וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנה קבעה: אין כמו מסי

גוני נוי

17.6.2010 / 13:40

פרופ' מאוניברסיטת נותר'ווסטרן פיתח אלגוריתם לחישוב ביצועיהם של שחקני כדורגל. ליאונל מסי זכה לניקוד הגבוה ביותר

"מסי היה השחקן המצטיין במשחק בין ארגנטינה וניגריה שנערך בסוף השבוע האחרון", כך קבע אתמול (ד') פרופסור לואיס אמארל מאוניברסיטן נורת'ווסטרן, אשר פיתח אלגוריתם לחישוב ביצועיהם של כדורגלנים במשחק. "ליאונל מסי זכה לניקוד הגבוה ביותר בנבחרת ארגנטינה והיה השחקן בעל הביצועים הטובים במגרש", ציין אמארל, שהתייחס למשחק בו ניצחה ארגנטינה את ניגריה. בשנת 2008 השתמש אמארל באלגוריתם לראשונה על מנת לדרג את ביצועיהם של השחקנים באליפות אירופה. סרג'יו ראמוס וצ'אבי הרננדס, שניהם שחקני נבחרת ספרד, נבחרו אז על ידי המערכת כשחקנים המובילים בביצועיהם בתחרות.

האלגוריתם אותו פיתח אמארל ממפה את קבוצות הכדורגל כרשת של נקודות ממסר, כשכל שחקן מהווה נקודה שכזו. שקלול תרומתו של שחקן נקבע לא רק על פי המהלכים אותם ביצע בעצמו, אלא על פי השפעתו על השחקנים סביבו. "אנחנו ממפים את הנתיב דרכו יכול הכדור לשייט ולהגיע בסוף לשער הקבוצה היריבה", מסביר אמארל בהודעה מטעם האוניברסיטה, "ככל שלקבוצה יש יותר נתיבים פוטנציאלים אשר עשויים להסתיים בשער, כך גדלים סיכוייה להצליח. ככל שכדור עובר יותר פעמים דרך שחקן מסוים בדרך לנקודת היעד - שער הקבוצה היריבה - כך ביצועיו טובים יותר". נתונים אחרים, דוגמת מספר כרטיסי עונשין, החטאות ואסיסטים אינם נכללים בשקלול כלל.

המודל של אמארל מעניק נקודה לכל שחקן שמעורב בשורת מסירות. "היות ומספר הגולים במשחק בודדים, וכל שער שכזה ניתן לייחס בדרך כלל לעד שלושה שחקנים, אם נסתמך על דירוג כזה ניאלץ להתעלם מהרוב המוחלט של הדמויות על המגרש", מסביר אמארל את השיטה שנבחרה. דרך חישוב זו מאפשרת לו לבצע השוואות גם בין שחקני הווה ושחקני עבר. "כשמבקשים מאנשים להשוות בין ביצועי שחקן כדורגל כיום וביצועיו של שחקן לפני עשור, נכנסים לתמונה שיקולים לא אובייקטיביים, ואילו האלגוריתם שלנו אינו משוחד", הוא מציין. "אם החישוב שלנו היה שגוי, לא היינו מגיעים לתוצאות דומות כל כך לעמדותיהם של מומחים בתחום", קובע אמארל.

"אני אוהד כדורגל מושבע", מעיד על עצמו הפרופסור, "בילדותי בפורטוגל שיחקתי, צפיתי ודיברתי שעות על כדורגל, ועסקתי בויכוחים אינסופיים עם חבריי על מיהו השחקן הטוב ביותר. שלא כמו בכדורסל או בבייסבול, בכדורגל חסרים ניתוחים מקיפים על תרומתו של כל שחקן למשחק". עם זאת, לדבריו ניתן להחיל את האלגוריתם לא רק על מגרש הכדורגל. "האלגוריתם מאפשר לדרג, לדוגמה, את ביצועיהם של חברי צוות אשר עובדים יחד על פרויקט משותף", הוא מסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully