וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקספלורר 9: מהיר אך לא קטלני

אקספלורר 9 שהושק ביום רביעי האחרון מצמצם פערים ומביא את בשורת ה-HTML5 להמונים, אך עדיין אטי ממתחריו

כשמיקרוסופט הכריזה כי תשיק בספטמבר את המהדורה התשיעית של דפדפן האינטרנט אקספלורר, נוצרה ציפייה רבה לקראת הכיוון החדש שאליו תפנה החברה. האם תצליח הענקית מרדמונד לכבוש חזרה את חזית החדשנות, לאחר שאיבדה אותה לדפדפנים של כרום ופיירפוקס?

ניכר כי מתכנתי החברה השקיעו מאמצים רבים בניסיון להידמות לשני המתחרים הגדולים בעלי הקוד הפתוח, אך עדיין לא הצליחו להדביק את יתרון המהירות של המתחרים וגם לא הציגו אף יישום שימושי כפריצת דרך מרעישה.

לצד השלמת הפערים מהמתחרים, תומך אקספלורר לראשונה בסטנדרטים חדשים ועתידיים, ובראשם html5. למרות הירידה בנתח השוק של אקספלורר, הוא עדיין הדפדפן הנפוץ בעולם עם נתח של 60% מהגולשים, נכון לאפריל האחרון. כעת, יקבלו מפתחי האתרים זריקת עידוד רצינית אשר תאיץ את קצב הפיתוח של אתרים בתקן זה.

XP לא גר כאן יותר

מנגד, לאקספלורר חיסרון בולט. כדי להפעילו, תידרשו להשתמש בחלונות 7 או ויסטה - גרסות ישנות יותר, כמו חלונות xp שזוכה עדיין לפופולריות הן בקרב המשתמשים הפרטיים והן בקרב הארגונים, אינן נתמכות על ידי הדפדפן החדש.

מלת המפתח בהקשר של העיצוב החדש היא מינימליזם. מיקרוסופט בחרה לצמצם את השימוש בסרגלי כלים ולאחד בין מנוע החיפוש המוטמע בדפדפן לשורת הכתובת, כפי שנהוג בכרום. הסרגל המשותף קיבל את הכינוי onebox, ובו ברירת המחדל היא מנועי החיפוש בינג או גוגל. ניתן להוסיף מנועי חיפוש של ספקים חיצוניים - לגולשים מישראל מציע הדפדפן לחפש ישירות באתרים כמו ויקיפדיה, דפי זהב, זאפ, rest ו-one.

בעת השימוש ב-onebox, אפשר להגדיר את הצגתן של תוצאות חיפוש משלימות בתחילת ההקלדה או הסרת האפשרות. לדפדפן נוספה אפשרות תצוגה מקדימה, בדומה לכרום, והובלטו בו חצי הניווט (אחורה וקדימה) לשימוש הגולש - דווקא באופן שמזכיר את העיצוב של הדפדפן פיירפוקס.

התפריטים הוצנעו בדפדפן החדש, אף שאפשר להשיב אותם, לטובת לחצן כלים המרכז פקודות כמו הדפסה, שינוי רזולוציית התצוגה, שמירה ואחרות. גם הבחירה הזו מקורה בכרום של גוגל.

לאן נעלם הלוגו?

תוספת משמעותית נוספת היא האפשרות לנעול קיצורי דרך של אתרים ספציפיים לסרגל המשימות של חלונות 7. לפי פרשנויות שונות, המהלך מייחס לאתרים השונים כוח של עמידה בפני עצמם, מחוץ לעולם הסגור של הדפדפן. בכך שמיקרוסופט מציגה אתרים יחידים כאפליקציות היא הופכת אותם לעולם של תוכן, ומחקה את הגישה שנהוגה בעולם האפליקציות הסלולריות בראשותה של אפל. שם, בעלי אתרים מייצרים עבור המשתמשים גרסה מותאמת של מערכת ההפעלה הסלולרית, על התאמות התוכנה והרזולוציה המיטבית עבור המכשיר שבו משתמשים.

אמנם כאן לא נדרשת התאמה מיוחדת, אך מיקרוסופט הגדילה לעשות כשתחת אותה "אפליקציה" בסרגל המשימות אפשר להתעדכן בפיצ'רים שונים של האתר,למשל אם מדובר ברשת חברתית כמו פייסבוק, שלה מגוון עדכונים תכופים.

בדומה לתוסף פייסבוק בדפדפן כרום, האייקון של האתר ישתנה בסרגל כאשר מתקבל עדכון כדי ליידע את המשתמש. כמו כן, הצבעים בחלקו העליון של הדפדפן יתחלפו בהתאם לצבע השולט באתרים שנהפכו לאפליקציות.

ביטוי נוסף להאדרתם של האתרים על חשבון הדפדפן שמנווט בהם הוא העלמתו של הלוגו המוכר של אינטרנט אקספלורר, שלו היה תפקיד קבוע בראש הדפדפן, ותמיד הזכיר לגולש מי בעל המותג של הדפדפן.

מיקרוסופט יכולה לספק אינספור הסברים נעימים וסמי-פילוסופיים על עולם התוכן שניצב קודם למותג שלה, אולם קשה להתעלם מהשאלה אם הסתרתם של לוגו אקספלורר, שידוע באות e והגלובוס הכחולים, נובע מכרסומם של המתחרים במותג.

עדיין איטי מהמתחרים

תוספת נוספת שגולשים רבים ייחלו לה היא מנהל הורדות המגיע לצד הדפדפן. מנהל ההורדות החדש של אקספלורר 9 מאפשר לפתוח את תיקיית ההורדות ולעקוב אחר קבצים קודמים שהורדו למחשב ולשלוט בהם, כמו גם לבטל או להמשיך (resume) הורדות ישנות.

מנהלי הורדות לא נתפשים כיום כתוספת חריגה לתוכנת הדפדפן, אך בעבר עצירת ההורדה והמשך בזמן מאוחר יותר היו פעולות שניתן לבצע רק באמצעות מנהלי הורדות חיצוניים, כדוגמת התוכנה download accelerator. מנהל ההורדות בדפדפן מבצע גם סריקה לקבצים היורדים למחשב מפני תוכנות זדוניות.

בהיבט של הביצועים, ניכר שמיקרוסופט לקחה ברצינות את נושא המהירות, או אם לדייק, האטיות שזיכתה את הדפדפן שלה להשמצות רבות בקרב הקהילה הטכנולוגית. הדפדפן החדש מתבסס על מנוע הג'אווה-סקריפ chakra, שפותח במיוחד עבור הגרסה החדשה ומביא עמו תכונות ייחודיות לשיפור הביצועים, המהירות והגרפיקה, בהן גישה מיוחד למעבד הגרפי לצורך הצגת תכנים בתלת-ממד.

במדגמי מהירות שונים שבחנו את יכולות הדפדפן, הוא הפגין ביצועים טובים יותר מקודמו, אולם גם נחיתות לעומת כמה ממתחריו. במבחן שפירסם אתר engadget שבדק את מהירות הפעלת הדפדפן באופן "נקי", ללא שילוב של תוספים, השיג אקפלורר 9 את קודמו, אקספלורר 9 עם 8.72 שניות (לעומת 9.2 שניות), אך השתרך אחרי פיירפוקס, שתוצאתו במבחן היתה 6.13 שניות, וכרום שהשאיר את האחרים מאחור עם 3.59 שניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

סיכום: טוב, אבל לא "כרום/פיירפוקס קילר"

האם להזדרז ולעבור? כל עוד הדפדפן הוא עדיין בגרסת בטא, שמיקרוסופט תפתח ותייצב, המטרה העיקרית במעבר לדפדפן החדש תהיה כנראה הצצה לרשימת השיפורים שמיקרוסופט דאגה להזריק לדפדפן הבית שלה. בהיותה גרסה נסיונית, יש לצפות לתקלות שונות, בעיקר עבור המשתמש הישראלי, שכן אתרים רבים עדיין לא עברו התאמה לתוכנה העדכנית.

הביקורות ברשת אודות הדפדפן מכתירות אותו כשיפור לעומת קודמו, אך מודות שאין מדובר בתחליף ייחודי ובלעדי לדפדפנים מתחרים, או במוצר שיהווה "כרום-קילר" או "פיירפוקס-קילר" - ויעמיד תחרות אמיתית לדפדפנים של החברות המתחרות.

ב-"pc magazine" ניסחו שורה תחתונה חיובית: "הדפדפן הבא של מיקרוסופט עומד איתן מול מתחריו. הוא מצטרף למסיבת קצבי הג'אווה סקריפט וסטנדרטי ה-html5, מכווץ את ממשק המשתמש, ומאפשר לאתרים במה מרכזית והתנהגות כמו של אפליקציות לחלונות 7".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully