וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים בקרב המדיה החברתית

איילה צורף

2.6.2010 / 7:36

ציוצים בטוויטר והפצת סרטונים ביוטיוב הם חלק מהכלים בהם משתמשים ישראלים שרוצים להציג לעולם את הצד הישראלי של המשט

בעוד שבדובר צה"ל ובמשרד החוץ התמהמהו שלשום שעות ארוכות בהפצת חומרי הסברה לגבי האירועים הקשים על סיפון הספינה הטורקית, ניסו הגולשים הישראלים לתת מענה לבעיית ההסברה הקשה שאליה נקלעה מדינת ישראל.

בישראל עסקו גולשים רבים בכתיבה בעברית בפייסבוק ובטוויטר, של מחאותיהם על הדימוי השלילי החריף שנוצא כלפי ישראל על רקע הפשיטה על האונייה. ואולם גם להם היה ברור כי הכתיבה בעברית אינה זו שתסייע בהפצת המסרים בעולם. לכן החליטו כמה גולשים בעלי נוכחות בינלאומית במדיה החברתית, לגייס את הטוויטר והפייסבוק שלהם למאבק לטובת תדמית ישראל.

אחד הבולטים שבהם הוא אודי ענתבי, ישראלי השוהה בסיאטל זה כמה שנים. ענתבי הוא ככל הנראה הישראלי בעל מספר העוקבים הגדול ביותר בטוויטר, עם כמעט 63.5 אלף עוקבים. בעברו היה ענתבי בכיר במטה מיקרוסופט העולמית בסיאטל, ובשנה וחצי האחרונות הוא עומד בראש סטארט-אפ שהקים בשם offisync, העוסק בשילוב בין עבודה על מסמכים מהמחשב הנייח, המחשב הנייד והרשת. את הטוויטים שלו כותב ענתבי רק באנגלית, משום שמרבית העוקבים אחריו הם אמריקאים ואירופאים. אתמול, כמעט כל ההודעות שהוא הפיץ בטוויטר שלו עסקו במשט.

"זאת העמדה הישראלית של הנושא. חומר ששווה קריאה בלי קשר לעמדתכם כלפי מה שקרה במשט", הוא כתב, כשהוא מצרף קישור לחומרי הסברה ישראליים באנגלית. לאחר כשעה הוא הוציא ציוץ נוסף: "מעניין: ישראל הציעה ליושבי האוניות להעביר את הסיוע ההומניטארי לעזה - אך הם דחו את ההצעה. למה?". גולשים רבים בעולם ענו לו, והוא ענה להם חזרה. התכתבות כזו באנגלית היא בעלת פוטנציאל להגיע לעשרות ומאות אלפי איש, במידה שיש כאלו שעשו retweet על הודעותיו, קרי - העבירו אותן הלאה לעוקבים אחריהם, כלשונן. לשאלה מדוע בחר לנקוט את הצעדים שנקט אמר ענתבי: "טוויטר הפך למקור הצריכה המרכזי שלי לצריכת חדשות. ברגע שהבנתי כמה רע המצב התדמיתי של מדינת ישראל, החלטתי להתגייס למערכה. אספתי פיסות מידע מהרשת והפצתי אותן יחד עם טוויטים שמנוסחים בצורה אובייקטיבית. זאת, כדי לגרום לעניין בצד השני. המטרה היתה שכמה שיותר אנשים ייכנסו ללינקים - ואכן כך קרה. קיבלתי המון תגובות של אנשים, שכנראה לא יודעים שאני ישראלי, שאמרו לי שאני צודק ושיש כאן חומר למחשבה.

נועה תשבי VS מלכת ירדן

מי שעוד בולטת במדיה החברתית בניסיונה לגייס את רשימות העוקבים אחריה בטוויטר כדי לשנות משהו בדעת הקהל השלילית נגד ישראל היא נועה תשבי, שחקנית ומפיקה הפועלת כיום בלוס אנג'לס. גם היא כותבת בעיקר באנגלית. כ-2,300 איש עוקבים אחרי מה שהיא כותבת בטוויטר, בעיקר אמריקאים מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, שכן מרכז חייה נמצא כעת בארה"ב. "חיילי צה"ל מותקפים על סיפון האונייה. על העולם להתעורר! הם לא משחקים על פי החוקים שלנו!!", כתבה אתמול, כשהיא מצרפת סרטון של דובר צה"ל. "פעילי שלום' עושים שימוש קיצוני באלימות נגד חיילי צה"ל שמתמודדים עם המון זועם שתוקף אותם בסכינים, אלות, מוטות ברזל בלינץ'" היא כותבת בטוויטר, ומצרפת קישור לקטע וידיאו.

כשמלכת ירדן לשעבר, המלכה נור, כתבה בטוויטר שלה (כ-8,500 עוקבים) את הציוץ החריף הבא: "הגיע הזמן שהישראלים יבחרו בין חיים במדינה פורעת חוק בינלאומי ופגיעה הומניטארית ובין התחייבות לעתיד של שלום" - ענתה לה תשבי: "המלכה נור, אנו מנסים! אנו באמת מנסים! אמרי לי מה עלינו לעשות בקשר לזה (מצרפת סרטון ובו נראים החיילים כשהם מותקפים) - הרי אנו חייבים לעשות משהו!".

דמות בולטת בעולם המדיה החברתית, שהחלה אתמול בקו פרו-פלסטיני מובהק בטוויטר היא מלכת ירדן הנוכחית, ראניה. עד כה היא כתבה ל-1.3 מיליון העוקבים אחריה, בעיקר ציוצים הקשורים לאיכות הסביבה (על כתם הנפט של bp), על בעיית החינוך בעולם השלישי ועוד. אתמול היא הפכה לאקטיביסטית פרו-פלסטינית: "המומה מרצח האזרחים באונייה השטה במים בינלאומיים. נפעמת מהאומץ וההקרבה של אלה שהיו על הספינה, ששטה בשם הצדק". לאחר מכן הוסיפה: "כל ספינה שמנסה לפרוץ את הסגר הימי על עזה נושאת עמה תקווה עבור האנשים שחיים בעזה".

בהמשך הוציאה מלכת ירדן סדרה של טוויטים, שמפרטים את מה שהיא רואה כמשבר הומניטארי חמור המתחולל בעזה. כל אחד מהציוצים האלה, מגיע ישירות למחשבים ומכשירי הסלולר של יותר מ-1.3 מיליון איש, שחלקם הגדול עושה כבקשתה - ומעבירים הלאה לחבריהם את תוכן הציוץ, כך שפוטנציאל החשיפה של הציוצים הללו נאמד במיליונים. "80% מתושבי עזה חיים מתחת לקו העוני. 95% מהעסקים הפרטיים בעזה נסגרו. אנא העבירו את המידע לחבריכם", צייצה המלכה ראניה. "95% מהמים בעזה אינם עומדים בתקני ארגון הבריאות העולמי. אלפי תינוקות נמצאים בסכנת תמותה מיידית בשל הרעלה. אנא העבירו המידע לחבריכם".

החמ"ל של הבינתחומי

גדי שמשון, שלו כ-1,200 עוקבים ישראלים, החליט לענות למלכה ראניה וכתב לה באנגלית: "בתור מישהו שטוען שהוא 'פעיל שלום' - הבחור הזה נראה סופר-מיומן בדקירות", כשהוא מצרף סרטון של דובר צה"ל. ועוד אחד: "והנה עוד אזרח שפניו לשלום, כשהוא דוקר את החייל הישראלי" (מצרף קישור לקטע וידיאו נוסף). ציוץ נוסף ששלח לה: "עובדה: החיילים היו חמושים ברובי צבע (!) והחזיקו אקדחים לשימוש כמוצא אחרון בלבד!".

לדברי תשבי, "אנחנו מפסידים בקרב יחסי הציבור. אני מסתובבת כאן ושומעת את כל מה שאומרים על ישראל. זה מאוד מצער אותי, ולכן החלטתי לנסות לייצר שינוי, אפילו קטן. אני רואה בזה חובה בסיסית שלי כישראלית".

- האם קיבלת חומרים מדובר צה"ל? ממשרד החוץ?

"לא. חיפשתי חומרים וצירפתי אותם לטוויטים שלי. קיבלתי תגובות חמות מאוד מישראלים שאמרו לי 'כל הכבוד' על הניסיון, וגם הרבה תגובות קשות ושליליות מגולשים מהעולם". לדבריה, פנו אליה באחרונה אנשי משרד ההסברה (עוד לפני פרוץ האירועים) ושאלו אם תהיה מוכנה לסייע להסברת מדינת ישראל במדיה החברתית. היא הסכימה.

את הקרב ההסברתי מנהלים לא רק ישראלים השוהים מעבר לים, אלא גם ישראלים המתגוררים בישראל. שניים מהם הם סטודנטים בבית הספר לממשל במרכז הבינתחומי, אריק כרמי (בן 30) ושרון סברייגו (בת 24). היוזמה היתה של כרמי, ואליו הצטרפה סברייגו. יחד הם ניתבו את פעילות ההסברה שבה השתלבו סטודנטים רבים במכללה. "אתמול בצהריים החלטנו שיש מקום לתת מענה הסברתי לבעיה שנוצרה", מספרת סברייגו. "יצרנו קשר עם דובר צה"ל כדי לקבל את כל קטעי הוידיאו. לומדים אצלנו סטודנטים מ-74 מדינות. ביקשנו מהם לערוך סרטי וידיאו בשפה שלהם, ולהפיץ אותם בפייסבוק ובטוויטר", היא מספרת. התוצאה היתה סרטי וידיאו ערוכים בשפות רבות, בהן איטלקית, צרפתית, גרמנית וספרדית. "כל אחד מהם הפיץ את החומרים לחברים שלו במדינה שממנה הגיע, בשפה המקומית". שלשום הם הקימו חמ"ל באוהל שבו התרכזו הסטודטים, כדי לקבל הנחיות כיצד לפעול ולהפיץ את החומרים. סברייגו מספרת כי סטודנטים רבים התיישבו להגיב בשפות שונות - באתרי החדשות הבינלאומיים, ב-bbc ,cnn, פוקס ניוס ועוד. "אנחנו כותבים טוקבקים, מצדדים במדינת ישראל, נאבקים ומסבירים מול המון גורמים בחו"ל, לא רק באתרים, אלא גם ברשתות החברתיות, זאת ממש מלחמה בפייסבוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully