וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסביב לעולם ב-140 תוים

רומי מיקולינסקי

7.12.2009 / 16:12

רומי מיקולינסקי ביקרה בכנס שהוקדש כולו לשירות המיקרו-בלוגינג טוויטר, וחזרה עם תובנות על קרבה בין אנשים

ידעתם שאפשר לשלוח תפילות לכותל באמצעות הטוויטר? בחור תל אביבי בשם אלון ניר (הידוע יותר בכינוי "דה כותל גאי") דואג להדפיס ולקפל את אותן משאלות שמגיעות מכל העולם ולשתול את הפתקים בין האבנים. כ- 7000 איש עוקבים אחרי החשבון שלו בטוויטר אבל כמות הפתקים העצומה שהוא טמן בין אבני הקיר הקדוש ליהדות והתודות שהוא מקבל דרך הטוויטר והמייל (לפעמים עוד לפני שהפתק בעצם הוטמן) מעידות על הפופולאריות של היזמה.

ההרצאה של אלון הייתה אחד השיאים בכנס #140 שהתקיים אתמול במכללת אפקה, הנמצאת בתל אביב. אותו שירות מינימליסטי שמשתמשיו מסתפקים ב-140 תוים כדי לבטא את עצמם זכה ליום עיון בו הרצו יותר מ- 40 דוברים והשתתפו כמה מאות. בנוסף, לפי המארגנים יותר מ- 6 אלף איש צפו במהלך הכנס בשידורי הוידאו הישירים משם.

הנוכחות בהרצאות הייתה רק דרך אחת לחוות את הכנס. במקביל, בטוויטר, אנשים צייצו על מה שנאמר בהרצאה, הריצו בדיחות, קיטרו שקר או חם להם, שהם רעבים והגיע הזמן לארוחת צהריים, צחקו על אלה שנשארו בבית וגם תיאמו היכן הם יושבים באולם. כך, הקהל שצפה בשידורי הוידאו או עקב אחרי הציוצים של הנוכחים בעצם השתתף באופן פעיל באירוע. המרחק בין משתתף וצופה נעלם ברגע שאתה מגיב והופך חלק מהשיחה – זה העיקרון המניע את טוויטר, שמצמצם מרחק והופך מיקום פיזי לפחות רלוונטי.

מרחק

היזם ג'ף פולבר, שארגן את הכנס, הכריז בנאום הפותח כי תפיסת המרחב והזמן של העולם השתנו בזכות האינטרנט. העולם הופך קטן יותר, המרחק בין אנשים מצטמצם ומשתמשי הטוויטר "חיים בעכשיו לעד" - לכן הוא החליט לארגן ועידה שתוקדש לכך. ועידות ה- 140 התקיימו כבר בניו יורק, לוס אנג'לס ובלונדון ומתנהלות לפי עקרונות די פשוטים: דמויות בולטות בקהילת המשתמשים המקומית בטוויטר, מחוזקים בכמה אורחים בולטים מחו"ל מציגות את עצמן ואת פועלן בפאנלים, הרצאות ומצגות שמשכן הוא דקות בודדות.

את כוחו של טוויטר (ושאר רשתות חברתיות) לסגור מרחק תיארה גם האסטרטגית אהובה ברגר, לדבריה "שש דרגות הקרבה" בהן היו קשורים אנשים זה לזה בעבר התכווצו וכיום ניתן להסתפק בשלוש דרגות קרבה בלבד. קל יותר להגיע לאנשים, קל יותר לתקשר.

לכל אחד יש קול (גם לאיש שצועק על הטלוויזיה בבית)

כשגיא זוהר עלה לבמה בבוקר הוא הסביר מה מניע אותו להיות נוכח ברשתות החברתיות ולהיות נגיש לא רק לחברים, אלא לכלל הציבור, באמצעות פייסבוק וטוויטר. "גיליתי שמה שאני נהנה לעשות זה לספר סיפורים, לא להיות עיתונאי", אמר. הוא הוסיף גם שהבין כי הוא נמצא בשיחה עם קהל בתוכנית "היום שהיה", אותה מנחה, ושחלק גדול מהצופים מגיבים אליו. "יש אנשים שמודים לי על שאני מספר להם את החדשות, יש כאלו שאפילו מחבקים אותי". צריך להיות במקומות בהם אנשים נמצאים ורוצים לשמוע את אותם סיפורים שאתה רוצה לספר, לא מדובר רק בהעברת מידע אלא ביצירת קשר.

האנשים שנרדמים עם הטלוויזיה דלוקה עושים זאת, לדבריו, כדי להרגיש פחות לבד, כדי לשמור על קשר גם לפני שהם הולכים לישון. לכן גם אנשים צועקים על הטלוויזיה שלהם למרות שברור שהיא לא תענה... "אנחנו בשיחה מורכבת" סיים זהר את עשר הדקות שהוקצבו לו, "זה לא כמו בעולם הפיזי – חברים ועוקבים זה דברים שאנחנו יוצרים".

גם אדם כמו ג'ף פולבר, לו 230 אלף עוקבים, מקיים איתם סוג של שיחה; גם אם אנשים שולחים הודעות לכוכבים שבטוויטר והם לא עונים להם – הם בכל זאת נמצאים בשיחה איתם. "אותם אנשים שצועקים על הטלוויזיה שלהם מצויים בשיחה איתי, וכשהם פוגשים אותי, הם אומרים לי את זה".

טוויטר - אם כך, הוא כלי לחבר בין אנשים, מקום בו ניתן לא רק לתקשר אלא גם להביא לידי ביטוי יוזמות שונות באמצעות הקול שלך. אחד המסרים הבולטים שעברו אתמול היו שככל שתהיה ישיר יותר – יהיה לך קל יותר להשפיע ולהביא לשינוי. הובאו דוגמאות רבות לכך שאנשים תורמים מזמנם אם מבקשים מהם – ג'ף פולבר סיפר שביקש מאנשים בטוויטר לבוא לעזור לו לפרוק ארגזים ואנשים התייצבו, וגם הכותל הראה ציוץ בו סיפרה אחת מהעוקבות שהפעילות שלו (ממנה הוא לא רואה רווח כלכלי) הניעה אותה להתנדב במטבח צדקה מקומי ולגרור איתה את בן הזוג שלה.

כוכב רוק 2.0

אחד הפאנל המעניינים והמצחיקים יותר בכנס היה הפאנל של המוזיקאים, אותו הנחתה איילת יגיל. השתתפו בו עברי לידר, יוני בלוך, לירון תאני, והמפיק עירד אשל, אשר דיברו בעיקר על האינטראקציה עם המאזינים והמעריצים שלהם ואיך אמנים שמתפרנסים ממכירת מוזיקה מתקיימים ומייצרים דרכי פעולה חדשות בעידן ה-WEB.

יוני בלוך, שהתגלה כגיק אמיתי אשר מבין את הקהל שלו ואת רוח התקופה, אף הציג וידאו קליפ אינטראקטיבי בסוף הפאנל. בלוך אמר שאם היה מקליט את ההופעות שלו בעבר – עכשיו הוא לא צריך לעשות את זה, בגלל שאחרים מקליטים ומעלים ליוטיוב. ולא סתם, המעריצים מעלים מיד קבצים שצולמו באמצעות הסלולרי ממקומות שונים באולם וכך הוא יכול לבדוק את עצמו משלל זוויות, מחמיאות יותר ופחות. בלוך סיפר שהוא נעזר בטוויטר גם במהלך שידור בערוץ המוזיקה בו ניסו לשבור שיא גינס על שידור תכנית למשך הזמן הארוך ביותר. לאחר שמצא את עצמו בשידור לא מוכן הוא נעזר בקהל וביקש לשלוח מילות שירים בכדי שישיר אותם, הופתע מההיענות הגדולה וציין שגם אתרי האינטרנט שיתפו פעולה וצוטטו ציוצים ושהרבה אנשים שלחו מילות שירים לאולפן.

  • עוד באותו נושא:
  • טוויטר
  • #140

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully