וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היטלר לכל אייפון

8.11.2009 / 15:15

ההחלטה של אפל לאשר את העלאת הגרסה הדיגיטלית של "מיין קאמפף" לחנות האפליקציות של אייפון היא החלטה נכונה

אוי ואבוי, אנטישמים ארורים! מי היה מאמין שחברה כמו אפל נתנה לגרסה הספרדית של "מיין קאמפף" – רב המכר של אדולף היטלר, לעבור את מערך הצנזורה שלה ולעלות כיישום לחנות האפליקציות של אייפון. הם מבינים בכלל למה זה יכול לגרום?

איך, איך הם לא חשבו על הילדים התמימים שיוכלו, מעכשיו, לקרוא את הספר הנוראי הזה, לספוג את הרעיונות שלו ולהפוך לניאו-נאצים? זו קונספירציה, אני אומר לכם. אפל רוצים להביא לעלייתו של הרייך הרביעי – רייך האייפון.

ועכשיו ברצינות

נתחיל מאפל. הסיבה לכך שהחברה אישרה את העלתו של היישום כלל לא קשורה, ככל הנראה, לרגשות או רגישות של מערך הצנזורה שלה. אם אנחנו לומדים משהו מההחלטות של החברה בשנה האחרונה, זה שהמנגנון אישור היישומים שלה הוא שרירותי בדרך כלל.

היד שאמורה להנחות את המנגנון סובלת ממה שנקרא "פציעת מאמץ חוזרנית" (Repetitive Starin Injury). בשנה וחצי שעברו מאז השקת החנות, יותר מ-100,000 יישומים עלו לחנות, והמספר שהוגש – אפילו שהינו חסוי – בטח גבוה הרבה יותר. באפל פשוט לא מצליחים להתמודד עם העומס הזה, ונרדמים בשמירה.

כך, בחודשים האחרונים אושר משחק בו צריך לנענע תינוק וירטואלי בוכה עד שהוא מת, נפסל מילון כי הייתה בו הגדרה של המלה Fuck ונחסמה האפליקציה של Nine Inch Nailsכי הלהקה משתמשת במילים שנחשבות לגסות. וזה עוד בלי להזכיר את האפליקציה של Google Voice, אותה חסמה אפל ממניעים כלכליים כנראה.

אז באמת, אל תאשימו את אפל. רגע, בעצם, אל תאשימו אף אחד. אין צורך להאשים בכלל, ההחלטה להעלות את היישום הרי הייתה נכונה!

היטלר להמונים

גם אם המנגנון לא היה שבור, עייף או מדוכא תמידית, מן הראוי היה שאפליקציית ה"מיין קאמפף" תעבור את הסינון. כן, גם עם צלב הקרס שמופיע על העטיפה של הספר הווירטואלי אין לי שום בעיה. אם כבר, עצם זה שכמעט ואי אפשר לקנות את "מיין קאמפף" בישראל וברבות ממדינות אירופה, זה דבר מקומם, בייחוד בתקופה בה אנחנו חיים.

כי בסופו של יום, מיין קאמפף הוא ספר כמו כל ספר, כשהערך ההיסטורי שלו הופך את כל היצירה לחשובה אף יותר. הניסיונות של ממשלת בווריה (לה הזכויות על הספר במרבית השפות) לפגוע בהפצתו ותרגומו - אחת הסיבות העיקריות לכך שכמעט ואי אפשר לקנות אותו בחנויות - נובעים מבושה ורצון למחוק את העבר האפל של המדינה. הניסיון הזה, אגב, נועד לכשלון, כי אנחנו חיים בתקופה בה כל העולם הוא כפר גלובלי קטן.

צנזורה של ספרים – ולא משנה מה תוכנם – היא בהכרח דבר רע, כי ספר הוא רעיון ואי אפשר להרוג רעיונות, כמו שאי אפשר למנוע מהם להתפשט. בייחוד, כפי שכבר אמרתי, בתקופה בה אנחנו מחוברים לרשת האינטרנט הלא מסוננת. מה כן אפשר לעשות? לחנך לחשיבה ביקורתית ולערכים שנראים לכם כנכונים. ואם פלורליזם הוא אחד מהם, בכלל טוב.

אז כן, אין מה לכעוס על אפל בעקבות אישורו של "מיין קאמפף". זו החלטה נכונה לגמרי, וכולי תקווה שבעתיד הם יאשרו גם תרגום עברי של הספר – בהנחה שבעלי הזכויות עליו בעברית יהיו אמיצים מספיק כדי ליצור גרסה כזו - כדי שגם אתם תוכלו לראות מה רצה להגיד לעולם אחד האנשים החשובים ביותר של המאה ה-20 בלי ללכת לספריה ולחפש את הספר שמתחבא לו אי שם, במרתף, מאחורי דלת עליה כתוב "זהירות, נמר".

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully