וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברית שפת קוד קשה

ראשי מיזם קורא הספרים הדיגיטלי e-vrit הפרו את תנאי השימוש של לינוקס כשסירבו לחשוף את קוד המקור של המערכת

קורא הספרים הדיגיטלי e-vrit, המיזם המשותף של ידיעות טכנולוגיות, סטימצקי וניופאן, הפר את תנאי השימוש של לינוקס, מערכת ההפעלה שבבסיס המכשיר. ראשי המיזם לא איפשרו חשיפה של הציבור לקוד המקור של התוכנה, כפי שמחייבים תנאי השימוש שלה. לפי מידע שהתקבל ב-themarker, פניות חוזרות לקבלת קוד המקור של המכשיר לא נענו, בניגוד לתנאי הרישיון של מערכת ההפעלה לינוקס, שהמכשיר עושה שימוש בקוד שלה. בעקבות פניית העיתון, הפכו החברות את הקוד לזמין בפני הציבור.

מערכת לינוקס ניתנת לשימוש חופשי של יצרני חומרה ותוכנה תחת תנאים מסוימים. על פי רוב עושות היצרניות שימוש בגרעין המערכת, לו הן מוסיפות שכבות פיתוח עצמאיות. לפי תנאי הרישיון - 2.0 gpl, קיצור של - general public license מחויב היצרן לחשוף את גרעין המערכת בפני כל דורש. עם זאת רשאי היצרן לגבות תשלום על הטרחה שבהעברת הקוד למבקש. גם כאשר היצרן פיתח שכבות תוכנה בעצמו, הדבר אינו פוטר מהפצת הגרעין לצד שלישי.

"יש אירוניה בכך שהם התאמצו לא מעט כדי לשמור על זכויות יוצרים של מחברי ספרים, אך באותו זמן הם מפרים את זכויות היוצרים של כותבי הקוד של לינוקס", אמר מפתח שהגיש בקשה לקבלת הקוד ולא נענה. עו"ד יהונתן קלינגר, המתמחה בדיני קניין רוחני ואינטרנט, אמר כי "לכאורה בעת הפצת הקורא הם היו חייבים לתת עותק למקור או לינק למקום שממנו אפשר להוריד את המקור. אם הם לא עשו זאת במועד ההפצה של המכשיר הרי שזו הפרה של תנאי רישיון ה-gpl". קלינגר הוסיף כי אם החברות סירבו לשחרר את הקוד "הן היו יכולות להיות תחת סנקציות משמעותיות - כמו צו מניעה האוסר עליהן להפיץ את המכשיר". עם זאת, ראוי לציין שלאחר הפנייה ראשי המיזם שיחררו את הקוד, בשונה מחברות רבות בעולם.

היסטוריה של הליכים משפטיים

סביב הנושא של תנאי השימוש בלינוקס ורישיון ה-gpl התנהלו בשנים האחרונות כמה הליכים משפטיים. הרלד וולט, מפתח תוכנה בתחום הלינוקס העומד מאחורי אתר שמטרתו ליידע את הציבור והיצרנים על תנאי רישיון ה-gpl, דרש ב-2007 את שחרור קוד המקור של מוצר ששיווקה חברת הטלקום הצרפתית iliad. ב-2005 שיגר וולט מכתבי אזהרה לכמה חברות בנסיבות דומות, בהן מוטורולה ואייסר. משפטים התנהלו גם נגד החברות d-link ו-sitecom. בין השאר, הגיע וולט להסכמה עם חברות כמו יצרנית המחשבים gigabyte וחברת מערכות הניווט ההולנדית tomtom.

עם זאת בתעשייה הישראלית מאמינים שחשיפת הקוד לציבור לא תפתח את התחרות בתחום קוראי הספרים הדיגיטליים. מקור המקורב לתחום שלל את האפשרות שמתחרים יוכלו להשתמש בקוד המקור של e-vrit כדי ליישם אותו במכשירים עצמאיים. לדבריו, מלבד הגרעין ישנן אפליקציות שהחברות אינן חייבות לפתוח, ולכן הקוד הוא חסר משמעות עבור המתחרים.

בתגובה מסר דובר ניופאן כי "ידיעות טכנולוגיות, ניופאן ו-nds עבדו על מכשיר קיים של היצרן קיסדה (qisda), המפתח בסביבת פיתוח בשם qt. השימוש בתוכנה נעשה תחת רישיון מלא ובתשלום. אין לנו חלק בכתיבת הקוד למעט חלקים קטנים שנכתבו תחת רישיון gpl ושיפורסם במהלך שבוע הבא באתר gpl". בהמשך, נמסרה תגובה נוספת: "במידה שמישהו מעוניין בכך ניתן לפנות ל-nds לקבלת הקוד. על פי הנוהל באתר, לא מפרסמים את הקוד אלא מפרסמים את כתובת המייל שאליה ניתן לפנות על מנת לקבל את הקוד. הקוד זמין".

  • עוד באותו נושא:
  • עברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully