וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלולרי מסרטן. או שלא

17.5.2010 / 16:32

מחקר שנערך במשך יותר מעשור הצליח יותר לבלבל מאשר לקבוע את מידת הסיכון בשימוש בטלפון סלולרי

מחקר ענק שנערך במשך יותר מעשור וכלל כ-5,000 אנשים מ-13 מדינות, בין השאר, לא הצליח לענות חד משמעית על השאלה שמטרידה רבים: האם שימוש בטלפון סלולרי מגביר את הסיכוי לחלות. לא נמצאו לכך ראיות ברורות, ועורכי המחקר קוראים להמשך הבדיקות.

המחקר נערך על ידי קבוצת אינטרפון, במימון של חברות הסלולר (25%) ושל רשויות ממשלתיות. הירחון הרפואי International Journal of Epidemiology טוען ששיטת המחקר בה השתמשו הייתה בעייתית. בין השאר נמתחה ביקורת על העובדה שבקבוצת הנבדקים לא נכללו ילדים וצעירים, שהם פלח אוכלוסיה הולך וגדל בקרב המשתמשים בסלולרי. בנוסף, נבדקו רק שני סוגי גידולי מוח והחוקרים השתמשו בהגדרה לא עדכנית למושג "משתמש רגיל" - המחקר הגדיר "משתמש רגיל" כמישהו המשוחח שיחה אחת בשבוע במכשיר.

יותר סיכוי לסרטן אצל מתנזרי סלולר?

תוצאות המחקר בוססו על אורך שיחות שבין שעתיים לשעתיים וחצי בחודש – כמות זמן קטנה בהרבה מהשימוש הממוצע הרווח כיום. החוקרים תישאלו אנשים שסבלו מגידולים לגבי הרגלי השימוש הסלולריים שלהם וביקשו מהם להניח כמה בערך דיברו בטלפון הסלולרי – דבר היוצר פתח לנתונים משוערכים ולא מדויקים.

תוצאות הבדיקה היו בהתאם. לפי הסקר, הסיכוי להתפתחותו של גידול במוח נמוך יותר בקרב אנשים המשתמשים בטלפונים סלולריים מאשר בקרב אלו שכלל לא, ורק גבוה מעט יותר בקרב משתמשי סלולר כבדים. צרכנים המשתמשים בקביעות במכשיר במשך יותר מעשור אינם חשופים לסיכון גבוה יותר מאלו שלא, אך צרכנים המדברים לפחות חצי שעה ביום חשופים לסיכון הגבוה מהשאר ב-15% עד 50% משאר האוכלוסיה. במחקר לא נבדקה השפעת השימוש בדיבוריות ולא ההשפעה של החזקת המכשיר בכיס או לצד המיטה בזמן השינה על פיתוח גידולים.

"תוצאות המחקר צריכות להדליק נורות אדומות", אמרה מנהלת המחקר בישראל, פרופ' סיגל סדצקי, בראיון ל-TheMarker. "קרוב לוודאי שרוב הערכות הסיכון המדווחות במחקר הן תת הערכה של הסיכון האמיתי. מדובר במחקר מורכב ומאתגר ביותר שסובל מהטיות וטעויות ונעשה בשלב מוקדם מאוד של השימוש בטכנולוגיה של טלפונים סלולרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully