וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומרים 'לא' לטלפוני הדמים

28.6.2010 / 13:33

התגברותה של מחאה ציבורית נגד שימוש ב'מינרלי עימות' מאלץ חברות אלקטרוניקה לחדול משימוש בחומרים שמקורם בקונגו

המושג "יהלומי דמים", המתייחס ליהלומים גולמיים שקבוצות מורדים אפריקאיות משתמשות בהם כדי לממן מלחמות נגד ממשלות, הוא כבר ידוע ומוכר. כעת מסתבר שקיים סחר בעייתי דומה גם באלמנטים טבעיים אחרים – מינרלים. חומרים כגון טנטלום, טונגסטן ופח הם חלק מחומרי הגלם הדרושים לרבים ממכשירי האלקטרוניקה המודרניים. עמדתם בתור לקניית האייפד? קניתם סלולרי חדש? סביר מאוד להניח שאלו כוללים בתוכם לפחות חלק מהחומרים הללו. המינרל טנטלום, למשל, משומש רבות ליצירת קבלים חשמליים איכותיים, אותם אפשר למצוא בטלפונים ומחשבים. רוב הטנטלום מגיע מאוסטרליה, יבשת העשירה במינרל. הבעיה היא בחומרים שלא מגיעים משם אלא דווקא ממדינת קונגו, השוכנת במרכז אפריקה ונמצאת כבר שנים עמוק בתוך מלחמות פנימיות וברוטאליות , שכבר יצרו שואה קטנה. ההערכות הן כי יותר מחמישה מיליון בני אדם נהרגו במהלך הקרבות, עם ספירת מתים של עשרות אלפים מדי חודש.

מה למינרלים ולמלחמה? מסתבר שאנשי לחימה מממנים את פעולתם בחלקה דרך מכירת מינרלים אלו. נכון, חברות הטכנולוגיה האמריקאיות אינן אחראיות לטבח בקונגו וגם הפסקת השימוש במינרלים מהמדינה לא יסיימו את המלחמה, אך מתנגדים לסחר זה מעריכים כי עדיין מדובר באחד המניעים של הקונפליקט. כתוצאה מכך, חברה אמריקאית הקונה מינרלים מקונגו, מספקת למעשה דלק למלחמה הבלתי נגמרת, תומכת במליציות ומאפשרת את המשך פעולתן הרצחנית. לא מפתיע שיצרני האלקטרוניקה ניסו להחריש את הנתון הזה. בכל זאת, כאשר ההמונים צובאים על חנויות אפל כדי לקנות את דגם האייפון החדש, עדיף שלא ידעו או יבינו ששטרות הכסף שהם עומדים להוציא מכיסם עוזרים בעקיפין במימון רצח עם. חברות דוגמת אפל שנדרשו להתייחס לנושא הסתפקו בהצהרה שקיבלו מיצרני המכשירים כי מקור המינרלים אינו מקונגו, וויתרו על אימות מוסמך לכך. "אפל טוענת שהמוצרים שלה לא כוללים מינרלי עימות, מכיוון שכך אומר הספק שלהם. התשובה הזאת לא טובה מספיק", אמר ג'ונתן יוסטון מפרויקט Enough לניו-יורק טיימס.

מה מסתתר בכיס של איש המק?

פרויקט Enough קם ונועד כדי להביא למודעות את האסון המתרחש זה שנים בקונגו, ולהילחם בין השאר בסחר של העולם המערבי עם סוחרי המינרלים האפריקאים. אנשי הארגון לוחצים על חברות האלקטרוניקה להימנע משימוש באותם מינרלים קונגולזים, אותם הם מכנים "מינרלי עימות" (conflict minerals). בין השאר הפגינו אנשי התנועה בפתיחת חנות אפל בוושינגטון ודרשו שם שהחברה תוודא שבמכשיריה נמצאים רק מינרלים "נקיים". התנועה אף מיטיבה להשתמש במדיה החברתית לטובת מטרותיה - בחודש שעבר מילאו פעילים את דף הפייסבוק של אינטל עם קריאות לתמוך בחקיקה שתבלום את הסחר במינרלי עימות. לזמן מה אינטל חסמה תגובות, ובכך יצרה יותר תשומת לב למינרלי עימות ממה שיכלו הארגונים לזכויות אדם.

בנוסף, לאחרונה יצרה קבוצת שחקנים הוליוודית סרטון סאטירי בנושא, בו שחזרה את סדרת הפרסומות הידועה של אפל בה מככבים "איש המק" מול "איש ה-PC". בסרטון הסאטירי מופיעה גרסה של שני אלו, כאשר הנושא עליו הם מדברים אינו הפיצ'רים של המחשבים המתחרים, אלא המינרליים הכלולים בשניהם. "מה יש בכיס שלך?", שואל איש המק את איש ה-PC. כאשר מתברר שמה שמתחבא שם הוא מינרלי עימות, מתברר גם שזוהי תכולת הכיס של יריבו. "כנראה שבכל זאת יש לנו משהו במשותף", מודה איש המק. הסרטון עלה ליוטיוב לפני שלושה ימים, וכבר זכה ליותר מ-50,000 צפיות. ב-Enough מקווים שהוא יהיה להיט ויראלי.

טנטלום מקונגו זה לא קול

בכתבה שהתפרסמה בנושא בניו-יורק טיימס מסופר כי הלחץ החברתי הזה מתחיל לתת את אותותיו. לפני מספר ימים אישר הקונגרס האמריקאי תיקון לרפורמה התקציבית, שתאפשר חסימה ואכיפה הולמת לסחר הבעייתי. תנועת המחאה שואפת גם שממשל אובמה ילחץ יותר על רואנדה, כדי שזו תפסיק לגבות מיליציות הסוחרות במינרלי עימות. מצדן של חברות הטכנולוגיה – קבוצת חברות המובלת על ידי אינטל ומוטורולה מפתחת כעת תהליך לבדיקת מקורות הטנטלום בשרשרת האספקה למוצרים, בדיקה שאמורה להוסיף עלות זעומה למחירם של המכשירים.

"אולי נוכל לחסל חלק מהמיליציות האכזריות ביותר בעולם על ידי הבהרה ליצרני אלקטרוניקה שאנו לא רוצים שהגאדג'טים שלנו יעשירו אקדוחנים סאדיסטיים", הצהיר ג'ונתן יוסטון מ-Enough. "אף טלפון או מחשב טאבלט לא יכול להיחשב קול אם הוא עוזר להנציח את אחת המלחמות הברוטאליות בפלנטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully