וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפת הקודש על נייר אלקטרוני

29.11.2009 / 18:53

קורא הספרים הדיגיטלי Pocketbook 301 כולל תמיכה לא רעה בכלל בשפה העברית, הן בטקסטים והן בממשק המשתמש

קשה מאוד להתחרות בריח של נייר, בתחושה של דפדוף, בעוצמה שיש לספרים. אבל קשה גם להעלים עין מכך שייצור נייר פוגע בסביבה, כמו גם מכך שספר הוא לא אמצעי נוח מאוד לקריאת טקסט.

התסריט האהוב עלי הוא קריאת ספר במיטה. רבים מעדיפים לקרוא כשהם שוכבים על הצד, אך אליה וקוץ בה – כשאתם קוראים את העמוד הממוקם גבוה יותר, הצוואר שלכם מאותת שלא ממש נוח לו. מה עושים? מתהפכים. וכך פעם, אחר פעם, אחר פעם.

קוראי הספרים האלקטרוניים לא הומצאו כדי לפתור את הבעיה הזו, כי אם כדי להעביר את כל נושא הספרות בכלל למאה ה-21. המכשירים האלה – קלים וקטנים – מסוגלים לאחסן כמה וכמה ספרים, תוך מתן אפשרות חיפוש בהם ומעבר קל בין ספר לספר. וכן, עם קורא ספרים אלקטרוני לא צריך גם להתהפך מצד לצד.

המכשיר הראשון שהחל להיות משווק בארץ עם תמיכה מלאה בעברית – כולל תפריט וקבצים שאינם PDF, הוא ה-Pocketbook 301 – חומרה סינית עם תוכנה אוקראינית והתאמת תמיכה על ידי מפתחים ישראליים. לקחנו את המכשיר הקוסמופוליטי הזה לנסיעת מבחן.

ממשק בעברית

נתחיל דווקא בתוכנה. הסיבה לכך היא שחומרת המכשירים סטנדרטית למדי. תוכלו למצוא עוד כמה וכמה מכשירים שהמראה שלהם כמעט זהה לזה של ה-301, אך התוכנה בהם שונה לגמרי. התוכנה של מכשירי ה-Pocketbook כוללת, כאמור, ממשק עברי מלא (עם כמה שגיאות כתיב, אך אלה תתוקנה בעדכון קושחה).

תוכנת המכשיר תומכת – ומבדיקתנו עולה כי תומכת היטב – בעברית, אנגלית, רוסית (וכן, גם אוקראינית, אם זה מעניין אתכם) במרבית סוגי הקבצים הנפוצים היום בשוק. החל מ-PDF ו-TXT, דרך RTF, HTML, PRC ועד ל-FB2 ו-DOC. הכל כאן, ונתמך היטב. מעבר בין העמודים מהיר יחסית (על כך בהמשך), ויישור הטקסטים לימין עובד גם הוא. הבעיה היחידה בה נתקלנו היא קושי בהתמודדות עם טקסט מעורבב באנגלית ועברית בקבצי Doc.

כמו כן, יש למכשירים יכולת להציג תמונות (בשחור לבן), לוח שנה ואף מספר אפליקציות כמו מחשבון, מילון או משחקים דוגמת סודוקו. כל אלה משניים למדי, ולא מצאנו עצמנו משתמשים בהם כמעט. אותו הדבר אמור גם לגבי נגן המוזיקה המובנה, שאף דורש אוזניות לא סטנדרטיות (2.5 מ"מ). הנגן תומך רק בקבצי MP3.

בעיה נוספת בה נתקלנו היא שנכון לעכשיו, סידור הכפתורים ששולטים על מעבר בין דפים הוא סטטי, ולא משתנה על פי שפה. כך, לחיצה על כפתור "שמאלה" תעביר לעמוד הבא גם בעברית וגם באנגלית. קל מאוד להתרגל לזה, אבל עדיין, זה לא תמיד אינטואיטיבי אם אתם משתמשים ארעיים במכשיר.

חומרה למחשבה

חומרת המכשיר היא של חברת Netronix הטייוונית, ומבוססת על דגם ה-EB600 שלהם. מדובר בדגם עם מסך E-Ink בגודל 6', מעבד במהירות 400 מגההרץ, גרעין תוכנה מבוסס לינוקס ותמיכה בכרטיסי הרחבה SD עד 4 גיגהבייט.

שווה להתעכב מעט על המסך הזה. למי שלא מכיר, טכנולוגיית E-Ink, שפותחה והפכה מסחרית במהלך העשור הנוכחי, מאפשרת הצגת טקסט שנראה כאילו הוא מוצג על נייר. כך, באור שמש לא תצטרכו להתאמץ כדי לראות מה קורה, אך במקום חשוך תצטרכו פנס כדי לקרוא את הטקסט. דבר נוסף שמאפיין את הטכנולוגיה הוא צריכת חשמל נמוכה, כך ש-Pocketbook 301 יכול לשרוד כמעט חודש על הטענה אחת, בתנאי ואתם קוראים כמה עשרות עמודים ביום.

מבחינת סידור הכפתורים, המצב לא אידאלי אך נסבל. אין כפתורים ייעודיים לדפדוף - במקום אלה יש ג'ויסטיק של 4 כיוונים+מקש באמצע בצדו הימני-תחתון של המסך, כמו גם כפתורים בצדדים. לכל אלה תוכלו להגדיר פונקציה ייעודית, אך כברירת מחדל באמצעות הג'ויסטיק לעברו מעמוד לעמוד ותגדילו/תקטינו את הגופן; הכפתור האמצעי מציג את התפריט שמאפשר לעבור לעמוד מסויים, לחפש בטקסט או להפוך את התצוגה מאופקית לאנכית; ואילו כפתורי הצד שולטים על פונקציות נוספות.

אך איפה התוכן?

הבעיה העקרונית ביותר עם קוראים אלקטרוניים תומכי עברית כיום היא שתמיכה אולי יש, אבל הרבה תוכן בשפת הקודש לא תמצאו בצורה זמינה. רוב הוצאות הספרים הגדולים טרם החלו לעבוד עם חנויות מסחר מקוונות. הדבר ישתנה, כנראה, במהלך השנה הבאה.

כמו כן, בחודשים הקרובים צפויים להגיע לשוק דגמים חדשים של Pocketbook, יחד עם מכשירים של מתחרים. בין הדגמים העתידיים אפשר למצוא את Pocketbook 302 עם מסך המגע וחיבורי Wifi ו-Bluetooth, ודגם חדש עם מסך בגודל 10 אינץ'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

למי זה טוב?

לאחר חודש של שימוש – ולמען ההגינות נציין כי קראתי כמעט ורק באנגלית – קשה לי לדמיין את חיי בלי קורא ספרים אלקטרוני, מכשיר עליו מוטענים 10-15 ספרים אליהם אני יכול לגשת בקלות רבה מאוד, בעוד שאת משקלם אני לא מרגיש בתיק.

בהיעדר תחרות ממשית ל-Pocketbook בתחום התמיכה בעברית (המתחרה של Foxit תומך בעברית רק ב-PDF), ה-Pocketbook 301 הוא קורא הספרים האלקטרוני הטוב ביותר שתוכלו למצוא כיום בשוק המקומי, בהנחה ואתם צריכים את התמיכה בשפה בה נכתבת ביקורת זו, וצריכים אותה עכשיו - לפני שהדור הבא של המכשירים מגיע.


  • עוד באותו נושא:
  • pocketbook

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully