וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלולרי הורג, וזו לא עובדה

18.5.2010 / 11:01

המחקר הגדול ביותר בתחום השפעת הסלולר על ראשכם חזר ללא מסקנות חד משמעיות, אז למה מנסים להפחיד אתכם?

ביממה האחרונה נחשפים רבים לקמפיין הפחדה חדש מבית היוצר של "משחקי מחשב גורמים לאלימות" ו"האינטרנט מסוכן יותר משדה קרב". הפעם אלו הם הטלפונים הסלולריים שבאים להרוג אותנו, וה"הוכחה" לכך היא מחקר אינטרפון שתוצאותיו פורסמו אתמול.

בואו ונראה קודם כל את סיכום תוצאות המחקר, כפי שפורסם באתר הרשמי: "בסך הכל, לא נצפתה עליה בסיכון לחלות בגידול דבקי או מנינגיומה (סוגים של גידולי מוח) כשמשתמשים בטלפון סלולרי. היו אינדיקציות של סיכון מוגבר לחלות בגליומה בדרגות החשיפה הגבוהות ביותר, אך הטיות וטעויות לא מאפשרות יצירת קשר סיבתי. כדי לקבוע את ההשלכות האפשריות של שימוש מוגבר בטלפונים סלולריים לאורך זמן נדרש מחקר נוסף".

עכשיו, בואו וננסה להבין מה כל זה אומר.

הסיכון של שרדינגר

האם טלפונים סלולריים מסוכנים לבריאות שלכם? ובכן, אולי. לא יודעים. זה מה שאמר המחקר שפורסם אתמול – אחד המקיפים ביותר שנעשו בתחום – וזה מה שאמרו קודמיו. הבעיה היא שגופים רבים מדי, מארגונים בעלי אינטרסים ועד לפוליטיקאים, מנסים להטות את דעתכם לא באמצעות נתונים מדעיים כי אם באמצעות קריצות. “אתם הרי יודעים, בלבכם, שסלולריים פולטים קרינה, ולכן מסוכנים" אומרים חלקם. אחרים מנסים לקרוץ יותר חזק ולהגיד "אתם הרי לא מרגישים רע כשאתם מדברים בסלולר, ובעשור האחרון בריאותכם לא התדרדרה, אז למה לחשוש?”. כל זה כשכאמור, שום דבר לא הוכח.

מחקר האינטרפון דווקא ניסה להוכיח. 2708 חולים בגידול דבקי ו-2409 חולי מנינגיומה רואיינו, עם קבוצות ביקורת תואמות, ב-13 מדינות (ביניהן גם ישראל), תוך שימוש באותו הפרוטוקול. המידע נאסף לאורך שנים, ונותח בקפידה. ובכל זאת, גם הוא לא הצליח לספק תשובה קונקרטית והתברר – גם לטענת החוקרים עצמם – כבעייתי.

בין הבעיות הרבות במחקר: הוא התמקד באנשים בני 30-59 ולא בדק צעירים, התבסס על עדויות אישיות של החולים, אנשים שדיברו מעל חצי שעה ביום הוגדרו כמשתמשים "כבדים" ולא הייתה התחשבות ברמות קרינה היורדות של הטלפונים הסלולריים (הנתונים למחקר נאספו עד אמצע העשור). אחת התוצאות של אינטרפון הייתה שמי שמשתמש מעט בטלפונים סלולריים מסתכן בגידול מוחי פחות ממי שכלל לא משתמש בו.

מי מוכר מה?

ובהיעדר הוכחות מדעיות, כאמור, מנסים לשכנע אתכם באמצעות טענות שפונות לרגש ולא לשכל. חשוב להבין – זה לא שבצד האחד של המתרס נמצאות חברות הסלולר המרושעות ובצד השני רק אנשים שדואגים לבריאות כל הבריות. בין אלה שטוענים כי הטלפונים הסלולריים פולטים קרינה מסוכנת תמצאו גם יצרנים של אוזניות בלוטות', יצרני מדבקות "פלאיות" שמורידות את רמת הקרינה, פוליטיקאים שרוצים לעשות הון פוליטי באמצעות הפחדה ומדענים שרוצים מימון למחקר הבא שלהם. כמובן שיש גם כאלה שבאמת מודאגים, אבל הם ממש לא היחידים בזירה.

הדרך הקלה ביותר להתמודד עם המלחמה על דעתכם בנושא הזה (כמו גם בכל נושא אחר, האמת) היא להיכנע – לבחור צד בהתאם לתחושת הבטן, אפילו שזו כלל לא רלוונטית בסוגיה הזאת. הדרך הקשה יותר היא להתחנך, ללמוד כמה שיותר על הנושא הבאמת-חשוב . זה אמנם עשוי להפוך את הדעה הנחרצת שלכם על הסיכון או אי-הסיכון שבשימוש בטלפון סלולרי לאי-וודאות, אבל לפעמים עדיף להבין שאין תשובה מאשר לבחור אחת בצורה שרירותית או בצורה המושפעת מרצונם של אנשים זרים למכור לכם משהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully