה. Google Maps Navigation לא עולה כסף. זה טוב יותר מרוב מכשירי הניווט בשוק. וזה עובד גם בלי קליטה, גם כל המסלול והמידע יורדים בזמן החיפוש.

בשנים האחרונות עשו חברות הניווט הגדולות מאמצים להילחם בסמארטפונים. הן הוציאו סמארטפונים משלהן, שלא היו טובים מספיק או שהיו יקרים מדי. הן הוציאו יישומים משלהן, שהיו טובים פחות או שעלו יותר מדי (היישום של TomTom לאייפון עולה 100 דולר. וצריך לרכוש אותו מחדש לארצות שונות). הן התנהלו כמו חברות שמתחרות בעיקר זו בזו. בעקבות ההכרזה של גוגל, צנחו המניות שלהן, ולא בכדי.

נוקיה היתה הגורם הראשון שערער את המעמד של יצרניות מכשירי הניווט. היא היתה החברה הראשונה ששמה רכיב ניווט ביותר ויותר מכשירים, ואף השיקה יישום חינמי משלה. אבל נוקיה רואה בניווט מקור לרווח, ולא ערך מוסף. מבחינתה, היישום החינמי היה פתח למשוך משתמשים לניווט הקולי. הניווט הקולי שעולה כסף.

ההכרזה על גוגל מפות ניווט תאלץ גם את נוקיה לחשוב מחדש על תוכניותיה בתחום המיפוי, מעבר למה שכבר עשתה כשפתחה את המיפוי במכשיריה למפתחים שיכולים ליצור יישומים אשר ישתמשו ביכולות שלו. לא אתפלא אם הניווט הקולי של שירות Nokia Maps יהפוך לחינמי, ובמהרה.

בתעשיית מכשירי הניווט יטענו ודאי שהם עדיין מספקים חוויה טובה יותר, עם מסכים גדולים יותר, מכשיר יעודי שלא נאלץ לתפקד כטלפון והיעדר צורך בקישוריות. אבל מסכי הסמארטפונים בעלי מסך המגע גדולים מספיק, והטכנולוגיה משתפרת כך ששיחות כבר לא מפריעות לניווט. וכאמור, גם לצורך בקישוריות יש פתרון חלקי לפחות.

הקוץ באליה

לטעמי, יש רק דבר אחד שעומד בפני יישומי ניווט חינמיים בסלולר בדרכם לכבוש את העולם: תעריפי גלישה בינלאומיים. אחת הקבוצות הגדולות ביותר שמשתמשות במכשירי ניווט היא תיירים ואנשי עסקים בנסיעות. חלק מאנשי העסקים לא צריכים לממן את עלויות הגלישה שלהם, אבל רוב הנוסעים הבינלאומיים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מפות בחיבור סלולרי בינלאומי. זה עולה יותר מרכישת מכשיר ניווט ומפות.

נוקיה מנסה לפתור את הבעיה בכך שניתן להוריד את המפות למכשיר מראש - דבר שאין עדיין אצל גוגל, ולא ברור האם יהיה. אבל עדיין יש צריכת דאטה כשמתחברים, כשעורכים חיפוש. והצריכה הזאת מלחיצה. כי דאטה בינלאומית עולה יותר מדי. מדובר בנושא לטור נפרד, כי עלויות הגלישה הבינלאומיות הן מכשול מתמיד שעומד בפני התעשייה בנושאים רבים. אבל זה נושא שחייב להיפתר, וחייב להיפתר בקרוב. אולי עם השקת LTE (ובמקומות מסוימים גם WiMax), המשוואה תשתנה מבחינת המפעילות הסלולריות. כשיהיה להן הרבה יותר רוחב פס, אולי הן יבינו שהן יכולות להרוויח יותר מכך שהרבה אנשים ישתמשו בשירות בזול ממה שהן מרוויחות מכך שקומץ משתמשים בשירות ומשלמים הון. כרגע, זאת עדיין בעיה.

הסוגיה הישראלית

ואי אפשר לדבר על ניווט בסלולר בלי להתעכב - ולא בפעם הראשונה - על הסוגיה הישראלית. גוגל מיפתה את ישראל לגמרי, אבל לא כל המידע זמין ביישום הסלולרי שלה. נוקיה עדיין השיגה אישור להשתמש במפות מקומיות ביישום Nokia Maps. כל הניווט החינמי הזה שמסתובב לא בעולם? הוא לא קיים כאן.

לטעמי, זה נושא שייפתר. הוא ייפתר מסיבה שלא קשורה לצרכנים. כפי שכתבתי בסיכום תערוכת נוקיה וורלד השנה, ככל שחברות כמו גוגל ונוקיה הופכות את המוצרים שלהן לפלטפורמה, כך גדל הצורך שלהן במפתחים. וככל שהצורך במפתחים גדל, כך גדלה החשיבות של ישראל מבחינתן.

למה לגוגל?

תישאל השאלה, מה האינטרס של גוגל להיכנס לניווט. אחרי הכל, המוצר שלהם הוא חינמי. התשובה היא כפולה. החלק הראשון הוא ערך מוסף. גוגל רוצה שאנשים ישתמשו במכשירי אנדרואיד, ולכן אלה יגיעו עם היישום החינמי.

החלק השני הוא המשמעותי יותר. מבחינת גוגל, חיפוש לניווט הוא חיפוש. והחברה רוצה לשלוט בחיפוש בכל אפיק אפשרי. אתם בהחלט יכולים לצפות למודעות - דיסקרטיות ולא בולטות - בתוצאות חיפושי ניווט בעתיד. ממש כפי שהן קיימות ביישום המיפוי ברשת. ככל שהמסכים גדלים יותר, כך יש נדל"ן גם לזה. שווה לזכור שמבחינת גוגל, אנדרואיד היא לא מקור רווח בפני עצמה - בגלל זה היא מערכת הפעלה בקוד פתוח. אנדרואיד היא פתח להכניס אנשים לאקוסיסטמה של גוגל. אמרתי זאת בעבר ושווה לחזור על זה: גוגל היא חברת פרסום.

  • עוד באותו נושא:
  • gps

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully