וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיגיון הוא מנגנון הפרטיות המוביל

גם מי שנוקט את מירב הזהירות באינטרנט לא יכול להימנע מפרצות פרטיות כמו זו שנחשפה בפייסבוק. מקסימום למזער את הנזק

כשבלוג הטכנולוגיה TechCrunch פרסם אתמול כי באג בפייסבוק איפשר בכמה צעדים פשוטים לראות צ'טים הנערכים באתר בזמן אמת, הפרטיות שלכם כבר לא הייתה בסכנה. לפני הפרסום דאגו אנשי הבלוג להודיע לפייסבוק על המתרחש, והרשת החברתית מיהרה לחסום את הפרצה. השאלה האמיתית היא מה קרה בשעות, בימים ואולי אפילו בשבועות בהן הדלת הלא-מאוד-נסתרת אל הצ'ט שלכם הייתה פתוחה לרווחה.

רוב הסיכויים שכלום. קשה להאמין שמישהו מצא באג כזה ולא סיפר עליו לחבריו הקרובים, שסיפרו לחבריהם הקרובים, שסיפרו לכל העולם. חייבים גם לזכור שהפונקציונאליות של הפרצה הייתה מוגבלת – לא ניתן היה לראות שיחות ישנות, אלא רק כאלו שהתקיימו ממש בזמן המעשה. אם אתם רוצים להירגע עוד יותר – זכרו שהסיכוי שדווקא הצ'טים שלכם נצפו ללא רשות הם מזעריים.

אבל היי, אי אפשר לשלול לגמרי את האפשרות שצד שלישי צותת לשיחות שניהלתם בפייסבוק-צ'ט בזמן האחרון. וזה בדיוק העניין: אף פעם, אבל באמת אף פעם, אל תשללו לחלוטין את האפשרות שצד שלישי שומע את השיחות הכביכול-פרטיות שלכם ברשת. כי באינטרנט, מה לעשות, אין אפשרות ללחוש. הכוונה שלי איננה להפחיד. רובנו נתקשה להצדיק התנהגות פרנואידית בנוגע לפרטיות ברשת, פשוט כי אנחנו לא חשובים מספיק כדי שמישהו יתאמץ מאוד במטרה לעקוב אחרינו. אבל בו בזמן גם לא חסרים סיפורים על האקס המעצבן שיודע את הסיסמה למייל של זוגתו לשעבר וטורח לקרוא אותו. יש גם את הכלל הבסיסי האומר שאם צולמתם בעירום - זה כנראה יגיע מתישהו גם לרשת.

כלי פרטיות נועדו שישתמשו בהם

הדבר החשוב ביותר הוא לנצל ככל האפשר את המנגנונים הקיימים שנועדו להגן על פרטיותנו. המשמעותי מביניהם הוא ההיגיון הבריא. אין תחליף לקול הקטן בראש שאמור למנוע מכם למסור את מספר חשבון הבנק שלכם למלך הגולה של הונאהכספיתסטאן, או לתת את הכתובת שלכם למישהו איתו צ'וטטתם לראשונה. מנגנונים נוספים כבר מובנים בתוך כלי האינטרנט בהם אנו משתמשים. רבים כלל לא עוברים על הגדרות הפרטיות של חשבונותיהם ברשתות חברתיות, וחבל.

בייחוד בפייסבוק, הרשת שמדרבנת אותנו להשתמש בפרטים אמיתיים, וברירת המחדל שלה היא לחשוף לזרים גם מידע שאולי לא תרצו שייחשף. מעבר כך, במקרה ואתם לא באמת רוצים שמשתמשים אחרים במחשב שלכם יוכלו לדעת על מה דיברתם ועם מי - שווה לשים לב להגדרות שמירת שיחות בתוכנות צ'ט. הדפדפנים העדכניים אף מציעים אפשרות לפתיחת חלון פרטי, שהיסטוריית הגלישה בו לא נשמרת, וכך גם סיסמאות או קבצי cookie.

לא עזבתם, לא תעזבו. לפחות תיזהרו

הבעיה היא שגם אם הייתם משתמשים אחראיים ויישמתם כל אחת מהעצות הללו, זה עדיין לא מציל אתכם מהבאג בפייסבוק שנחשף אתמול. מדובר באחרון בשורה ארוכה מאוד של תקלות במנגנון הפרטיות של הרשת החברתית. אך למרות זאת, רובכם לא תעזבו אותה עקב המחדל האחרון. אחרי הכל, לא עזבתם אותה אחרי הפעלת מערכת הפרסום הפולשנית Beacon שמסרה יותר מדי פרטים עליכם למפרסמים, וגם לא אחרי שינוי תקנון הפרטיות של פייסבוק, שחשף את המידע הפרטי שלכם כברירת מחדל. גם אחרי הפאשלה הבאה אתם לא תעזבו. לא את פייסבוק ולא את ג'ימייל (שלום לך, גוגל באזז). מסתבר שלשירותים הבאמת בסיסיים של הרשת, אלו שאנחנו לא מחליפים במשך שנים, נהיה מוכנים לסלוח כמעט על הכל.

אולי מדובר בהתנהגות סבירה והגיונית, וכך באמת זה צריך להיות. רק אל תשלו את עצמכם – התקלות תמשיכנה והמידע הפרטי שלכם שוב ידלוף. אתם יכולים רק להשתמש בהגיון ולנסות למזער את הנזק האפשרי. ומה לגבי הדברים הבאמת-סודיים? ובכן, שם תצטרכו ללחוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully