וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוך, קפה, הפוך

20.7.2010 / 11:19

שדרוגה של TheMarker Cafe גדש אותה בבאגים, הגורמים לאסף לבנון לתהות אם מישהו שם מתנגד למשתמשים נאמנים

כבר יותר משלוש שנים אני מתחזק בלוג ב-TheMarker Cafe. עם עלייתה לאוויר בפברואר 2007 הפכה במהרה הרשת החברתית ללהיט מקומי. תוך מספר שבועות נרשמו אליה רבים ממכריי, וחלקם אף החלו לכתוב בה בלוגים. ראיתי כי נאים השכנים בעיני, נרשמתי גם כן והתחלתי לפרסם תכנים בפלטפורמה החדשה.

כשלוש שנים וחצי לאחר מכן, רבים מאותם שכנים נאים כבר לא נמצאים שם. ניהול בעייתי של הרשת (מבחינה טכנית ומבחינה תכנית) לא הצליח לשמר את מומנטום הפתיחה המפואר, והוביל לנטישה המונית. אני עדיין שם, כותב מדי פעם את מה שמתחשק לי על מה שבא לי ("בלוג חסר מיקוד במכוון", כיניתי את העמוד שלי). זאת למרות הפלטפורמה המיושנת והמסורבלת. למרות שהשכונה היא כבר לא מה שהייתה פעם. למרות שרבים מהכותבים המוכשרים והדעתניים עזבו מזמן והשאירו את השטח למחזרי רשת עילגים, שעיקר תיפקודם בקהילה הווירטואלית הוא "לככב" כל תמונה וכל פוסט של בחורה מצודדת. למרות שבפעם האחרונה שאמרתי למישהו "דה מרקר קפה" הוא הציע לי לבדוק אם נסעתי במכונת זמן בחזרה ל-2007. מבחינתי, כל עוד הפלטפורמה הקיימת עומדת על הרגליים – זה די מספיק לי. תנו לי את הפינה הייעודית שלי לשפיכת התקפי הגרפומניה שלי, ואסתפק בכך.

שבוע וחצי של לינקים שבורים

אך כעת נראה שבדה-מרקר קפה מתאמצים נורא כדי שגם משתמשים עקשנים כמוני, ששרדו את כל הסערות שחוותה הרשת, את הגיאות ואת השפל, יחליטו ש"הקפה" זה לא בשבילם ויחפשו תחליף. נראה כי האנשים בדה-מרקר קפה ובדקס טכנולוגיות, שבנתה את הפלטפורמה ומתחזקת אותה, פשוט לא סופרים אותנו, הגולשים הפעילים ברשת. ב-30.6 העלה האתר שדרוג לממשק שלו. אפשר להתווכח על כמה הוא מקיף ואם הוא הרבה יותר מאשר שינוי קוסמטי בעיקרו, אבל קשה יהיה להתווכח על התוצאה הנלווית: שורה ארוכה של באגים שעלו לקפה יחד עם הפיצ'רים החדשים, ומאיימים לחרב את חוויית המשתמש הכותב. כשאני כותב "באגים" אני פורס יריעה רחבה הכוללת גם פונקציות שייתכן ששונו ביודעין, למרות שבצורת תפקודן החדש אין כל היגיון.

מאיפה להתחיל? מסדר התגובות שהתהפך, וגורם להן להופיע כעת מלמטה למעלה, הכיוון ההפוך מסדר מתבקש של קריאת דיון? או אולי מהעובדה שרשימת הפוסטים האחרונים שמופיעה בעמוד הראשי של המשתמש חדלה מלהציג את הפוסטים האחרונים שנכתבו, והחלה להציג את האחרונים שעודכנו (כלומר: אם מישהו כתב עכשיו תגובה בפוסט שפרסמתם לפני שנתיים, הוא יופיע לפני הפוסט החדש שפרסמתם לפני שעה, וידחק אותו למטה. הבאג הזה תוקן לאחרונה). אולי בבאגים פרוזאים כמו ממשק כתיבה שמעלים, משום מה, רווחים בין פסקאות ומסרב למרכז תמונות שהוגדרו כממורכזות? או בהזנת לינק בשיטת "פתח בחלון חדש" שפותחת אותו דווקא בחלון הקיים? ולא נשכח את תפקודה הכושל של ה"עוגיה" (cookie), שאמורה לזכור את שם המשתמש והסיסמה, אבל לא ממש עובדת, ודורשת לוגין חוזר שוב ושוב. קצרה גם היריעה מלדסקס את פעולתה של תיבת הדואר הפנימית המג'עג'עת, שלחיצה על כותרות ההודעות שבה לא תמיד מניבה תוצאה כלשהי.

הבאג החמור ביותר שכיכב בהעלאה החדשה תוקן לאחרונה – אולי מכיוון שהזיק למערכת הקפה לא פחות מאשר לגולשיו: מבנה כתובת האינטרנט של הפוסטים שונה לפורמט אחר, מה שהפך את כל הלינקים לכל הפוסטים מן העבר לשבורים. וכך, במשך יותר משבוע כל לינק שהסתובב באינטרנט למשהו שנכתב בדה-מרקר קפה, הניב עמוד עם הודעת שגיאה. ההפניות החיצוניות לכמות עצומה של תוכן פשוט הפכו לחסרות תועלת לכל הצדדים. את נזק ה-SEO ואת הירידה בכמות הכניסות לאתר בשבוע הזה אפשר לנחש.

מי אישר גרסה כזו?

למען הסר ספק – לרוב לא מדובר בבאגים שצריך לחפור עמוק כדי לגלות. כל שימוש של מספר דקות בממשק המעודכן מגלה את חלקם. כאשר העליתי פוסט חדש לאחרונה נתקלתי בלפחות שלושה באגים שעדיין לא הייתי מודע על קיומם (למשל: נגן המדיה המופיע בפוסט לאחר הוספת קובץ סאונד נראה מעוך, ולא מנגן את הקובץ). הבאגים בקפה זרועים בכמויות כל-כך גדולות, שלא ברור איך מישהו אישר גרסה שכזאת. תמוה שהן דקס טכנולוגיות והן דה-מרקר ראו את המוצר המוגמר לפני העלייה לאוויר ואמרו: "אוקיי, צאו לדרך". זו פעולה המפגינה התנהלות מרושלת, חובבנית ובעיקר מבזה. מבזה את עצמם ומבזה את אותם גולשים שעדיין שומרים נאמנות לקפה, ואפילו טורחים לספק לו את סם החיים שלו – טקסטים חדשים.

כבר כמעט שלושה שבועות שהתקלות ברורות וידועות (פורום התמיכה של הקפה הוצף בהמוני הודעות נזעמות של גולשים) ורבים מהבאגים עדיין עומדים בעינם. חברים בקפה מדווחים שההנהלה כמעט ולא מתייחסת לפידבק הזועם המתקבל בהמוניו. מה כבר יעשו המשתמשים? יעברו לישראבלוג ויזנחו את ארכיון הטקסטים שכבר פרסמו? כרגע הם בעיקר מפרסמים בפייסבוק שורות סטטוס מקטרות על המצב. ההתנהלות בשבועות האחרונים מהווה שבירה של חוזה אמון לא כתוב בין דה-מרקר קפה לגולשיו. לאחרונה החלו רבים ממשתמש מערכת "בלוגלי" הנסגרת לפתוח חשבונות באתר wordpress.com. אם הממשק לא ישתפר במהרה, אולי זה יהיה המוצא האחרון של כותבי הדה-מרקר קפה.

גדי להב, סמנכ"ל תוכן ועורך ראשי, קבוצת אתרי הארץ מסר בתגובה:
"מהות השינוי בקפה מלפני שלושה שבועות היה מעבר לפלטפורמה חדשה יותר שתאפשר פיתוח ושיפור האתר מעתה ואילך. אכן, המעבר לא היה קל והתגלו בעיות לא מעטות. התקלות מטופלות על בסיס תיעדוף, וחלק לא מבוטל מהבעיות שהוצגו כאן כבר טופלו (כמו סדר התגובות בפוסט, תפקוד הקוקי וכו'). הנהלת ומערכת הקפה נמצאות בקשר מתמיד עם הגולשים, הן בתכתובות פרטיות (במייל או בתיבת ההודעות) והן על ידי פרסום יומי של רשימת הבאגים שטופלו ומטופלים כעת. אנו קשובים לגולשים ותיעדוף הפעולות נקבע על פי צרכי הגולשים ודרישותיהם.

חשוב להזכיר שהמעבר מציע לגולשים שיפורים כבר כעת: העלאת קבצי וידאו ותמונות בקלות רבה יותר, מהירות גלישה משופרת ועוד. אנו מבטיחים ל-60 אלף הגולשים המבקרים בקפה מדי יום, ול-600 אלף הגולשים החודשיים, כי בחודשים הקרובים לא רק נטפל בכל הבעיות, אלא נציע גם פיתוחים שישפרו את חוויית הגלישה בצורה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully