וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנייר לא הולך לשום מקום

גם בעידן בו כולם מסתובבים עם מסכים בכיס, מסתבר ששוק ההדפסה עדיין חי וקיים. מה הולך לקרות בו בעתיד הקרוב?

כשחושבים היום, באמצע 2010, על מדפסות, מצטיירת תמונה ארכאית משהו. כן, לרבים מאיתנו יש אחת כזאת בבית, אבל גם סביר להניח שלרוב היא מעלה אבק. בעולם שהופך ליותר ויותר דיגיטלי נדמה כי המדפסת צפויה ללכת בדרכו של העט הנובע ולהפוך לאביזר שמשתמשים בו בעיקר משוגעים לדבר, בעוד שהקהל הרחב עושה בו שימוש לעתים נדירות ונקודתיות.

אך נתונים שנחשפים על שוק ההדפסה מעידים שהתפיסה הזו שגויה. לפי הנתונים שמציג פיטר מאיו, אחד האנליסטים של סניף חברת Lyra החוקרת את השוק הזה עוד מתחילת שנות ה-90, המדפסת הביתית אינה הולכת לשום מקום. "עדיין אי אפשר בלי נייר. אנחנו רואים שיש הרבה חיים בתחום ההדפסה", הוא מספר לקבוצת עיתונאים שהתכנסה במפעל הייצור של HP בדבלין שבאירלנד. "מדובר בשוק ענק ויציב, עם הכנסות של 45 מיליארד דולר בשנה. רק אירופה, אפריקה והמזרח התיכון צורכות כ-520 מיליון מחסניות דיו בכל שנה".

אין זה הנתון המפתיע היחידי שחושף מאיו. לפי מחקר של החברה, קבוצת הגיל שמדפיסה הכי הרבה (ממוצע של 66 דפים בחודש) היא 18 עד 24. דווקא הדור הצעיר, שלא הולך לשום מקום בלי מסך אחד לפחות בכיס (סלולרי, אייפוד וכדומה), עדיין לא מתנכר לדפי הנייר. "הצעירים מדפיסים בעיקר טקסט, גרפיקה ואי-מיילים", אומר מאיו. כאשר עולה רף הגילאים ל-25 עד 54, מתווספות לרשימת השימושים גם הדפסת תמונות, ומספר הדפים המודפסים הממוצע יורד ל-58. הקבוצה של גיל 55 ומעלה מדפיסה פחות מכולם – כ-55 דפים בחודש, בעיקר אי-מייל ותמונות.

"לאחיזת דבר ביד יש עדיין משמעות פסיכולוגית, ולכן אנחנו מדפיסים. יש משהו בתמונות פיזיות שאפשר להעביר מיד ליד, ולא רק לראות על מסך המחשב", אומר טום בראון, מומחה לדיו ב-HP. עמיתתו מיירד פוגרטי, מנהלת פיתוח מוצר בחברה, מוסיפה ש"האנשים ממשיכים להדפיס, אבל אנחנו מבינים שהיום הם אולי מדפיסים דברים אחרים מפעם, ובדרכים אחרות". "כן, כמו הדפסת מפות מהאינטרנט, למשל מ-Google Maps", ממשיך אותה מרטין ג'ייקובס, מנהל שיווק בחברה. "במהלך השנים ראינו את טכנולוגיית הזרקת הדיו מתפתחת ואת מחיר ההדפסה יורד. כיום, הזרקת דיו היא מהטכנולוגיות הזולות ביותר להדפסה לטווח קצר", הוא אומר.

"מדפסות זה לא סקסי"

ניתן להניח שאותה התפתחות טכנולוגית אינה מורגשת במיוחד מצד הלקוחות. קשה להאמין שרבים מהם ידעו להצביע על הבדלים בולטים ופיצ'רים חדשניים הקיימים במדפסות הזרקת הדיו של היום לעומת אלו של לפני עשור או יותר. נכון, איכות ההדפסה השתפרה וכך גם המהירות, אבל כמה זה משנה למדפיס הממוצע, שלוחץ על "הדפס" בעיקר כדי לשמור מדי פעם עותק קשיח של מסמך חשוב, או להדפיס מפה? "לקוחות המדפסות אינם מתעניינים בטכנולוגיה שבהן. הדפסה היא לא דבר סקסי כמו טלפונים", אומר ואל גבריאל, המנהל העסקי של תחום הדיו ב-HP. "אולי זה באשמתכם", מגיב לו אחד העיתונאים שבקבוצה. "תסתכל על הדבר הזה", הוא מצביע על מדפסת HP העומדת על שולחן בחדר. "זה נראה כמו קופסה. אתם מתכוננים להשקיע קצת בעיצוב או שתחכו לבחור מאפל שיעשה את זה במקומכם?".

גבריאל מאשר שבחברה חושבים על השקעה בעיצוב המוצרים ואומר ש"נכניס יותר סקסיות למדפסות". עם זאת הוא מספר על מקרה בו השקיעה החברה רבות בעיצוב של אחד מסורקיה, וגילתה לאחר מכן שהלקוחות בחנויות לא בודקים אותו, מכיוון שהודות לעיצוב החדשני הם כלל לא מזהים שמדובר בסורק.

"היו הרבה חידושים טכנולוגיים בשוק ההדפסה ב-20 השנה האחרונות", אומר טום בראון. "איכות הדפסת תמונות השתפרה מאוד בין 1995 ל-2008", הוא מציין ומקרין מספר תמונות להמחשת ההבדלים. בנוסף, בדומה לחוק מור (לפיו צפיפות הטרנזיסטורים במעגלים משולבים תוכפל כל עשרים חודשים) היכולת של מדפסות ה-Inkjet (המתבטאת בכמות הטיפות המשוחררת כל שניה) מוכפלת כל 18 חודשים. טכנולוגיה חדשה בשם "טכנולוגיית שתי הטיפות" מאפשרת להשיג צפיפות נקודות צבע גבוהה יותר בתמונות המודפסות. מבחינת הדיו עצמו מציגה HP טכנולוגיית דיו חדשה המשלבת שני סוגי דיו קודמים – דיו צבע (Dye Ink) ודיו פיגמנט (Pigment ink) ואמורה לקחת את היתרונות של שתיהן ולשלבן בדיו חדש אחד.

הבעיה היא שחידושים פנים-טכנולוגיים שקופים מדי לצרכן וגם אם לא – קשה לו להתלהב מהם. אולי לכן משקיעה עכשיו HP רבות בליין חדש של מדפסות הצפוי לצאת בסתיו הקרוב – מדפסות ה-E-Print. מדפסות אלה תחוברנה לאינטרנט ותאפשרנה לשלוח אליהן הודעות אי-מייל עם תמונות, שתודפסנה מיד, ללא התערבות המשתמש. "זה יאפשר גמישות עצומה ושיפור שיוכל להקל על חיי הלקוחות", אומרת מייריד פוגרטי.

- מה ימנע מספאמר שהשיג את כתובת האי-מייל הייעודית של המדפסת שלי להדפיס אצלי פרסומות של ויאגרה?

פוגרטי: "עבור מקרים מהסוג הזה למדפסת תהיה רשימת כתובות מייל מאושרות, ורק מהכתובות האלה תקבל המדפסת משימות הדפסה. אנחנו מודעים לבעיות שצורת הפעולה החדשה הזו יכולה ליצור, ועובדים על תרחישי תקלה שונים. למשל: מה קורה כשנגמר הנייר במדפסת כזאת, שלא בהכרח נמצאת בפיקוח אנושי מתמיד".

העתיד: וויי-פיי לכל מדפסת

פיטר מאיו מלירה אומר שעל השחקנים בשוק ההדפסה מוטלת החובה לעקוב אחר המגמות בשוק המחשוב. הוא צופה שמגמה בולטת בשוק המדפסות בשנים הקרובות תהיה "וויי-פיי לכל מדפסת", זאת עקב הפיכתם של המחשבים הניידים לנפוצים כל כך. הפיצ'ר הזה, המאפשר חיבור בין המדפסת לרשת האלחוטית, כבר קיים בשוק מספר שנים, ויהפוך בקרוב לאלמנט סטנדרטי. "כיום ב-10% עד 15% מהבתים במערב אירופה יש מדפסת עם וויי-פיי. המגמה הזאת תימשך", קובע מאיו.

תחום נוסף שיתפתח לדבריו הוא אפליקציות הדפסה לסמארטפונים. אלה החלו לצוץ בשנה שעברה, וימשיכו להתרבות בעתיד הקרוב. תחום ההדפסה מענן, בו כרגע HP היא השחקנית הבלעדית, יתרחב ויכלול שחקנים נוספים, גם כאלה שאינם מתחום המדפסות.

בכל הקשור למחירים, בלירה מעריכים כי תמשיך מגמת התחרות שבמרכזה עומד מחיר הדיו למדפסת. סדרת Office של אפסון מושתתת על שימוש בדיו זול, וכך גם מדפסת ה-deskjet k109a של HP.

- אתם משקיעים באיכות מוצר, בשוק שהופך להיות שוק של אלקטרוניקה חד-פעמית. אנשים קונים מכשיר DVD ב-20 דולר, וכשהוא מתקלקל אחרי שנה הם זורקים אותו וקונים אחד חדש ומשוכלל יותר. אולי זה קו שאתם צריכים לאמץ?

ואל גבריאל: "המטרה שלנו היא להיות מובילים באיכות. גם מדפסות קטנות וזולות צריכות לעמוד בסטנדרטים. מחירים ירדו, אבל לא ברמה שתשפיע על איכות בניית המוצר".

הכותב היה אורח חברת HP בדבלין.

  • עוד באותו נושא:
  • hp
  • מדפסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully