וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה עם סימביאן?

דידי חנוך

19.11.2009 / 12:54

בזמן האחרון פופולרי להספיד את מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם לסמארטפונים. דידי חנוך חושב שזאת טעות מרה

בשבועיים האחרונים שמענו דיווחים על כך שסמסונג נוטשת את מערכת ההפעלה סימביאן לטובת Bada, ועל כך שנוקיה תפסיק להשתמש במערכת ההפעלה במכשירי סדרת N שלה. ראינו כותרות בסגנון "הלך על סימביאן" באתרים שונים בעולם. על פניו, נראה שיש לסימביאן מומנטום שלילי חזק מאד.

המציאות קצת שונה.

באדה, כפי שציינו בשבוע שעבר, אינה מערכת הפעלה. זאת אבולוציה של TouchWiz, הממשק של סמסונג למכשירי מגע. טאצ'וויז כבר קיים במכשיר סימביאן אחד (i8910 Omnia HD), ועשוי להופיע במכשירים נוספים.

אבל החלק המשמעותי יותר הוא האפשרות - הסבירה מאד - שנוקיה תוותר על סימביאן לטובת Maemo למכשירי סדרת N. היו שפירשו את השמועות האלה כעוד פעמון אשכבה לסימביאן, ולא בצדק. כתבתי כאן בעבר שנוקיה יודעת שסימביאן לא יכולה להתחרות כרגע עם הדור החדש של מערכות ההפעלה הסלולריות. היתרונות של סימביאן - היותה מערכת הפעלה בשלה ומבוססת - הפכו בשנה האחרונה לחיסרונות בהשוואה לאנדרואיד, WebOS ואייפון. האכזבה הגורפת מ-N97 היתה סימן ברור לכך שמה שנוקיה רואה כ"מכשיר דגל" כבר לא מתחבר באמת למה שהשוק מצפה.

Maemo היא מערכת הפעלה שמקבילה ביכולותיה לאייפון, אנדרואיד וכו', ובמובנים מסוימים עולה עליהן. היכולות שלה להרצת יישומים במקביל הן ברמה שאנו לא מכירים ממכשירים ניידים. כדי שסדרת N תהיה מה שהיא אמורה להיות - פאר היצירה של חברת הסלולר הגדולה בעולם - מעבר למאימו הוא הכרחי. כרגע.

הולכת לשוק הרחב

אבל זה לא אומר שסימביאן מתה. נהפוך הוא. סימביאן הופכת בהדרגה למערכת ההפעלה של נוקיה למכשירים לשוק הרחב. מכשירי המוזיקה והוידאו של החברה מריצים את מערכת ההפעלה. אני צופה שנתח השוק של סימביאן לא יקטן בשנה הבאה. הוא יגדל. חברת הסלולר הגדולה בעולם מתכוונת להוציא יותר ויותר מכשירים "פשוטים" עם סימביאן. אייפון היה המכשיר שבישר על הפיכת הסמארטפונים לנחלת הכלל, אבל סימביאן הולכת לעשות את זה.

כרגע, כאמור, סימביאן לא יכולה להתחרות ביכולותיה עם מערכות ההפעלה הסלולריות החדשות. אבל גם זה עומד להשתנות. מפת הדרכים של מערכת ההפעלה מספקת סיבות רבות לאופטימיות. השינויים הצפויים ברמת הממשק והיכולות הגרפיות נראים מבטיחים מאד, והמעבר ההדרגתי לסביבת פיתוח מתקדמת יותר - QT, שתהיה גם סביבת הפיתוח של Maemo - יתנו למפתחים סיבה לעבור ולחזור למערכת ההפעלה שעדיין אוחזת בנתח דומיננטי יותר ויותר מהשוק.

כבר עכשיו, לפני כל השיפורים הצפויים, סימביאן היא מערכת ההפעלה הטובה ביותר לסמארטפונים נטולי מסך מגע. בשנה הקרובה, צפוי שיתוף הפעולה בין נוקיה ומיקרוסופט לשאת פרי בתחום זה, ולהפוך את מכשירי סימביאן למתחרים משמעותיים יותר ויותר לבלאקברי בעולם המשרדי. ההצלחה הפנומנלית של E71 היתה בהחלט סימן לעתיד בתחום זה, ואני בהחלט מחכה בחוסר סבלנות לראות את E72, יורש העצר שאמור להגיע בקרוב.

לא כדאי להספיד.

אחת הסיבות שמקובל להספיד כיום את סימביאן היא העובדה שהתקשורת העולמית עדיין מטה אוזן בעיקר לארצות הברית בתחומים רבים, כולל טכנולוגיה. בארץ בה נתח השוק של נוקיה וסימביאן הוא זניח במקרה הטוב, קל לזלזל במערכת ההפעלה המוזרה של החברה האירופאית ההיא. אבל סימביאן לא הולכת לשום מקום. כתבתי בעבר שאני צופה שתוך שנתיים התחרות על השוק הרחב תהיה בין סימביאן ואנדרואיד, ואני עומד מאחורי האמירה הזאת. מאימו תתחרה מול ChromeOS (וחלונות 7, ואובונטו, ועוד) בשוק הביניים של המכשירים שנמצאים בתווך בין סמארטפון למחשב.

סימביאן היא מערכת ההפעלה הפופולרית בעולם לסמארטפונים, ביתרון משמעותי. אם קניתם בשנה האחרונה מכשיר של נוקיה בישראל, יש סיכוי סביר מאד שקניתם מכשיר סימביאני. מי שרוצה להספיד אותה, או לטעון - כפי שטען בשנה שעברה מייקל ארינגטון - שאינה רלוונטית יותר, מוזמן לעשות את זה. לכל אחד מותר לטעות.

  • עוד באותו נושא:
  • סימבואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully