וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מספיק פרו

גיא סבר

15.11.2009 / 10:56

המשחק החדש בסדרת PES הוא הטוב ביותר שחברת קונאמי עשתה עד כה, אבל זה לא מספיק לו כדי לנצח את פיפ"א

בשלב כזה או אחר של כל הקרבות הגדולים באמת, כולנו מוצאים את עצמנו בוחרים צד. בין אם זו קבוצת כדורגל, כוכב תכנית ריאליטי מקושקש או היחס שלכם לכוסברה. וכמו בכל הקרבות הגדולים באמת, קורה שאנחנו מעמידים את הבחירה שלנו במבחן ומזגזגים לצד השני. בחמש השנים האחרונות אף ביקורת של משחק כדורגל חדש לא עמדה בפני עצמה. הקרב הנצחי בין מעריצי פרו אבולושן למעריצי פיפ"א התחדש מדי שנה בנסיון להכתיר את משחק הכדורגל הטוב בעולם (מדובר במחלוקת הכי טעונה שיש, אחרי הויכוח התמידי אודות מנת החומוס הטובה ביותר בארץ).

לפני חמש שנים כבשה סדרת פרו אבולושן את עולם משחקי הכדורגל בזכות משחקיות שונה ומהנה ואלטרנטיבה אמיתית למונופול שהיה אז לפיפ"א על שוק משחקי הכדורגל. הגיימרים שהעמידו למבחן את המשחקים הכריעו את הכף לטובת בית התוכנה היפני Konami, ובזכות הריאליסטיות שלו לא היה ספק איזה משחק כדורגל הוא הטוב בעולם (שאף הצליח, לפני מספר שנים, להפוך למשחק הספורט הנמכר ביותר אפילו בארה"ב שטופת המאדנים ומשחקי הספורט האמריקאי למיניהם). גרסה אחרי גרסה נטשו יותר ויותר אנשים את ספינת פיפ"א המג'עג'עת ועברו להתרגש ממגוון ההזמנויות ומהסימולציה הקלאסית של הפרו, שהפכה כל לילה לבן ללילה של חגיגה והתרגשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משחק כדורגל יפני, הצלחה גם בשוק האמריקאי. מוזר./מערכת וואלה!, צילום מסך

עבד בדור הקודם, לא עובד בנוכחי

אבל מה שעבד טוב בעידן הפלייסטיישן 2, לא ממש הספיק לעולם הקונסולות החדשות, וב- 2008 החל הפרו להראות סימנים של סטגנציה. זה כל מה שהיו צריכים אנשי EA בשביל לנסות ולהסתער מחדש על התואר, ובזכות עבודה מבריקה של אנשי החטיבה הקנדית של בית התוכנה, ב-2009 פיפ"א כבר היה משחק הרבה יותר ריאליסטי ופלואידי מ-PES, שדרך במקום והפך לאטו להיות חוויה מלנכולית מפוהקת. אותו העדר חדשנות מובהק החזיר את הכתר לפיפ"א ונתן לאנשי קונאמי סיבה טובה לעבוד על אינספור אלמנטים במשחק ולנסות להציב את הרף מחדש בגרסת 2010.

לפחות אפשר להגיד שהחברים בקונאמי עשו צעד אחד בכיוון הנכון. הטיפול הנקודתי במשחק נעשה בתחומים עליהם התלוננו מעריצי פרו לאורך השנים. זה מתחיל בתפריטי המשחק, שנראו חובבניים במהדורות קודמות וקיבלו שדרוג גרפי מגזיני משהו. לא מעט עבודה נעשתה על הורדת מהירות המשחק בכדי לגרום לו להיראות יותר כמשחק סימולציה ולשפר את המשחקיות. בקונאמי יכולים לסמן וי ליד כל אחד מהסעיפים האלו, כמו גם וי ענק בכל הנוגע לדמיון השחקנים למציאות, אולי הטוב ביותר בכל משחק ספורט שראיתי עד עכשיו השנה. אבל בכדי לכבוש מחדש את הפסגה יש לא מעט דברים שהם צריכים לעבוד עליהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צעדים קטנים לכיוון הנכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא יורדים מהמסילה

זה מתחיל בפיצ'ר הטרנדי של העונה, "כדרור 360" – אפשרות לנוע בצורה ריאליסטית, ולא רק בשמונה כיוונים. בהחלט יש שיפור לעומת הגרסה הקודמת שלו, אבל עדיין זה מרגיש לפעמים שהשחקנים רצים על מסילות לאורך המגרש במקום לנוע עליו בחופשיות. נכון, יש יותר מסילות, והרווחים ביניהן קטנים יותר, אבל זה עוד לא זה. אנימציית השחקנים עדיין נראית מיושנת, הרבה בגלל רפטטיביות מוגזמת של מהלכי אנימצית ריצה.

התנהגות השוערים היא דבר מאוד בסיסי שכל שחקן פרו מתחיל התלונן עליו לאורך השנים. למרות עבודה שנעשתה בנושא, השוערים עדיין פשוט טפשים. כמה טיפשים? עד לרמה שכדורים מרחפים ממש דרכם. זה יכול להיות מצחיק למתבונן מהצד, אבל ממש לא משעשע אם מדובר בשוער שלך והדקה היא 89. כמו כן, אפשרויות בחירת המערכים והתכונות האישיות של השחקנים כמעט ולא מורגשות במשחק עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגביע? לא שלנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טוב, אבל לא מספיק טוב

אי אפשר שלא להזכיר את האפס עבודה שנעשתה על הקריינות במשחק. היא פשוט איומה - הפרשן והקריין משחררים הערות שלא קשורות תמיד למהלך המשחק ובכלל נשמעים משועממים.

מאידך, צריך גם להזכיר את השיפור שנעשה בכל הנוגע למאסטר ליג (נחמד סוף סוף השימוש בכסף אמיתי במקום בנקודות והטיפול בספונסרים). וחובה לספר לכם על האכזבה מכך שלמרות ההשקעה במותג ליגת האלופות בפרו אבולושן, אנשי קונאמי לא טרחו אפילו ליצור את כל הקבוצות שמשתתפות במפעל (מישהו אמר מכבי חיפה?).

כמו כן, אפשרויות המשחק אונליין בהחלט מספקות חוויה אחרת ומוצלחת לעומת זו של 2009. אפשרויות הקהילה השתפרו אבל בכל הנוגע לתפקוד המשחק במולטיפלייר ברשת, אתם מוזמנים לבדוק בעצמכם - הביצועים לא אחידים.


לא צברתי מספיק שעות מסך מול הגרסה החדשה של הפיפ"א, אבל מהמעט שראיתי העבודה על הפרו אבולושן החדש פשוט לא מספיקה. פרו אבולושן 2010 הוא משחק כדורגל שונה בתכלית מפיפ"א, אבל לנגד התחרות שעומדת מולו הוא לא עומד בציפיות. בעולם בו התואר הולך למשחק שהכי מדמה מציאות, הוא מפסיד בתנועה, האצה, פשטות וורסטיליות גם יחד. יחסית לפיפ"א מדובר במשחק גמלוני ומסורבל. אבל זו עדיין הגרסה הכי טובה של הפרו בדור הזה של הקונסולות וכזו שמשאירה תקוות לגבי העתיד. למרות שהוא אולי אבד את הבכורה כמשחק הכדורגל הכי ריאליסטי שיש, הוא עדיין מעמיד אלטרנטיבה ראויה ועשוי להיות המשחק שהכי כיף לשחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully