וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השב"כ: "ניתן לפגוע מרחוק בתשתיות חיוניות באמצעות הרשת"

אורה קורן

1.11.2010 / 11:48

בכנס מכון היצוא לבטחון המולדת הזהיר ראש השב"כ יובל דיסקין שאיומי הטרור הופכים למורכבים יותר, בין השאר בעזרת הטכנולוגיה

"ניתן להילחם בהצלחה רבה ביכולות הטרור ואף לנצח, אולם על מנת להצליח נדרשת תפישה שילובית בין מדינות וארגוני ביטחון שתאפשר שיתוף בידע, במודיעין, בפיתוח טכנולוגיות לבטחון המולדת, שתוף פעולה מבצעי ברמה גבוהה בין מדינות ופיתוח תשתית משפטית גלובלית", כך אמר היום יובל דיסקין, ראש השב"כ, בכנס מכון היצוא לבטחון המולדת."זה בהישג יד. יש הפנמה של הבנה בצורך זה במדינות שרוצות להיאבק בטרור ולנצחו", הוסיף.

לדבריו, איומי הטרור הצפויים הופכים מורכבים בהרבה מאלה שאנחנו מכירים כיום. התפתחות החדשנות והטכנולוגיה הפכו את העולם לכפר גלובלי. הן הפכו זמינות לכל אדם והעולם הפך קטן ושטוח יותר. זמינות הטכנולוגיות שיוצרת מהפיכה בכלכלה וקפיצות דרך בתקשורת, מאפשרת גם הזדמנויות רבות לטרור העולמי.

"הטכנולוגיה מאפשרת לו להיות יותר חוצה גבולות ויבשות. אדגים בשני פרופילים של טרור. אחד, ארגוני חמאס וג'יהאד אסלאמי ברצועת עזה שרוכשים אמצעי לחימה מאיראן וקוריאה ומדינות אחרות. הם מגיעים לתימן וסודאן ומוברחים דרך מצרים לרצועת עזה. בה בעת אותם ארגוני טרור שלחים אנשים דרך מצרים לאיראן מתאמנים ומקבלים משימות לפיגועים", אמר דיסקין. ""קפיצת מדרגה ביכולות הטרור"
. מדובר באנשים שגולשים לאתרים מסויימים ועוברים שם שטיפת מח קיברנטית עי אנשי אלקאעידה. עובר שם ידע שמכשיר אותם לטפל בחומרי חבלה ובארגונים דוגמת זה שאני עומד בראשו", הוסיף.

"ניתן לפגוע מרחוק בתשתיות חיוניות באמצעות רשת הסייבר ולגרום נזק ופגיעה בנפש", הוסיף דיסקין. "האינטרנט מספק מודיעין על שפעם היה רק בידי מדינות, כמו אפליקציות לאייפון שמאפשרות קבלת מידע בזמן אמת".

מתי כוכבי: "ארגונים קטנים מחזיקים בכח שפעם היה רק לאומות"

בתחילת הכנס אמר מייסד ומנכ"ל חברה הבטחונית agt מתי כוכבי כי "יש צורך להגן על האינטרנט כחלק חשוב מחיינו, שלא יוכל לשמש לארגוני טרור". כוכבי הדגיש כי "יש חברות בעולם שמקליטות כל מה שאנחנו עושים, אוכלים, קוראים, דו"חות רפואיים ויודעות על דעותינו הפוליטיות. יש להן שליטה במידע עצום. הן מסחריות. אבל הן פוטנציאל להפוך מוקד לארגוני טרור בינלאומיים. ארגון מתוחכם יכול לחדור לחברה כזו. נניח שיחדור לגוגל ויקבלו שליטה על מידע. דמייני מה יקרה, אם מישהו ישתלט על חברה כזו ואתם לא תדעו אפילו"..

לדבריו, תופעה מיוחדת נוספת אופיינית לזמננו היא כח הטרור. "הטרור תמיד היה, אך עכשיו ארגונים קטנים מחזיקים בכח שפעם היה רק לאומות. הודות לגלובליזציה והטכנולוגיה, ארגונים קטנים יכולים להיות מסוכנים ואפקטיבים ולנוע בקלות עם מטענים", אמר.

לדבריו, הקשר בין גלובליזציה למידע באינטרנט משנה את המבט על אבטחה. המפתח יהיה הידע לנהל את טריליון הביטים של המידע. לא ניתן לחשוב על הגנת המולדת כפי שחשבנו עד עכשיו, בהקשר למצלמות אבטחה וחיישנים לגילוי חומרי נפץ. "צריך לפתוח עידן חדש, תוכנות שינתחו מידע ויוכלו לצפות מה יקרה. לא מספיק לשים מצלמות וסנסורים. צריך לקשר את כל הסנסורים בתוכנות חכמות שיוכלו לחשוב כמו מוח אדם", אמר. לדבריו, שיפור יעול באמצעות תוכנות הוא מפתח לא רק לשיפור תוצאות של חברה אלא גם למניעת טרור.

"אנחנו צריכים להבין שהרבה פתרונות אבטחה היום שייכים לעולם שמשתנה. לכן, אני מעדיף לראות את אבטחת המולדת - שהיא לא רק טרור אלא גם אסונות טבע ופשע - כתחום חדש שצריך לשנות את הדרך בה אנחנו רואים דברים", אמר כוכבי.

לדבריו, הגלובליזציה עוסקת בהסרת חסמים בין מדינות לטובת תנועה חפשית של אנשים וסחורות. וזה לא מתיישב טוב עם אבטחה. היא נחשבת חיונית לצמיחה ושגשוג ולכן נראה יותר ויותר קונטיינרים בין מדינות ומהגרים שיסתובבו ברחובות. "המצלמות שלנו מצלמות רחובות אבל האם הן יכולות להסביר מה רואים? מה שמעניין הוא, שהעולם מקים בנקים בינלאומיים ומערכות תקשורת בינלאומיות, אבל לא מייצר תשתית בטחונית גלובלית. דמיינו מה יקרה אם נשק ביולוגי יתפוצץ בעיר מרכזית בעולם ויתברר שהגיע מקונטיינר שהגיע ממדינה אחרת. איך זה ישפיע על הגלובליזציה? גלובליזציה יכולה להתמוטט אם מדינות יחשבו שהגבולות הפתוחים הם סיכון. צריך למצוא דרך לנהל את המידע העצום למניעת טרור", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully