וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ ביפ

29.8.2010 / 11:43

תחנת רדיו רוסית, שמשדרת אות המתנה לאורך עשרות שנים, שידרה בפעם החמישית בתולדותיה מסר אודיו מוצפן

"ניקולאי, אנה, 7, 4, 1, 4, 3". הקול הרוסי שידר בתדר 4.625 MHz, כשהשידור נקלט גם במרחק של אלפי קילומטרים מתחנת השידור. השעה הייתה 15:35, זמן ישראל, 23 באוגוסט 2010, והייתה זו רק הפעם החמישית בה שידרה התחנה המסתורית מסר שהוקרא על ידי אדם בכ-30 שנות פעילותה. שמה של התחנה הוא UVB-76, המשדר שלה ממוקם – על פי פרסומים ברשת האינטרנט - בעיירה ליד מוסקבה, והייעוד שלה, ובכן, איננו ידוע.

UVB-76 היא חלק מפעילות שנקראת "תחנות מספרים" - שידורי רדיו רציפים לאורך שנים רבות ללא הפסקה, כשמדי פעם מוחלף האות השגרתי - צפצופים, שברי מנגינות, מלה בודדת, שמטרתם כנראה רק להראות שיש תחנה פועלת בתדר ולהפריע לכל מי שרוצה לתפוס אותו - במסר ייחודי. במרבית הפעמים, קשה מאוד לאתר את מקור האות – מדובר בתהליך לא מדוייק שדורש ציוד מתוחכם. חוץ מ-UVB-76, ידוע מיקום של כמה תחנות בודדות בלבד. עם זאת, הסברה הרווחת היא שלפחות חלק מהתחנות האלה משדרות מתוך בסיסי צבא, כשהשידור הוא הוראות לכוחות בטחון, סוכנים חשאיים ומרגלים שנמצאים במדינות זרות ואינם יכולים ליצור קשר רציף עם מפעיליהם.

תחנה גלויה, מסר סודי

רק אחת מעשרות התחנות האלה "הורשעה" אי פעם בריגול. בסוף שנות ה-90, עצרה ארה"ב קבוצה של מרגלים שעבדו עבור קובה. במהלך משפטם חשפו סוכני FBI כי הם הצליחו לפענח הודעות שהועברו בתחנה שקיבלה את השם Atencion, זאת כיוון שהיא שידרה את המלה בתחילת כל שידור. הקודים שהועברו בתחנה פוענחו באמצעות מחשבים שניתנו למרגלים על ידי מפעיליהם, כשבין הוראות מבצעיות היו גם מסרים כמו "ברכו את כל הנשים לרגל יום האשה הבינלאומי".

עם זאת, המסרים שמועברים במרבית התחנות האלה מעולם לא פוענחו, הן בגלל שהם בדרך כלל יחסית קצרים (מה שלא מאפשר יצירת דגימה מספקת לפענוח), והן – אם אכן מדובר בתחנות של ארגוני ביון – בעקבות מדיניות של שימוש בדפי פענוח חד-פעמיים. מדובר באחת הטכניקות הנפוצות ביותר להעברת מסר מסווג תוך סיכון מינימאלי: המסר מוצפן באמצעות קוד הצפנה שקיים בשני עותקים בלבד, האחד אצל המצפין והשני אצל מי שאמור לפענח את המסר. הקוד האקראי נמצא בשימוש פעם אחת בלבד, ומושמד לאחר מכן. שימוש רב-פעמי באותו קוד הוביל בעבר לחשיפת מרגלים סובייטיים בארה"ב.

עשרות תחנות מספרים יש ברחבי העולם, כשעל פי קבוצות דיון מקוונות לפחות קבוצה אחת של משדרים פועלת מתוך ישראל. קבוצה בשם ENIGMA 2000, שפעיליה מנטרים את התחנות כבר עשרות שנים, סימנה את התחנות הכביכול-ישראליות כ-E10, וטוענים כי היא קשורה לשירותי הבטחון במדינה. התחנה משדרת בתדרים קבועים בכל שעות היממה, אך לא בלי הפרעות. ישנם לפחות שני משדרים שמנסים בעקביות לעלות על התדר שלה ולהשתיקה – האחד נמצא באזור סין, השני באזור אירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully