וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים קומיקס? ותרו על הנייר

23.7.2010 / 3:16

ייחודו של הקומיקס "ולנטיין" של אלכס דה קמפי וכריסטין לארסן נעוץ בדרך הפצתו. הקומיקס מופץ על גבי מדיה אלקטרונית ב-14 שפות בעת ובעונה אחת תחת רשיון קריאטיב קומונס. "תוכן זול, נוח, לא מוגבל יספק הכנסה לאמן"

"במהלך נסיגתו של נפוליאון מרוסיה במלחמת 1812, קציני הפרשים ולנטיין ואוסקר מופרדים מכוח הצבא המרכזי על ידי סופת שלגים עזה. הם חושבים שהגרוע ביותר המחכה להם בשלג הוא המוות. הם טועים טעות מרה. שני החיילים נקלעים לתוך עימות עתיק יומין בין כוחות בעלי עוצמה, עוצמה רבה מכדי שאדם יוכל לתאר, עימות המאיים להשמיד את העולם וכל הנמצאים עליו – מפני שאלה שעמדו בדרכה של האימה, מצודות האור המעטות, עומדים לחזור לביתם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מופץ בגרסה דיגיטלית בלבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא, לא עזבתם את ערוץ הטכנולוגיה והגעתם בטעות לוואלה! תרבות. התקציר שקראתם שייך לקומיקס 'ולנטיין' והסיבה לכך שמדור הטכנולוגיה מתעסק איתו (מעבר לעובדה שקומיקס זה דבר מגניב) היא הצורה בה בחרו יוצרותיו, אלכס דה-קמפי וכריסטין לארסן להפיץ אותו.

ולנטיין מופץ בגרסה דיגיטלית בלבד וניתן לקריאה בספרים אלקטרוניים, סמארטפונים למיניהם או מסך המחשב, אם אתם מתעקשים. צורת ההפצה הזו אפשרה ליוצרות להפיץ את הקומיקס, ללא חברת הפצה מסחרית שתתווך ותקפיץ את מחירו, בצורה סימולטנית ברחבי העולם כשהוא מתורגם ל-14 שפות שונות (בינתיים), ביניהן – אנגלית, רוסית, צרפתית, גרמנית, סינית, יפנית, גאלית, וכן, גם עברית. גמישות הפורמט מאפשרת גם התאמותו של הקומיקס לגדלי מסך שונים ולכל מדיה אלקטרונית רצוי. לטענת דה קמפי מקומו של הקומיקס צריך להיות בכיס או בתיק היד, נגיש בכל עת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ולנטיין הופץ בצורה קהילתית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאחורי הסיבות הפרקטיות להפצה כזו של הקומיקס, עומדת גם אידיאולוגיה. ולנטיין מופץ תחת רישיון קריאייטיב קומונס (לא לשימוש מסחרי) וכאמור, כמעט ללא תיווך בין יוצריו לקהל הקוראים. לטענת דה קמפי אנשים "גונבים" מדיה משתי סיבות: מחיר ונוחות. בעיית המחיר נפתרה – חוסר התיווך מאפשר למכור כל פרק של ולנטיין ב-0.99$ בלבד (פרק ראשון חינם). הפחד מהנוחות, טוענת דה קמפי, הוא פרנויה של חברות ההפצה. "קיים איזשהו פחד שללא בניית מבצרי הגנה, אף אחד לא ירוויח יותר שום דבר, מכאן נובע ה-DRM. זו מלחמה שנגמרה כבר לפני יותר מעשור", אומרת דה קמפי. "תוכן זול, נוח, לא מוגבל, כזה שיאפשר לקהילות של חברים לחלוק ביניהם דברים המוצאים חן בעיניהם, יספק מספיק הכנסה לאמן, באם התוכן מספיק טוב".

הקומיקס הוא מוצר קהילתי, ו-ולנטיין נוצר והופץ גם הוא בצורה קהילתית. הקשר עם המתרגמים נוצר באמצעות רשתות חברתיות כמו טוויטר ופייסבוק וכך בוצעו גם יחסי הציבור הראשוניים. הפרק הראשון "נמכר" (כאמור, חולק בחינם) במעל 4,000 עותקים ברחבי העולם תוך שבועיים. לדברי דה קמפי נתון זה מקביל למכירות של כרך קומיקס ממוצע של ורטיגו.

גילוי נאות: הכותב הוא המתרגם לעברית של ולנטיין.

  • עוד באותו נושא:
  • קומיקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully