וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניפגש בסיבוב

19.8.2010 / 17:57

בשירות הוידאו-צ'ט הישראלי rounds מאמינים שיש מקום לעוד מוצר, במיוחד כשהוא מספק ויזואליזציה וגלישה משותפת

אפליקציות ואתרים המציעים שירותי וידאו-צ'ט קיימים בהמוניהם באינטרנט כבר יותר מעשור. בשנה האחרונה מנסה סטארט-אפ ישראלי להכניס טוויסט לשוק הזה. באוגוסט 2009 השיקה חברת ג'יקסו (gixo) מתל-אביב אתר בשם 6rounds.com. הנרשמים לאתר יכלו לחפש בו חברים לוידאו-צ'ט, שחוזק בכמה אפקטים ופיצ'רים: משתמשי השירות יכלו להוסיף אפקטים גרפיים לתמונת הוידאו שלהם (להבות אש, למשל) ואף לשחק במשחקי לוח אחד מול השני.

הפיצ'ר הבולט ביותר של 6rounds לא היה הגימיקים הללו, אלא יכולתם של שני המצ'טטים לחלוק מסך אחד בו ניתן לבצע גלישה משותפת. הצ'ט של החברה כלל בתוכו מספר תתי-אפליקציות, הבולטות שבהן הן פייסבוק ויוטיוב. לחיצה עליהן מצד אחד מהמשתמשים פותחת מסך בו יכולים השניים לצפות במקביל באותו קטע וידאו ביוטיוב או לגלוש יחד בחשבון הפייסבוק של אחד מהם.

"מאז ראשית ימי האינטרנט מנסה בכל פעם הסטרט-אפ התורן להפוך לנו את האינטרנט לצוותא. אבל בעוד ששיתוף תכנים על צורותיו השונות הוא אכן נדבך מתבקש וחשוב בחיים החברתיים של אנשי התרבות הדיגיטלית, צריכתם בחברותא היא משהו שמעולם לא באמת עבד", כתבתי אני בביקורת על 6rounds לפני שנה. את היכולת לגלוש יחד באלבומי תמונות בפייסבוק השוויתי אז לערבי שקופיות טרחניים משנות ה-80. "הגלישה באינטרנט היא אקט שנעשה בצורה אישית גם כשהיא כוללת תקשורת בין-אישית. אם מה שיש לחברה להציע זה את אותם אלמנטים לא באמת נחוצים, לצד האפשרות לשחק בדמקה או שחמט מול יריב מקוון (אפשרות הקיימת באין ספור אפליקציות כבר שנים) - קשה להאמין שג'יקסו תביא את המהפכה החברתית הבאה ברשת", קבעתי, לצד הסתייגות מתבקשת, לאור שלב הבטא הראשוני בו היה אז המוצר.

שנה אחרי, משיקה את עצמה 6rounds מחדש. הפעם קוראים לה רק rounds, ומרכז הכובד שלה אינו באתר השירות, אלא באפליקציית פייסבוק שלו, שהושקה אתמול (ד'). בשנה האחרונה נרשמו לשירות כרבע מיליון משתמשים, והחברה בונה על מיליונים נוספים שירשמו בשנה הבאה. השבוע נפגשתי עם מנכ"ל ג'יקסו דני פישל, כדי שיראה לי את המוצר המחודש, ואולי ישנה את דעתי הראשונית על נחיצותו של השירות המוצע.

כבר לא "צ'ט רולט"

"עמוד התווך של השירות הוא לבצע פעולות ביחד, והקונספט החדש שלנו הוא להתממשק עם פלטפורמות קיימות. אנחנו לא רואים את עצמנו כ-Destination site ולא שואפים לחנך אנשים להגיע לאתר שלנו. הגולשים צריכים לתקשר במקומות שנוחים להם ברשת ואנחנו נספק רובד של תקשורת עשירה שתאפשר את זה", מסביר פישל. הסוויץ' המחשבתי הזה אינו מפתיע, לאור המגמות הבולטות של השנים האחרונות. אפילו בשירות מצליח כטוויטר רוב הציוצים אינם נשלחים מ-twitter.com, אלא מאפליקציות שונות – אינטרנטיות וסלולריות. גם במותג ענק כפייסבוק רבים גולשים (גם אם עדיין לא הרוב) דרך האפליקציות הסלולריות. ההבנה ששירות חייב להיות זמין בפלטפורמות רבות ושונות כדי להצליח היא דרך עליה עולה rounds לצד רבים אחרים.

גם אם עדיין אפשר להתווכח על מידת נחיצותו של השירות בשוק, קשה להכחיש שאפליקציית הפייסבוק של rounds נראית טוב ומספקת חווית שימוש כייפית. היא חיננית, צבעונית ומעוצבת היטב. היא גם אינטואיטיבית ופשוטה להפעלה. כדי להקל עוד יותר על המשתמש – היא מייבאת את פרטיו בצורה אוטומטית מעמוד הפייסבוק שלו, במקום לאלץ אותו למלא אותם ידנית. בעוד שבעבר צורת התקשורת המרכזית בשירות הייתה מציאת מצ'וטטים רנדומליים (קצת כמו "צ'ט רולט" של היום) – כעת מיועד rounds קודם כל לתקשורת בין אנשים המכירים אחד את השני, וליתר דיוק: לאנשים מרשימת הפייסבוק שלכם. האפליקציה מתחברת לצ'ט הפייסבוק כדי לראות מי זמין – ומציגה בתוכה את מי שפנוי לשיחה. ומה קורה במידה (הסבירה מאוד, לפחות בשלב זה) שאלו לא התקינו את אפליקציית rounds הפייסבוקית? לחיצה על שמם תשלח להם לינק להורדתה. לאחר שיעשו זאת – יוכלו שני הצדדים לתקשר, לצ'טט, לשחק וכאמור – גם לגלוש יחדיו.

בתגובה לטענתי הנושנה ששירותי גלישה במקביל נוסו בעבר ומעולם לא תפסו, אומר פישל כי דווקא הפיצ'רים האלו ב-rounds זכו לפופולריות בקרב משתמשי השירות. ואם כיום מה שיש לפיצ'ר הזה להציע זה גלישה משותפת ביוטיוב, עניין שהוא לא הרבה יותר מאופציה שנחמד שיש, אבל אפשר גם להסתדר בלי – בעתיד מתכננת החברה לאפשר גלישה משותפת גם באתרי קניות, למשל, וכך לתת לאנשים לעשות שופינג ביחד. סבא וסבתא יוכלו, לדוגמה, לגלוש במקביל לנכדם באתר כזה ולבחור לו יחדיו את מתנת יום ההולדת. "הקהל שלנו מאוד רבגוני", אומר פישל. "אך טווח הגילאים הייעודי הוא בין 16 ל-30, עם דגש על גילאי 16 עד 24. 25% מהמשתמשים שלנו הם מעל גיל 36".

מה לחיילי מארינס ולצ'טים

לא ברור כמה אנשים מעל גיל 36 צריכים בשירות הוידאו-צ'ט שלהם כפתור שלחיצה עליו מנחיתה על תמונת המשתמש אנימציה של שלג או מנפחת את פרצופו, אבל פישל מספר שהטריקים הקטנים הללו הניבו תוצאה מעניינת: בשלב כלשהו הבחינה החברה שהרבה חיילי מארינס אמריקאים משתמשים בשירות שלה. כשניסו בחברה להבין למה השירות זוכה לפופולריות דווקא בקרב אוכלוסיה זו, הסביר לעובדיה אחד החיילים שהשירות מספק "דבק" עבור ילדתו הקטנה לדבר זמן רב יותר בצ'ט עם האב המוצב הרחק מהבית. בעוד שבצ'ט רגיל הילדה השתעממה במהרה, כאשר התווספו לצ'ט האלמנטים הגרפיים – היה בהם די כדי ללכוד אותה למסך המחשב לעוד כמה דקות.

- ולמה משתמשים בלי צרכים מיוחדים וספציפיים כאלה צריכים עוד שירות וידאו צ'ט?

פישל: "כמות האפליקציות שמספקות וידאו צ'ט איכותי מבלי להצריך הורדה אינה גדולה. בפייסבוק אנחנו מהראשונים שעושים את זה ברמה גבוהה, אבל גם יודעים שלא נישאר שם לבד. הקונספט שאנחנו מחדשים הוא יצירת חוויית וידאו שיתופית ואינטראקטיבית בין משתמשים. היכולת לייצר שיחות אינטראקטיביות דרך כל מקום ברשת היא מנוף ויתרון משמעותי, גם במצב בו יהיו 500 אפליקציות וידאו לפייסבוק".

- מאיפה אתם מתכננים לייצר הכנסות?

פישל: "נמכור סחורה וירטואלית, בדומה למה שקורה בפארמוויל, למשל. ה-Micro Payments הללו הם דרך אחת. דרך שניה היא פרסומות ומותגים שיוטמעו בסביבה" (כרגע, למשל, ניתן לשחק "אמת או חובה" עם בקבוק בירה הממותג בשמה של חברת משקאות מסוימת – א.ל.).

בשנה הקרובה מתכננים בג'יקסו לשפר את השירות, להוסיף לו פיצ'רים וכן לייצר תוספים לדפדפנים פיירפוקס וכרום, כדי לחזק את היכולת להשתמש בשירות ממגוון פלטפורמות. מהסיבה הזאת גם מתכננים שם אפליקציות סלולריות לאייפון ולאנדרואיד. עד אז יוכלו המשתמשים לגשת לשירות דרך אתר החברה או אפליקציית הפייסבוק של rounds.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully