וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המפתחים

דידי חנוך

12.11.2009 / 11:10

למה השיקה השבוע סמסונג פלטפורמה חדשה למכשירי סלולר? כי מפתחים הם הדבר החשוב ביותר בתעשייה כיום

השבוע הכריזה חברת סמסונג על Bada, פלטפורמה חדשה שמהווה למעשה אפיק למפתחים ליצור יישומים - או יישומונים, לא ברור בשלב זה - למכשירי החברה. למרות שההכרזה אופיינה כ"מערכת הפעלה חדשה", בשלב זה נראה שלא בכך מדובר. למעשה, זאת הרחבה של TouchWiz, ממשק המגע הנוכחי של סמסונג. למה החליטה סמסונג להוסיף עוד אפיק פיתוח? התשובה הלא מפתיעה, אם נתחשב בהתפתחויות של שוק הסלולר בשנתיים האחרונות, היא מפתחים.

עד לא מזמן, היו שני כוחות בעולם הסלולר שנאבקו על השליטה בחוויית המשתמש: יצרנים ומפעילים, כאשר עיקר הכוח נמצא בידי המפעילים. היו כאלה שהכתיבו חוויית משתמש ספציפית מאד, שבנויה כולה על הממשקים והשירותים שלהם. ורייזון בארצות הברית היא דוגמה טובה לכך. חברות שלא שיתפו פעולה, כמו נוקיה, לא זכו כמעט לנוכחות בשווקים בהם המפעילים חזקים במיוחד.

עליית הסמארטפונים החלה לשנות את המאזן הזה. על מנת לספק מוצר תחרותי, המפעילות נאלצו להפחית את מידת השליטה שלהן בחויית המשתמש. הגרסה הקיצונית של המגמה הזאת היא האייפון, כמובן. מידת השליטה של המפעילות בחוויית המשתמש באייפון קרובה מאד לאפס.

בשנה האחרונה נכנס כוח חדש שטורף את הקלפים: מערכות ההפעלה. בעבר, מערכת ההפעלה היחידה שלא היתה קשורה ישירות ליצרן כלשהו היא חלונות מובייל של מיקרוסופט, וההשפעה שלה על השוק היתה מזערית. אבל בשנה האחרונה קרו שני דברים משמעותיים ששינו את המצב: גוגל החלה להשיק מכשירי אנדרואיד, וסימביאן החלה להפוך למערכת הפעלה פתוחה שלא קשורה ליצרן אחד (למרות שאין ספק שנוקיה מחויבת לה יותר מכל יצרן אחר). גוגל מכתיבה תנאים מאד ברורים ליצרניות ומפעילות שרוצות להשתמש בטכנולוגיות שלה. על מנת שמכשיר יושק עם מיתוג גוגל, חוויית המשתמש צריכה להיות זאת שמוכתבת על ידי גוגל.

HTC היתה החברה הראשונה ששינתה את חווית המשתמש באנדרואיד. זה לא מפתיע. HTC היתה החלוצה בשינוי פני חלונות מובייל בניסיון להפוך אותה למערכת הפעלה הראויה למאכל אדם. והיא לקחה את המיומנות הזאת צעד נוסף קדימה כשהשיקה את Sense, ממשק מתקדם שהופך את האנדרואיד למערכת הפעלה נוחה יותר לשימוש. במובן מסוים, לא היתה לה ברירה. אנדרואיד 1.0 היתה מערכת הפעלה שנוחה לשימוש בעיקר לגיקים כבדים ומהנדסים. כל גרסה חדשה מביאה שיפורים, אבל אפילו גרסה 2.0 לא מציגה חווית משתמש מלוטשת כמו Sense.

וזה מחזיר אותנו לסמסונג - יצרנית חומרה מעולה, וחברת האלקטרוניקה הגדולה בעולם. הבעיה היא בכך שסמסונג מעולם לא הצטיינה בכל הנוגע לממשק של מכשירים מתקדמים. כתבתי בעבר את דעתי על TouchWiz, הממשק שלה למכשירי מגע שנמצא גם במכשירים "פשוטים" וגם באלה המתקדמים יותר דוגמת מכשירי חלונות מובייל וסימביאן. באדה היא ניסיון לשפר משמעותית את חוויית המשתמש במכשירי המגע של החברה, וסוג של הודאה בכך שהמצב הנוכחי - למרות השיפור הניכר בדור החדש יותר של טאצ'וויז - לא טוב מספיק. סמסונג ניסתה למשוך מפתחים לטאצ'וויז, אך ללא הצלחה רבה. עם באדה, החברה צפויה לתת למפתחים כלים טובים בהרבה.

ומפתחים הם לב העניין. אם פעם יכלו חברות ליצור לעצמן את היתרון והבידול באמצעות המפתחים שעובדים עבורן, הרי שכרגע נראה שהחברה היחידה שמצליחה לעשות את זה היא HTC. אפל הצליחה להקפיץ את האייפון בכמה רמות כאשר שבתה את לבם ומוחם של המפתחים. כרגע, 100,000 היישומים שיש בחנות של האייפון נמנים על היתרונות החשובים ביותר של אפל בשוק הסלולר.

וכולם רוצים את המפתחים, כולם רוצים למחוק את היתרון של אפל. נוקיה פועלת לאחד את סביבת הפיתוח של כל מכשיריה המתקדמים - ממערכות ההפעלה סימביאן ומאימו - כך שיישום אחד ייעבוד בשתיהן. סמסונג משיקה את באדה, ולמרות שהפרטים עדיין לא ידועים, סביר שהפלטפורמה תעבוד על כל מערכת הפעלה בה תשיק החברה מכשירי מגע. סוני אריקסון משלבת את אנדרואיד - וצבא המפתחים הגדל של גוגל - עם ממשק משלה.

החברה היחידה שלא מתחנפת באמת כיום למפתחים היא אפל. מבחינתה, זה הגיוני. המפתחים שייכים לה כרגע. אבל כפי שכתבתי בעבר, לא לעולם חוסן. אם אפל תמשיך לצנזר יישומים ממגוון סיבות - וזה קורה כל הזמן, גם כשזה לא זוכה לכותרות - הרי שהמגמה שהחלה לטובת אנדרואיד תתחזק. ואם יצרניות אחרות ידעו לתת למפתחים כלים נוחים - ומכשירים שיעניינו אותם - הרי שהמלחמה הזאת פתוחה לגמרי.

  • עוד באותו נושא:
  • bada

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully