וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך לעולם דיגיטלי

7.9.2010 / 10:54

מערכת החינוך מודעת להיותה לא מותאמת לעידן האינטרנט, אבל האחראיים עליה מבקשים להבהיר שזה ישתנה

מערכת החינוך הישראלית מפגרת אחר העידן הטכנולוגי, אך היא מודעת לכך ומתחילה במשימת הדבקת הקצב. זהו המסר העולה מדבריהם של שר החינוך ושר התקשורת בכנס "חינוך דוט קום – חינוך בעולם הדיגיטלי" שהתקיים אמש (ב') בחיפה. בכנס נכחו כאלף אנשי חינוך, שהקשיבו לנאומיהם של שני השרים, של ראש עיריית חיפה יונה יהב ושל הדוברים בפאנלים שהתקיימו במקום.

"אזרחי ישראל מרגישים שמערכת החינוך החלה להתמודד עם שורת נושאים חשבים שהיו מוזנחים בצד הדרך הרבה מאוד שנים"', אמר שר החינוך גדעון סער. "כעת התמודדנו עם כל הנושאים בדרך של הצבת יעדים והצגת תוכניות ביצוע להשגתם, כולל בחינוך הטכנולוגי ובנושא התקשוב." על פי שר החינוך, גם כיום יסודות החינוך לא השתנו והטכנולוגיה לא הפכה לאלמנט החשוב ביותר במכלול החינוכי.

"קריאה מגיל צעיר חשובה יותר. למידה שכוללת תקשוב לא אמורה לייתר למידה מסורתית ופדגוגיה מסורתית, אלא להשתלב איתה", אמר השר. "אנחנו לא יכולים להתעלם מהעידן המתוקשב. מדינות רבות מגיבות למציאות הטכנולוגית המשתנה ואני חושב שעד כה הנושא הזה לא הופיע במפת היעדים של משרד החינוך. אם לא נפעל – אנחנו עלולים לשלם מחיר. חשוב שנעשה את זה, והכל מתכוונן לכיוון הזה. השנה השקנו ביצוע תוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. זו תוכנית לאומית בפריסה ארצית, שתתחיל בצפון ובדרום ומשם תתפשט לשאר הארץ". לדברי השר, בתוך שנתיים יפעלו 870 בתי-ספר יסודיים עם הכלים החדשים.

מתמקדים במורים, ובתשתיות

השר סער סיפר לקהל כי נדבך מרכזי בתוכנית הוא התמקדות במורים. לכל מורה יהיה מחשב נייד ובכל כיתה תעמוד עמדת הוראה דיגיטלית. "בתפיסת הפתרון אנחנו רואים את תפקידנו בהכנסת התשתית הבסיסית לבית הספר, תוך התמקדות במורה", אמר.

שר התקשורת משה כחלון אמר כי הוא רואה בפריסה דיגיטלית את החזון של משרדו. "החלטנו על פריסת סיבים אופטיים בכל הארץ כדי להגיע למצב שכל ילד במדינת ישראל יוכל לקבל בפס רחב חינוך, תרבות, אקטואליה וכל מה שדרוש. כך הוא לא יצטרך להיות תלוי בכריזמה של מורה מסוים. דעו שכל עשרה מגה זה עוד 1.2% בצמיחה בכלכלה. בקוריאה המדינה העבירה סיבים אופטיים ל-70% מהמדינה ורואים שהצמיחה שם עולה במימדים מדהימים. רשת התקשורת ליד רשת החינוך זה מפתח להצלחה ולצמיחה והמפתח לצמצום פערים ושבירת חומות". השר כחלון ציין כי מתוכננת תוכנית לימוד לילדים בנושא גלישה בטוחה. "כמו שלימדו אותנו לא לקטוף פרחי בר ולחצות את הכביש בזהירות, אנחנו צריכים ללמד את הילדים גלישה בטוחה וזהירה", אמר.

עוברים לחינוך פייסבוק

ד"ר אשר עידן, מנהל התוכנית לרשתות חברתיות בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל-אביב, הסביר בכנס שלדעתו מערכת החינוך צריכה לעבור שלב ולעבוד בצורת "פדגוגיה חברתית", המבוססת על שימוש בכלים דוגמת פייסבוק. "אין שום קשר בין מדע וטכנולוגיה לבין האינטרנט, ואנחנו לא יכולים להמשיך לתת את הרשת לידי אנשי מדע וטכנולוגיה. הילדים חיים בפייסבוק, ויש להם יותר גישה לידע מאשר למורים שלהם", אמר.

ד"ר עידן ידוע בהשקפותיו השונות והמקוריות לגבי השימוש בטכנולוגיה, וגם הפעם לא הכזיב, ותיאר בצורה צבעונית את המקובעות של מערכת החינוך. "למדתי בשנתיים האחרונות שלי בפייסבוק יותר מכל מה שלמדתי בשלושים שנה באוניברסיטה. ספריה זה ידע מת, נשמות מתות שמאוחסנות בערימות נייר עתיקות. אנחנו תקועים עם הנייר, במונולוג של הספר. ספרי לימוד זה קטסטרופה. למה שמשרד החינוך לא יקח את כל הספרים האלו ויזרוק את כל הנייר לעזעזל? מערכת החינוך צריכה ללמוד מהפרקטיקות היומיומיות של הילדים", הכריז ד"ר עידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully