וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך חברים?

דידי חנוך

17.12.2009 / 10:55

גוגל עומדת להוציא מכשיר אנדרואיד משלה. דידי חנוך חושב שזאת טעות קשה

Nexus One, הסלולרי הראשון שייצא לשוק תחת המותג של גוגל, הוא כבר לא שמועה. הוא עובדה. אנחנו יודעים שהוא קיים, ואנחנו יודעים שהוא מגיע לשוק. ואותי זה מדאיג. מאד.

אנדרואיד היא פלטפורמה שנבנתה על בסיס הבטחה מסוימת, ולא משנה האם ההבטחה הזאת הייתה מובלעת או מפורשת. הנה ההבטחה: גוגל תספק למגוון יצרנים מערכת הפעלה בחינם - חוץ מהיישומים של גוגל, אלה עולים כסף - והם יוכלו לבחור האם לשים על המכשיר את המותג של גוגל או את שלהם. אם הם לא שמים את המותג של גוגל, הם יכולים לשים על המכשיר איזה ממשק שבא להם, כפי שחברות כמו HTC עשו בהצלחה לא מבוטלת. אבל אם הם בוחרים ללכת על הממשק המקורי, יש להם את הדבר הקרוב ביותר לגוגלפון (מונח שאף פעם לא אהבתי, אבל מתבקש להשתמש בו בהקשר הזה).

כיום, גוגל היא מותג חזק יותר מכל יצרנית סלולר - אולי חוץ מאפל - כך שזאת הבטחה חשובה. זה לא מקרי שמבין שני מכשירי אנדרואיד הראשונים של מוטורולה, החשוב יותר, הטוב יותר והמתקדם יותר מגיע עם הממשק המקורי, ועם המיתוג של גוגל. למשך זמן לא רב, למוטורולה היה את המכשיר שהיה ה"גוגלפון" המוביל.

היציאה של Nexus One טורפת את הקלפים. לפתע יהיה בשוק מכשיר דגל חדש עם מערכת ההפעלה של גוגל, שהמותג המוביל שלו יהיה של גוגל ושלה בלבד. המכשיר אמנם יוצר על ידי HTC, אבל החברה משמשת בו כיצרנית חומרה בלבד, כפי שהייתה ב-Xperia X1 של סוני אריקסון. מבחינת צרכנים, זה יהיה מכשיר של גוגל.

וברגע שזה קורה, שדה המשחק משתנה – גוגל תחל להתחרות בכל יצרניות הסלולר האחרות בשוק במקביל לכך שהיא מציעה להן את מערכת ההפעלה שלה. ויהיה מעניין לראות איך חברות יגיבו לכך. למוטורולה אין כרגע הרבה ברירות. החברה שמה את כל הז'יטונים שלה על אנדרואיד, וההימור משתלם נכון לעכשיו. וגם אם הוא יהפוך להימור פחות מוצלח לפתע, מדובר בתהליך שהוא קרוב לבלתי הפיך. החברה שהמציאה את הסלולר תלויה באנדרואיד.

אבל מה עם חברות כמו סמסונג, סוני אריקסון ו-LG? סמסונג לא מחויבת לאנדרואיד באמת, למרות שודאי נראה ממנה כמה מכשירים עם מערכת ההפעלה בשנה הקרובה. היא וסוני אריקסון יושבות גם במחנה של אנדרואיד וגם במחנה של סימביאן. מכשיר הדגל הנוכחי של סוני אריקסון הוא סימביאני, ונראה שהמכשיר הסימביאני המוביל הבא שלה, Korura HD, יגיע לשוק הרבה לפני האנדרואיד שלה. LG לא כל כך בעניין של סימביאן, אבל היא עשויה להחליט להמר על חלונות מובייל 7.

אזכור של חלונות מובייל 7 מוביל אותנו לחברה האחרונה שהוציאה מוצר שמתחרה עם זה של השותפות שלה: מיקרוסופט. החברה בנתה ב-2004 את PlaysForSure - אקוסיסטמה שתתחרה באייפוד, וכשזה לא עבד, היא נטשה את השותפות שלה והשיקה את Zune, שלמרות השקעה מסיבית בפרסום ושיווק מעולם לא הצליח לעקוף אפילו את הנגנים של סנדיסק - אחת השותפות שהתפקוד שלהן לא היה טוב מספיק לטעמה של החברה מרדמונד.

ניתן להבין את ההחלטה של גוגל. רוב מכשירי אנדרואיד שיצאו לשוק עד כה לא היו להיטים, ואפשר לנחש את ההגיון שהוביל לנקסוס וואן: ניצור מכשיר שיהיה דגל לפלטפורמה, שמפתחים יוכלו להשתמש בו כרפרנס ושסוקרים ישוו בחיוב לאייפון. השותפים שלנו ילכו אחרינו, ויוציאו מכשירים בסטנדרט הזה.

ההיגיון הזה עובד כשאין לשותפים שלכם ברירות. ויש להם. כדי שאנדרואיד תהיה הפלטפורמה הדומיננטית שאני עדיין צופה שהיא תהיה, גוגל זקוקה לשותפים לפחות באותה המידה בה הם זקוקים לה. לטובתה – ולטובת התחרות בשוק הסלולר לשנים הקרובות – אני מקווה שהיא עסוקה כרגע בבקרת נזקים. אפל יכולה להסתדר בלי חברים. היא לא רוצה לכבוש את העולם, כי אם להישאר בנישה הרווחית מאד שלה. גוגל לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully