וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר בתוך פרצוף שלכם

דידי חנוך

3.12.2009 / 14:20

פייסבוק הודיעה השבוע שיש לה 350 מיליון משתמשים פעילים. אפשר להכריז עליה כמנצחת הרשמית במלחמת הרשת החברתית

האנליסט דין בבלי ציין לאחרונה בבלוגו שיש למשחק (המעצבן) פארמוויל 69 מיליון משתמשים. כלומר, מטרד מציק בפייסבוק זוכה להצלחה גדולה יותר מטוויטר, הרשת החברתית המדוברת ביותר של 2009.

יש לפייסבוק מעל 350 מיליון משתמשים פעילים. יש לה אינספור גרסאות בשפות מקומיות. הרשת החברתית משולבת במסכי טלוויזיה, בקונסולות. כתבתי בעבר שהמטרה של פייסבוק היא להפוך לחלק מהצנרת של האינטרנט, להפוך לצינור החברתי דרכו אנשים מגיעים לארועים, אתרים, חדשות.

אין מנוס מלהודות שכרגע, אין באמת מלחמה על דומיננטיות בתחום הרשתות החברתיות. היתה מלחמה, והיא נגמרה. מייספייס משיקה פייסבוק קונקט, על מנת שאנשים יוכלו להיכנס אל מה שפעם היתה הרשת החברתית המצליחה בעולם באמצעות שם המשתמש המשמעותי יותר שלהם. ובדרך אולי להציף תכני מדיה או בלוגים למקום בו הם עשויים להיות משמעותיים.

המאבק על דומיננטיות כיום הוא לא בתחום הרשתות החברתיות. הוא בתחום החיפוש. "חיפוש" היא מילה עם משמעות רחבה מאד. כל דרך בה גולשים ברשת מגיעים למידע, שהיא לא הקלדת הכתובת בשורת הכתובת, או לחיצה על מועדפים, היא חיפוש. מבחינה זאת, חיפוש גיאוגרפי הוא חיפוש לכל דבר. וחיפוש חברתי הוא אמצעי החיפוש החם ביותר כיום.

פייסבוק נגד גוגל

כתבתי בעבר שהמאבק יהיה בין פייסבוק וגוגל, ונראה שזה מתממש. אלה שני השמות החשובים ביותר בכל פלטפורמה שיש לה חיבור לרשת. מערכות הפעלה סלולריות נמדדות, בין השאר, על ידי היישום שלהן לפייסבוק ויישומי גוגל שלהן.

כשמיקרוסופט רכשה פרומיל מפייסבוק בעלות מגוכחת בשנה שעברה, היא חשבה שהיא רוכשת נשק משמעותי נגד גוגל. אבל פייסבוק היא לא נשק של אף אחד חוץ ממארק צוקרברג. בעוד מיקרוסופט מדברת על עסקאות גן סגור עם חברות מדיה על מנת לקדם את בינג, הגן של פייסבוק נפתח יותר ויותר. בכל הנוגע לאינטרנט, מיקרוסופט ממשיכה להיות לא רלוונטית בעוד פייסבוק וגוגל מנהלות את הקרב האמיתי.

בשנה הבאה, כל אתר ברשת יוכל להיות עמוד בפייסבוק באמצעות וידג'ט. זאת מעבר ליכולת לממשק כל אתר וכל יישום אינטרנטי לפייסבוק באמצעות פייסבוק קונקט. גוגל, בינתיים, הפעילה את גוגל פרינד קונקט בכל 9 מיליון הבלוגים והאתרים שרצים על Blogger.

המפתח לחיפוש החברתי הוא הזהות האינטרנטית. יש יותר אנשים עם מייל של מיקרוסופט ויאהו! מאשר בעלי חשבונות גוגל ופייסבוק, אבל זה לא משנה. כמעט אף אחד לא משתמש בשירותים החברתיים של מיקרוסופט ויאהו! מעבר למייל. גוגל ופייסבוק עסוקות בלמנף את הזהות האינטרנטית של המשתמשים שלהן כפתח לחיפוש, בניית גרף חברתי ויישומו בכל הרשת.

לא גמור

למרות כל הנאמר לעיל, בכל הנוגע לטכנולוגיה בכלל והאינטרנט בפרט, דומיננטיות כל חברה היא לא סיפור מוגמר. במודל הנוכחי של רשתות חברתיות וחיפוש חברתי, פייסבוק דומיננטית, גוגל עובדת וטוויטר בונה את עצמה כשחקן נישה חשוב. אבל מתישהו בשנים הקרובות יגיע שחקן חדש - או שחקן קיים שיידע להמציא את עצמו מחדש - ויטרוף את הקלפים.

פעם לא חשבנו על רשתות חברתיות ככלי חיפוש. פעם לא חשבנו על מפות ככלי חיפוש. פעם חשבנו שאלטה ויסטה היא מנוע חיפוש מצוין ולא הבנו מה יכול להחליף אותו. פייסבוק נמצאת כיום בפסגה. אם הייתי בונה כיום יישום לרשת, אחד הפרמטרים החשובים ביותר שהייתי בוחן הוא איך לחבר אותו לפייסבוק. אבל עוד שנתיים, עוד שלוש? מי יודע.

פייסבוק היתה פעם רשת חברתית מהירה, רזה ועצבנית. כיום, כפי שציינתי בפתיחה, יש בה 69 מיליון אנשים שמשחקים פארמוויל. ו-280 מיליון שדי מתעצבנים מעדכונים על יבול הגזר החדש. זאת בעיה שפייסבוק צריכה לפתור. אם היא לא תעשה את זה, המתחרה העתידית שלה - שתהיה מהירה, רזה ועצבנית - תעשה את זה בשבילה מוקדם יותר מהצפוי.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully