וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הקודמת

דידי חנוך

23.11.2009 / 16:10

בשבועות האחרונים צפות שמועות עקשות על הסכם בין מיקרוסופט לניוז קורפ של רופרט מרדוק. דידי חנוך חושב שזאת שובה של חזית ישנה

לא ברור כמה אמת יש בשמועות על כך שמיקרוסופט וניוז קורפ יחתמו על הסכם במסגרתו יחסמו אתרי ניוז קורפ (פוקס, וול סטריט ג'ורנל ועוד) בפני גוגל, אבל אם זה נכון, הרי שמדובר ביריית הפתיחה האמיתית של המלחמה הבאה של הווב.

הרשת, כזכור, קמה לצד פורטלים סגורים כגון AOL, והשמידה אותם מכיוון שהיא פשוט הציעה הרבה יותר. אם מרדוק באמת עומד לחתום על הסכם כגון זה עם בינג - מנוע החיפוש של מיקרוסופט, הרי שהוא בעצם פותח מחדש את אותה המלחמה הותיקה - סגור נגד פתוח. השער אולי לא יהיה תשלום מנוי - אם כי זאת בהחלט אופציה שעדיין עומדת על הפרק - כי אם בחירת מנוע החיפוש.

גוגל אמרו בעבר מספר פעמים שניוז קורפ מוזמנת לחסום את אתריה מתי שהיא רוצה. הסיבה לכך פשוטה: יש תמיד אופציות אחרות. זה נכון גם בכל הנוגע למנועי חיפוש, כמובן. יש את בינג, ואת יאהו! (כלומר, שוב בינג) ואת... טוב. יש בעיקר את בינג. וגוגל.

הבעיה עם המהלך של מרדוק היא פשוטה: הוא יעבוד אך ורק אם כל מקורות החדשות הגדולים ילכו בדרכו. ולמסננת הזו חורים גדולים מאד - אם החסם הוא מנוע החיפוש, הרי שהבלוג שילנקק לטקסט באתר פוקס יהפוך למקור הראשוני בחיפוש, ויזכה להקלקה בדרך לפוקס. בעולם פתוח, כל סוג של סגירה הוא בעיקר הזדמנות ענקית לאלה שנשארים פתוחים.

זאת מלחמה שבה לצד אחד יש את כלי הנשק של המאה שעברה: עוצמה תאגידית וכסף. לצד השני יש את הכלים בהם אנשים משתמשים כיום. אם צפיתם בסרט "הנרי החמישי", ודאי למדתם שהצבא האנגלי ניצח בקרב אג'ינקורט את הצבא הצרפתי הגדול בהרבה בגלל נאומים יפים, אומץ ונחישות.

האמת פשוטה יותר: לצבא האנגלי היו קשתות ארוכות. לצבא הצרפתי לא היו כלי נשק עם טווח דומה. שיפור טכנולוגי קטן - הגדלת טווח ומהירות ירי - הכריע את המערכה.

יש לי תחושה שאנחנו עומדים כאן מול מערכה דומה. מרדוק הוא אדם שבנה "צבא" תאגידי גדול ודורסני. השיטות שלו הוכיחו את עצמן פעם אחר פעם במערכות הישנות. וכמו הגנרל הקלישאתי ביותר, הוא נלחם את המלחמה הקודמת. בכלים של המלחמה הקודמת.

קיימת אפשרות שהשמועה על הסכם עם מיקרוסופט היא משאלת לב מצד אנשי העיתונות. בעוד מודלי ההכנסות הקודמים שלהם קורסים סביבם, מבקשים בתקשורת הישנה שוגר דאדי שיפתור להם את הבעיות. ואם אין שוגר דאדי, אולי האיום בו יגרום לגוגל לתת להם משהו. זה לא הולך לקרות. יש איומים משמעותיים ואמיתיים לדומיננטיות בתחום החיפוש - ובראשם החיפוש החברתי בטוויטר ובפייסבוק. אבל בינג, והנסיונות ההיסטוריים של מיקרוסופט לזרוק על הבעיה כסף עד שהיא תעלם, לא יעבדו כאן. והאיום בכך שזה יקרה ודאי שלא יגרום לגוגל לוותר.

כשסוכנות הידיעות AP שיגרה איומים לכל הרשת ואחותה, מיהרה מתחרתה רויטרס להבהיר שהיא לא תלך בדרכה. שהיא תספק חלופה פתוחה. אולי זאת אחת הסיבות ש-AP עדיין לא מממשת את איומיה. כל עוד יש חלופה פתוחה שהיא טובה מספיק, הרי שאין לחלופה הסגורה סיכוי, כל עוד היא לא מספקת משהו ששווה לשלם עליו. ניוז מזמן לא נכנס לקטגוריה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully