וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אסר את יבוא האייפדים?

18.4.2010 / 12:34

יש המערערים על הטענה כי תקן השידור של מחשב ה-iPad אינו תואם לארץ, ושר התקשורת כלל לא היה מודע לעניין האיסור

כמעט שבוע לאחר הודעתו של משרד התקשורת, חובבי טכנולוגיה מסרבים להירגע מהחרמת מכשירי האייפד בישראל. כלי התקשורת בעולם שסיקרו את הנושא בהרחבה, הזהירו תיירים מפני ביקור בישראל כשלצדם מחשב הטאבלט של אפל. בינתיים, כ-20 מכשירי אייפד מעוכבים במשרדי ממ"ן (מסוף מטענים וניטול). החלטת משרד התקשורת, האוסרת על יבוא והכנסה של המכשיר לישראל, נומקה בחוסר התאמתו לתקינה האירופית הנהוגה בישראל: "מכשיר האייפד הנמכר כיום בארה"ב בלבד, פועל בהספקי שידור (של מודם ה-WiFi) המתאימים לתקינה האמריקאית. מאחר שהתקינה בישראל בתחום ה-WiFi דומה לתקינה האירופית, המתירה שידור בהספק נמוך יותר, הרי שהספק השידור של המכשיר מונע את אישור הפעלתו בישראל", לשון ההודעה.

בפני הצרכנים שמכשיריהם עוכבו על ידי המכס עומדות שתי אפשרויות: להמתין לשינוי בהחלטת משרד התקשורת, שיעניק לאייפד "אישור סוג" בדומה למכשירים אחרים המשתמשים בתדרים אלחוטיים; או לשלוח את האייפד בחזרה לחנות בחו"ל, ולרוכשו מחדש כשיושק בשווקים הבינלאומיים. לדברי גורם ברשות המסים, עלות אחסון פריטים במשרדי ממ"ן הוא כ-15 שקל ליום.

עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת, תיאר את התהליך שקדם להחלטת משרדו בניסיונות לבדוק את התאמת המשדר האלחוטי במכשיר לתקינה האירופית. "ל-iDigital, נציגת אפל בישראל, לא היה מידע, ואנחנו ניסינו להשיג בעצמנו את הנתונים הטכניים מהמהנדסים של אפל לגבי התדרים ועוצמת השידור", אמר בר טל. הדברים מעלים שאלות קשות על אופן הטיפול של משרד התקשורת בנושא, כשניכר כי לא היה למשרד מידע מפורש לגבי התאמתו או אי התאמתו של האייפד לתקינה הישראלית. בר טל אף התייחס למועד קבלת ההחלטה - לאחר שישראלים כבר רכשו את המכשיר בחו"ל ולכן נאלצו למסור אותו לידי המכס - ואמר כי לא ניתן היה להגיע להחלטה קודם לכן. במפרט שפורסם על ידי אפל מצוין כי הוא מותאם הן לתקינה האמריקאית והן לזו האירופית. יתרה מכך, הדבר מוטבע על גב המכשיר. לפיכך, לא ברור אם אפל צפויה לבצע שינויים טכניים במשדר ה-WiFi של המכשיר ובעוצמת שידורו. ללא שינויים אלה, לא יהיה ניתן לשווק את המכשיר בישראל, כל עוד משרד התקשורת לא משנה את מדיניותו בנושא. קשה להאמין כי ישראל תהיה מדינה היחידה בעולם שלא תשווק מכשיר זה, על כן צופים בתעשייה כי המשרד עשוי לשנות עמדתו בקרוב כפי שכבר עשה במקרים קודמים.

שר התקשורת לא ידע

לפי מידע שהגיע ל-TheMarker, את ההחלטה הוביל סמנכ"ל משרד התקשורת, נתי שוברט, האמון על ענייני תדרים. ככל הנראה, החלטה זו התקבלה ללא ידיעת שר התקשורת משה כחלון, שנדהם לשמוע על הדברים, אך בדיעבד קיבל את ההחלטה של הדרג המקצועי חרף הנזק התדמיתי שהיא מסבה למשרד. שוברט הסביר, כפי שצוטט באתר Opposing Views, כי "הפעלתו של מכשיר בתדר מסוים, בהיותו שונה משאר המכשירים הפועלים באותו תדר, עלולה ליצור הפרעה. לא אכפת לנו איפה הציבור רוכש את המכשירים שלו, אבל ללא רגולציה יווצר כאוס".

שלוש ספקיות הסלולר הישראליות - פלאפון, סלקום ופרטנר - מנהלות בימים אלה משא ומתן מול אפל באשר לשיווקו של המכשיר בישראל בחודשים הקרובים. פלאפון, שככל הנראה נמצאת במגעים המתקדמים ביותר מבין הספקיות, מסרה שההפצה בישראל תתבסס על הדגם בעל הקישוריות הסלולרית של המכשיר, שעדיין לא הושק בעולם. לכן, לטענת החברה, אין כל קשר בין עמדת משרד התקשורת לגבי הדגם הנוכחי לבין שיווק המכשיר בישראל. iDigital, משווקת מוצרי אפל בישראל, נוקטת, ככל הנראה, בעמדה פסיבית בנוגע להתפתחויות עם משרד התקשורת. החברה צפויה להמתין להכרזה של אפל על השקה בישראל, ואז תעביר את המכשיר התאמה לרשת הישראלית. ב-iDigital סירבו להתייחס לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully