וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

RockMelt: הדפדפן לעידן הפייסבוק?

10.11.2010 / 17:48

באזז של חודשים על הדפדפן RockMelt התפוצץ השבוע, עם השקת גרסת הבטא. ניסינו להבין אם הוא טוב, ולמי

למרות שדפדפנים אינם מוצר לו קיים מחסור בעולם התוכנה, כבר כמה חודשים שיש באזז עקשן על דפדפן חדש שעומד להגיע לשכונה. קוראים לו RockMelt, אבל עד להשקתו השבוע (בגרסת בטא פתוחה חלקית) הוא גם כונה "דפדפן הפייסבוק". בניגוד לאחים הגדולים שבמגרש האימתני הזה (אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, פיירפוקס של ארגון מוזילה, כרום של גוגל ואולי שווה לספור גם את ספארי של אפל והדפדפן "אופרה") – הדפדפן החדש מציג את עצמו מראש כמוצר נישתי. הוא אינו באמת דפדפן של פייסבוק, אבל עובד בזיקה כה גדולה לרשת החברתית הענקית, ועם התממשקות מספיק עמוקה איתה כדי לזכותו בתואר הלא-רשמי הזה.

RockMelt הוא דפדפן שנועד להתאים לזמן ולמקום. למקימי החברה טים הווס ואריק וישריה יש עבר בחברת "נטסקייפ" המיתולוגית, שייצרה את הדפדפן הפופולרי הראשון (רק כדי לראות איך מיקרוסופט נכנסת למגרש ומביסה אותה במשחק, בין השאר בעזרת שיטות ברוטאליות). היום הם חוזרים לשוק הדפדפנים עם גישה אחרת. הם לא מנסים להוביל טכנולוגית – למעשה, RockMelt בנוי על טכנולוגיית "כרומיום" של הדפדפן "כרום" מבית גוגל, כך שהחברה כלל לא משחקת במגרש החידושים הטכנולוגיים או זריזות הפעולה, אלא משתמשת במנוע מבחוץ. מה שהם עושים זה לייצר את "ה-דפדפן לגולש המדיה החברתית". צמד מייסדי RockMelt מבין כי פלח הולך וגדל של הציבור היום משתמש בצורה מאסיבית במדיה החברתית, ממש כאילו היא השביל המרכזי עליו פוסעים וממנו יוצאים לדרכים צדדיות (שהן הלינקים שהמשתמשים מפרסמים בפייסבוק, טוויטר וכדומה). גולש שזו שיטת העבודה שלו יכול להיעזר בדפדפן שפועל בצורה מסוימת, השונה מזו של אינטרנט אקספלורר ופיירפוקס (לפחות לפני התקנת תוספים). RockMelt חוסכת למשתמש את הטרחה של הוספת ה-Add Ons שמביאים לדפדפן מיני פאנלים ושאר עזרים שמתממשקים לרשתות החברתיות ומאפשרים שימוש בהן דרך אפליקציה צד שלישי. הדפדפן החדש פשוט כולל את הפיצ'רים הללו בבסיסו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא ממציאים את הגלגל

לפני שמוחאים כפיים, יש לציין שגם את הגלגל הזה RockMelt לא המציאה. דפדפן בשם Flock ניסה לעשות דבר דומה בהתבססו על הרשת החברתית מייספייס. זה לא הלך לו, אבל הוא גם הגיע לשוק בתקופה בה המדיה החברתית עדיין לא הייתה מספיק מיינסטרימית, וגלישה ברשתות חברתיות עדיין לא הייתה פעילות שגורה ומובנת מאליה של מאות מיליוני גולשים ברחבי העולם, כפי שקורה היום עם פייסבוק. רשת חברתית מצליחה בצורה תקדימית אולי אכן יכולה לגרור דפדפן חדש שמכוונן אליה ויצליח בצורה תקדימית.

החיבור החזק של RockMelt לפייסבוק בא לידי ביטוי עוד לפני שמוצג מסך הדפדפן על המוניטור. ההפעלה הראשונה של RockMelt מציגה בפני המשתמש חלונית לוגין לפייסבוק. רק לאחר שהוקלדו בה פרטי ההתחברות לרשת החברתית, מוצג הדפדפן. במבט ראשון – יש לנו כאן בעצם את "גוגל כרום". מראה דומה, טאבים מעוצבים בצורה זהה ואפילו אותם תפריטי משתמש. ההבדל העיקרי הוא בשני סרגלי כלים נוספים, הניצבים מימין ומשמאל המסך. כל אחד מהם כולל אלמנטים חברתיים שונים. הסרגל השמאלי מציג בראשו את תמונת הפרופיל של המשתמש בפייסבוק. לחיצה עליה תפתח חלונית שתאפשר למשתמש לעדכן את הסטטוס שלו. העדכון מתבצע בלי לשכוח להוסיף מתחת לסטטוס שבעמוד הפייסבוק את הקרדיט של הדפדפן החדש. RockMelt מבינים באיזו זירה הם פועלים כיום ומכאן את חשיבותו של השיווק הוויראלי ברשת. לא במקרה כבר יש לדפדפן האש-טאג בטוויטר (#Rockmelt), עמוד בפייסבוק ויותר מ-20,000 פעולות Share שנעשו ברשת החברתית לכתובתו של האתר הרשמי של הדפדפן (בו, אגב, עדיין אי אפשר סתם להוריד אותו. יש לבקש שם הזמנה ולקבל אותה באופן שגם בו יש מן הוויראליות).

מתחת לתמונת המשתמש מופיעות תמונות קטנות של אלו מחבריו בפייסבוק שנמצאים און-ליין כרגע. מעבר על אייקון של חבר יציג את שורת הסטטוס שלו. לחיצה על האייקון תפתח חלונית צ'ט עם החבר, אותה ניתן להמיר לחלונית המציגה את הפעילויות האחרונות שלו בפייסבוק. ניתן "לגלוש" דרכה בפרופיל שלו, אך החלונית הקטנה אינה מספיקה כדי לעשות זאת בצורה נוחה המאפשרת קריאה וצפייה בכל דבר. הגדלתה על ידי גרירה משפרת את העניין. בנוסף, ניתן גם למצוא את אותם חברים שאינם און-ליין ולצפות בתכנים שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קודם תתחבר, אחר כך נדבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאכילים את ה-Feed

פייסבוק נוכח גם בעמודה הימנית של הדפדפן. פעמיים, אפילו. סרגל הכלים השני כולל כפתור שלחיצה עליו תציג את ה-News Feed של המשתמש, וכפתור נוסף שלחיצה עליו תראה את העדכונים האחרונים (Notifications) שקיבל (מי הגיב, מי עשה לך 'לייק' וכדומה). משום מה, החלונית שנפתחת כאן אמנם מבשרת על העדכון ("חיים הגיב לשורת הסטטוס שלך"), אבל לא נותנת דרך לקרוא אותו – לא בתוכה ולא בעזרת לינק שייקח אותך ישירות לפייסבוק, מה שכבר נותן סוג של תשובה לשאלה האם התוספות של RockMelt יכולות להחליף את הגלישה באתר עצמו.

בסרגל הימני ניתן גם להוסיף חשבון טוויטר. הדפדפן מאפשר לבחור את השירות (זו ההתממשקות היחידה הקיימת בצורה מובנית בדפדפן מלבד פייסבוק), להזין את פרטי החשבון ואז פשוט לצפות ב-Feed בלחיצת כפתור שמוציאה החוצה מסך צר עם העדכונים. מניסיון של מספר ימים אני יכול להעיד שהפיצ'ר הזה בעייתי, במיוחד עבור המשתמש הישראלי. מדי פעם (בעיתוי שלא הבנתי את חוקיותו), הטוויטר המובנה מפסיק להציג את שטף העדכונים, ומראה רק מסך ריק. כאשר המסך כן מלא בעדכונים – ניכר כי הדפדפן אינו בנוי להתמודדות טובה עם עברית. רוב הציוצים נראים שבורים ומבולגנים. גם כאשר מנסים לשנות בהגדרות את סוג העברית בה משתמש הדפדפן – התוצאה זהה. כאשר הכל עובד והמשתמש מעוניין לצייץ בטוויטר דרך הפיצ'ר ולא דרך האתר – משום מה הוא אינו יכול לעשות זאת בחלונית הטוויטר הייעודית, אלא צריך לחזור לסרגל שמצד שמאל, ללחוץ על תמונת הפייסבוק שלו (שנמצאת, כזכור, בראש הסרגל) ושם לבחור עדכון סטטוס לטוויטר במקום לפייסבוק. קצת מגושם.

המשכו של הסרגל הימני חוזר לכללי האינטואיטיביות. מלבד תוספי שתי הרשתות החברתיות שצוינו, יכול המשתמש להגדיר כאן קבלת RSS Feed מהאתרים האהובים עליו. הדבר הזה נעשה בפשטות גדולה: לחיצה על הכפתור התחתון בסרגל פותחת את שורת ה-Feeds שכבר קיימים. אליהם ניתן להוסיף עוד חשבונות טוויטר, אבל גם להירשם ל-RSS של האתר בו אתם מבקרים כרגע. רק צריך לבחור בכפתור הבולט From Current Site – והאתר מצטרף לרשימה. לחיצה עליו תציג חלונית עם העדכונים האחרונים שהועלו אליו, כאשר לחיצה על הלינקים שבהם תפתח עמוד חדש של הדפדפן עם הכתובת המבוקשת. בנוסף, ניתן להוסיף בקלות גם RSS של אתר בו ביקרתם לאחרונה. אלו מוצגים במעין רשימת היסטוריה ממנה ניתן לבחור, וגם עבורם מספיקה לחיצה אחת, שהופכת אותם לחלק אינטגרלי של הסרגל. הסרה של אתר/שירות מהסרגל היא פשוטה לא פחות (כפתור ימני על האייקון ובחירה בהסרה). העובדה שגולשים רבים נוהגים לגלוש בקביעות לאותם אתרים, הופכת את סרגל ה-RSS לפיצ'ר ראוי ויעיל, שבהחלט יכול לפתור בעיה למי שלא רוצה או לא יכול להתעסק עם קוראי RSS. כל עוד אין לכם עשרות אתרים כאלו – הצבתם בצורה שמציע RockMelt יכולה להתאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייסבוק מימין, פייסבוק משמאל, פייסבוק בכל מקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחשבים רבים, סביבת עבודה אחת

עוד דרך בה בא לידי ביטוי האלמנט החברתי של RockMelt היא כפתור ה-Share הבולט המופיע מימין לשורת הכתובת. כאשר אתם נמצאים באתר כלשהו ולוחצים על כפתור זה – הוא פותח חלונית שמאפשרת לשתף במהירות את הכתובת בפייסבוק או בטוויטר, ואף להוסיף הערה ליד. מימין לכפתור זה ניצבת חלונית של מנוע חיפוש. אצלי היא אוטומטית עבדה על גוגל (בזכות כלי של ייבוא הגדרות מדפדפנים אחרים המותקנים במחשב, דבר המאפשר גם להוסיף לדפדפן את היסטוריית הגלישה, שמות המשתמש והסיסמאות ושאר ההגדרות), כאשר ההבדל בינה לבין חלונית של Google Toolbar, למשל, הוא שהתוצאות המתקבלות אינן מוצגות במסך של הדפדפן, אלא במסך ייעודי קטן שנפתח מתחת לחלונית החיפוש, ודומה לשאר מסכי ה-Feed שמציג הדפדפן. לחיצה על תוצאת החיפוש, כבר תפתח את העמוד בחלון של הדפדפן, כמובן.

יתרון גדול של RockMelt הוא הסנכרון. חסל סדר סביבת עבודה שונה בכל מחשב. כל מידע המשתמש (פרטי התחברות למדיה החברתית והמנויים ל-RSS) מאוחסן בענן המחשוב של RockMelt ומסונכרן כאשר המשתמש מתחבר לדפדפן (כאמור, התוכנה דורשת פעולת לוגין). המשמעות היא שכל התקנה של RockMelt על כל מחשב יכולה לספק לכם תוך שניות את סביבת העבודה המדויקת שלכם, כפי שעיצבתם אותה על המחשב שבביתכם. אם אכן תימשך המגמה של שימוש בשירותי מחשוב ענן, יתרון זה יהיה משמעותי עוד יותר. הדפדפן יהפוך לסביבת העבודה הממוחשבת המרכזית, ונגישות למשטח עבודה זהה יהפוך מנוחות להכרח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקטע של Share. דפדפן Rockmelt/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטכנופובים - טוב, לאשפי הרשת - יהיה טוב

חשוב לחזור ולציין שהרעיון של RockMelt אינו מקורי. אך להערכתי, זה לא פוגע בעתידו. מארק צוקרברג לא המציא את הרשתות החברתיות, אלא רק שכלל את הקיים. RockMelt מגיע אחרי Flock ואחרי שורה של תוספי פיירפוקס וכרום שעושים פחות או יותר את מה שהוא עושה (ולפעמים גם בצורה טובה יותר ממנו), אבל זה לא אומר שהוא לא יתפוס. הוא בהחלט יכול להיות פתרון אידיאלי למשתמש שהוא מצד אחד צרכן כבד של מדיה חברתית, אך מצד שני לא אדם טכנולוגי במיוחד שיודע לברור בין אלפי Add-Ons קיימים, לבחור את אלו שרלוונטיים עבורו ולהתקין אותם. היום, כאשר יותר ויותר אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם בפייסבוק, סביר להניח שכבר לא מדובר בנישה קטנה ואיזוטרית. פישוט השימוש במדיה החברתית שמציע RockMelt יכול להיות בדיוק כלי העזר שיקל עליהם.

האם יש לאנשים שאינם משתמשי פייסבוק מה לעשות איתו? לא ממש. אולי ייתכן שיעדיפו את שיטת ניהול ה-RSS שלו. מעבר לכך – למשתמש לא "חברותי" אין סיבה להשתמש דווקא בו. אם הממשק והמהירות מצאו חן בעיניו – עדיף שיתקין את הגרסה האחרונה של "גוגל כרום". והמשתמשים שגם חולים על מדיה חברתית וגם מבינים מספיק כדי לשפצר את הדפדפן שלהם בתוספים הנכונים? לא בטוח שיש להם סיבה לעבור כבר עכשיו לדפדפן החדש בשכונה. במיוחד לאור העובדה שלמרות קיצורי הדרך השונים שהוא מספק, קשה לוותר באופן קבוע על גלישה באתר עצמו והתנהלות דרך חלוניות הדפדפן, שאינן נוחות מספיק. עם זאת, כדאי להם לשים עין על התפתחותו וגדילתו של RockMelt. התחושה היא שמי שהמציא אותו יודע מה הוא עושה ולמי הוא פונה. אנחנו רק בשלב הבטא, ובהחלט שווה לבדוק מה עוד ישלף מהשרוול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully