וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיפדיה עוברת שיפוץ

גוני נוי

14.6.2010 / 16:38

בכנס שנערך היום הוכרז שהלוגו המוכר של האינציקלופדיה המקוונת יזכה לשדרוג ושטעות כתיב ארוכת שנים בעברית תתוקן

הלוגו המוכר של האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה, האתר החמישי בדירוג הצפיות העולמיות ברשת, יעודכן הערב ויוחלף בלוגו תלת מימדי, כיאה לשנת 2010, כך הכריז הבוקר סמואל קליין, חבר הוועד המנהל של קרן וויקימדיה בכנס שערכה וויקימדיה ישראל באוניברסיטת תל-אביב. הלוגו החדש, שהוצג לפני כשבועיים, יתקן גם טעות היסטורית ויחליף את האות העברית 'ר' ב-'ו' - בלוגו מופיעות מספר אותיות, במגוון שפות, אשר הן האות הראשונה בשם "ויקיפדיה", כמו לדוגמא W. בלוגו הישן נכתבה בעברית האות ר' במקום האות ו' - מה שיתוקן הלילה לאחר מספר שנים.

בכנס, אשר זכה לליווי צמוד בטוויטר, הציג קליין, פרויקט חדש במסגרתו יגובש צוות אשר יעבור בין 15 קמפוסים בארה"ב ויערוך כנסים בהם ילמדו המשתתפים על שימוש נכון בכלים שמציעה ויקי, כך שיהפכו ל-"שגרירים של ויקיפדיה". המיזם, בעלות של 1.2 מיליון דולר, ממומן על ידי קרן התקשורת האמריקאית סאנטון. "כבר עכשיו אנחנו רואים התעניינות גוברת ושיתוף פעולה באוניברסיטאות רבות שהצטרפו לפיילוט", אמר קליין. שי יקיר, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל, ציין כי בשנה הבאה ייערך הכנס העולמי של ויקימדיה בחיפה, לאחר שנבחרה מתוך רשימת ערים, שכללה גם את ניו יורק, טורונטו וברצלונה.

עוד הוכרז בכנס על שינוי מדיניות באנציקלופדיה באנגלית באשר לערכים שהיו עד כה חסומים לעריכה. ויקיפדיה חסמה עד כה כ-1500 ערכים המוגדרים כרגישים ונמצאים בסיכון לונדאליזם מצד עורכים, כדוגמת הערך "שואה". החל מהערב ניתן יהיה לערוך את הערכים הרגישים, אך הנוסח המחודש לא יעלה לאתר עצמו עד לאישורו. "לכל ערך שכזה יתווסף תג חדש אשר יאפשר לקורא לראות כמה גרסאות ממתינות לאישור, במטרה להגביר את השקיפות שאנחנו דוגלים בה", נמסר מויקיפדיה.

פרופ' ויקטור מאייר-שנברגר, הדובר המרכזי בכנס, התייחס להיעדרה של השכחה בעידן המקוון, על היבטיה השליליים. "אנחנו מסתמכים על זכרון דיגיטלי, מה שמאפשר למי שמחזיק במידע לשכתב את ההיסטוריה", אמר מאייר-שנברגר, המשמש כראש המרכז לחקר מדיניות מידע וחדשנות באוניברסיטה הלאומית של סינגפור ומומחה לאבטחת מידע. "התרגלנו כל כך לעובדה שכל המידע נשמר שהגיע הזמן לפתוח את עצמנו לרעיונות חדשים. בחיי היומיום אנחנו מתקשים לעתים לזכור, וטבע האדם הוא לשכוח. כיום, עברנו משכחה ביולוגית לזכרון, הכל נשמר", הוסיף מאייר-שנברגר.

"איננו יודעים לאיזה מטרה עתיד לשמש המידע שאנחנו מעלים היום לרשת, לכן כדאי לנו לאחסן פחות, אך לצערי, מאז פיגוע התאומים החוק מכוון לכיוון ההפוך", ציין מאייר-שנברגר שקבע כי כי על החברה המודרנית להקים מנגנונים שיסייעו לה לאגור את המידע בצורה מדודה יותר, כמו תאריכי תפוגה לאחסון, למשל. הצעה נוספת אותה העלה היתה להתאים את הזכרון האלקטרוני למוח האנושי, ככל שמידע ישן יותר, כך ייקח זמן רב יותר לשלוף אותו, "כך נישאר ממוקדים בהווה", הסביר. "אני מפציר בכם לתת לשכחה את המקום שמגיעה לה", סיכם מאייר-שנברגר, "בואו נזכור לשכוח".

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully