וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפה את הרשת

15.11.2010 / 10:05

הערב צפויה פייסבוק להכריז על שירות הדואר החדש שלה, ולנסות להחליף את ג'ימייל ושות'. את מי היא עוד הזיזה בעבר?

השמועות טוענות שהערב יעלה מארק צוקרברג על הבמה ויכריז על הדבר הגדול הבא בפייסבוק: אי-מייל. לא ברור איך בדיוק יראה השירות ומה הוא בדיוק יעשה, אך לא יהיה זה מופרך לשער שיאומץ על ידי משתמשים רבים, שלפחות חלקם יעזבו את המתחרים בזירת הדואר. זו לא תהיה הפעם הראשונה בה פייסבוק משתלטת על תחומים של שירותים אחרים – אתרים או תוכנות. הנה כמה דוגמאות לפעולות שפעם היינו עושים במקומות שונים ברשת, והיום אנחנו מוצאים את עצמנו עושים אותם יותר ויותר (או אפילו: אך ורק) בפייסבוק.

שיתוף תמונות

"פיצ'ר התמונות של פייסבוק הוא מוצר די מחורבן", הכריז אליוט שרייג, סגן נשיא בפייסבוק, בביקורו בישראל לאחרונה. "זה פיצ'ר שנותן חווית שימוש די נוראה, אבל בזכות אופציית התיוג והאינטראקציה שהוא מספק – הפכנו לאתר התמונות הגדול בעולם", הסביר, וצדק. אם פעם תמונות מטיול או אירוע היו עוברים באופן טבעי באי-מייל לחברים או (מאוחר יותר) לאתרי שיתוף תמונות ייעודיים דוגמת פליקר, היום ברור לכולם לאיפה לוקחים את ערימת התמונות הדיגיטליות החדשה. כפי ששרייג הודה, מה שעשה את ההבדל זה אופציית התיוג. היכולת לסמן מי מופיע בתמונה, וכך ליידע גם את הצופים בה מי מצולם וגם את המצולם שהועלו תמונות חדשות שלו לרשת – היא ה"קילר פיצ'ר" שהפך את פייסבוק לארכיון תמונות ענק, שגדל בקצב מטורף. כל זאת למרות מגבלות שונות ומעיקות, ממשק העלאה מגושם ואיטי (שגם מתחלף תכופות) ועד הקושי לפרסם לינקים לתמונות אלו מחוץ לפייסבוק, במידה והגדרות הפרטיות שלך מחמירות כברירת מחדל.

לוח אירועים

באותו נאום של אליוט שרייג בו קרא לפיצ'ר התמונות "מחורבן", הוא גם הודה שפיצ'ר האירועים הוא לא ממש אי-יאי-יאי. אבל גם הפיצ'ר הזה זוכה לפופולריות ובעצם מחליף לנו את יומן האירועים הישן – בין אם מדובר באחד כזה מנייר או בפתרון מחשוב כלשהו (אאוטלוק, תוכנות Calendar שונות וכדומה). אז נכון, לא משתמשים ב-Events של פייסבוק כדי לסמן מתי צריך להוציא את הילדים מהגן, אך לא נדיר להשתמש בו כמקור תזכורת עיקרי לאירועים המוניים יותר. בסך הכל זה הגיוני – אנחנו נכנסים לפייסבוק מספיק כדי שלא נפספס את התזכורת לאירוע גם אם הוא מתרחש ממש בקרוב. בנוסף, יש את אלו שמסמנים Attending גם לאירועים שאינם בטוחים שיגיעו אליהם – פשוט כדרך לקבל תזכורת על קיום האירוע ולהחליט בזמן אמת אם יש מצב להגיע אליו. או כמו שאיבחן פעם מישהו: "באירועי פייסבוק, סימון "כן" משמעו "אולי", סימון "אולי" משמעו "לא", וסימון "לא" משמעו "אין שום סיכוי שבעולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

צ'ט

פעם היה ICQ. אחר כך ירש אותו המסנג'ר של מיקרוסופט, שברמה זו או אחרת דומיננטי למדי גם היום. אחריו הגיעה, כמו בדרך כלל, גוגל, עם טייק משלה - במקרה הזה זה היה צ'ט פוקציונלי, נקי ונזירי. ואז גם פייסבוק הוסיפה פיצ'ר של צ'ט, שלמעשה די מזכיר את זה של גוגל – נטול אייקונים, פונטים ושאר בלאגנים שעושים שמח (או כואב) בעיניים. משתמשי פייסבוק אוהבים לקטר על הצ'ט של הרשת החברתית – מהעובדה שהוא לא תמיד עובד כמו שצריך ועד טענות על נודניקים שמפילים עליך שיחה לא רצויה פשוט כי שכחת לשנות בהגדרות את הזמינות למצב Off. ועדיין, כמעט בכל שעה נתונה ניתן להיכנס לפיצ'ר הצ'ט של פייסבוק ולראות בו עשרות עיגולים הדולקים בירוק.

משחקים

זה די מביך מה שעוללו פייסבוק ומשחקי הרשת שלה לעולם הגיימינג. עזבו אותנו ממשחקים מורכבים, עמוקים, מלאי גרפיקה משובחת ודורשי אין ספור ג'יגות של זכרון. מי צריך משחקים שבפיתוחם הושקעו שנים ומיליוני דולרים. לא, בואו נחזור אחורה, הרבה אחורה, ונסתפק במשחקים שלידם "באבל באבל" המיתולוגי נחשב להיי-טק. נסיכת הכתר של הז'אנר הזה היא כמובן פארמוויל, שעשרות מיליוני משתמשיה הוכיחו שכשיש לך במשחק אלמנטים חברתיים – כל הפעלולים והשכלולים של המשחקים ה"אמיתיים" כבר לא ממש מעניינים, ומספיקה גרפיקה פרמיטיבים ויכולות שחקן מינימליות.

אי מייל

רגע, מה פתאום אנחנו אומרים שהפייסבוק החליף את האי-מייל עוד לפני ההכרזה הרשמית על השירות החדש? ובכן, גם אם ישיק הערב מארק צוקרברג את שירות המייל הנהדר בעולם או הגרוע בעולם – זה לא ישנה את העובדה שאפילו עם פתרון ההודעות הנכה הנוכחי של פייסבוק – הרשת כבר הצליחה להחליף את תכתובות האי-מייל הסטנדרטיות. כן, למרות הממשק הלא מאוד נוח (שלא נדבר על הכתיבה בעברית), חוסר היכולת לצרף קבצים והחוסר בכתובת שאפשר לשלוח אליה הודעות גם מחוץ לפייסבוק – עדיין יש רבים שמשתמשים בשירות ההודעות הפנימי במקום באי-מייל שלהם. שוב ושוב אני רואה את זה, כאשר מגיעות אלי לתוך פייסבוק הודעות ממכרים שיש להם את כתובת האי-מייל שלי ושהשתמשו בה בעבר. זה פשוט יותר זורם ואינטואיטיבי לשלוח מייל דרך הפייסבוק, כשאתה ממילא בתוכו. כך גם יודע המקבל מיד במי מדובר (בניגוד לאי-מייל, בו יתכן ותצטרך לגרד בראשך בשאלה מי זה האבי כהן הזה, או לחלופין: איזה אבי כהן זה מהשלושה שאתה מכיר). שליחת מייל בפייסבוק נחשבת גם לדרך מנומסת יותר ליצור קשר אי-מייל עם מישהו שאתם לא באמת מכירים, או מכירים אבל לא נוהגים לתקשר איתו על בסיס אישי. איכשהו, כאשר כולנו נמצאים באותה ביצה כחלחלה, הרבה גבולות מוסרים והרגשת שוויון מציפה אותנו. לא שזה אומר שיש לכם מה לשלוח עכשיו פייסבוק-מייל לבר רפאלי.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully