וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים את העתיד

אודי מנבר, האחראי החדש על תחום חיפוש בגוגל, מספר על החזון שלו לתחום ולא מתרגש מעסקת בינג-פייסבוק

"אמון המשתמשים הוא הדבר העיקרי שיגרום לנו להצליח" אומר אודי מנבר, האחראי החדש על תחום החיפוש בגוגל. מנבר, שנכנס לפני שבוע לתפקיד, היה בעבר המדען הראשי של יאהו! ו"האחראי על אלגוריתמים" באמזון, זאת לאחר שבסוף שנות ה-80 עסק בפיתוח מנועי חיפוש עוד לפני שרשת האינטרנט הפכה לציבורית. כעת הוא מחליף בתפקידו החדש את מאריסה מאייר, מי שהייתה במובנים רבים הפנים של גוגל בשנים האחרונות.

הגישה, והתשובות של מנבר שונים לגמרי מאלה של מאייר – הרבה פחות פוליטיקה והרבה יותר טכנולוגיה. כך, כשהוא נשאל אודות הסכם אפשרי בין יאהו! למיקרוסופט בנושא חיפוש, שיביא את בינג לדף הבית של יאהו!, הוא אומר שזה מצער אותו, גם כיוון שהיה אחראי על פיתוח המנוע שעומד, אולי, להיגנז, וגם כיוון שזה אומר שיהיו לגוגל פחות מתחרים.

משיתוף הפעולה בין פייסבוק לבינג מנבר דווקא לא מודאג, לטענתו. "החיפוש מורכב מהרבה ערוצים" מסביר, "ומה שאנחנו יודעים לעשות טוב זה לחבר אותם ביחד. ערוץ אחד זה לא הדבר הכי חשוב". נוסף על כך, טוען מנבר גם כי סגירת שערי פייסבוק בפני גוגל לא תפגע בתוצאות החיפוש, פשוט כי "רוב הדברים שם קשורים אליכם ואל חבריכם, ולאו דווקא אל מידע רלוונטי לשאילתא שלכם".

כבר לא סתם חיפוש מילים

השאלה אותה אנחנו מפנים לאודי מנבר – האיש שראה את כל האבולוציה של מנועי החיפוש עד היום – היא האם בנוסף לשיפור תוצאות החיפוש תשתנה גם חווית המשתמש עצמה, שנשארה די דומה לאורך העשורים האחרונים (מכניסים שאילתא בדף, מקבלים רשימת תשובות). הוא דווקא לא מסכים שהחוויה דומה, ומביא כדוגמה את גוגל אינסטנט, שמתחיל להפיק תוצאות כבר באמצע כתיבת השאילתא. נוסף על כך, "התוצאות כיום יותר עשירות, וכבר מזמן הרבה יותר מסתם עשרה קישורים כחולים". ומעל לכל, יש את המהירות. "אנחנו כמעט דתיים בנושא מהירות" אומר מנבר.

שיפור נוסף הוא היכולת של מנוע החיפוש להבין את הכוונה של המשתמש. "חלק גדול של המנוע הוא לעשות יותר מסתם חיפוש של כל מלה בנפרד. כיום אנחנו מבינים את הקשר ביניהן, ואת הכוונה. כך, למשל, הצעות איות מובאות תוך התחשבות במילים שנמצאות ליד. ואם זה לא מספיק, גם המיקום שלכם נכנס לחשבון. "התחלנו להתעסק בשכבה החברתית לפני יותר מ-5 שנים, וכיום, אותה השאילתא בשפות ומיקומים שונים תתן תוצאות שונות".

אך האם התוצאות האלה מגיעות על חשבון פגיעה בפרטיות המשתמש? אודי מנבר מסכים כי מדובר בנושא בעייתי. "זה נושא שמעסיק אותנו הרבה מאוד, וימשיך להעסיק גם בעתיד" אומר. "הסיבה לכך שאנחנו יכולים למצוא את כוונת המשתמש היא היכולת לקבל הרבה מידע. ואנחנו צריכים להיות מאוד זהירים עם המידע הזה, כדי לא לפגוע באמון המשתמשים".

עתיד החיפוש על פי גוגל

ומה בנוגע לעתיד? "בכל פעם בה אתם שואלים שאלה, ויש תשובה לא רלוונטית, זאת הבעיה שלנו, והעבודה העיקרית שאנחנו עושים היא לצמצם את המקרים האלה. הם מעטים, אבל אנחנו עדיין לא במאה אחוזים" אומר מנבר. עם זאת, לדבריו, בהתחשב בכך ש-15-20 אחוזים מהשאילתות בכל יום הנן חדשות, כאלה שבגוגל מעולם לא ראו, הוא מופתע לטובה על ידי רמת הרלוונטיות של התוצאות.

עם זאת, גוגל עדיין לא נמצא בשלב בו אפשר לנוח. בכל שבוע, יש כ-10 שינויים במנוע החיפוש, והרבה ניסיונות זמניים כדי להבין מה צריך לשפר ואיך. כמו כן, "היה יכול להיות הרבה יותר טוב אם היינו יכולים לעשות דו שיח, להקשיב לשואל ולעזור לו. חלק גדול מזה קיים באופן שקוף, אבל אפשר לשפר יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully