וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש חברי כנסת שמפחדים מפייסבוק"

גיא גרימלנד

5.1.2011 / 13:04

סדנת מדיה חברתית נערכה בכנסת במטרה ללמד את נבחרי הציבור לשמור על קשר אינטרנטי עם הבוחר. רק עשרה ח"כים הגיעו

יום ראשון. הזמן: בחצי היום. המקום: משכן הכנסת. רחלי מלול, מנהלת התוכן של אתר הכנסת, לחוצה. חברי הכנסת שהוזמנו למפגש ראשון מסוגו העוסק בהדרכה על פעילות ברשתות חברתיות ממאנים להגיע. לבסוף הגיעו לאולם ח"כ דוד רותם, ח"כ רוברט טיבייב והח"כ לשעבר עקיבא נוף. לצדם התיישבו יושבי ראש ועדות ועוזרת פרלמנטרית של ח"כ ד"ר רחל אדטו.

להדרכה שנערכה יומיים לאחר מכן הגיעו כבר תשעה ח"כים: רונית תירוש, איוב קרא, רוברט טיבייב, רובי ריבלין, שי חרמש, אילן גילון, אנסטסיה מיכאלי, אורי אורבך ועמיר פרץ.

במרכז האולם מוכנה כבר שלומית הברון, מנהלת התוכן של מערך ממשל זמין, המפעיל את פורטל הממשלה, ואת שירותי פייסבוק וטוויטר שלה. הברון פותחת את הרצאתה בציטוט של הרב נחמן מברסלב: "לא לפחד כלל". ומתחילה בהסברים מדוע הם צריכים להשתמש בפייסבוק, טוויטר ויוטיוב.

מאוחר יותר תסביר הברון בשיחה עם themarker שלא היתה מאוכזבת מחוסר ההיענות של חברי הכנסת לשמוע כיצד יוכלו להדק את הקשר עם הבוחר באמצעות המדיה החברתית: "לא חשבתי שיגיעו כל 120 חברי הכנסת ללמוד על מדיה חברתית. גם להצבעות בוועדת התקציב מגיעים מעט חברי כנסת. זאת פעילות חדשה ולא כולם מבינים עדין את הערך שלה".

- יותר מ-3 מיליון ישראלים חברים בפייסבוק. מדוע לדעתך חברי הכנסת הם אחרונים לאמץ את הרשתות החברתיות?

"הם לא האחרונים. הם באמצע. מי שהתחיל את הפעילות בפייסבוק הם בני הנוער. לא כל המבוגרים נמצאים עדיין בפייסבוק. גם הכניסה של חברות מסחריות לפייסבוק באופן מסיבי החלה לא מזמן. גם לגופים העסקיים נפל האסימון רק בשנה האחרונה. 120 חברי הכנסת הם אנשים בגילאים שונים, ובעלי תפישות עולם שונות. יש חברי כנסת שהבינו שהם צריכים הדרכה, כמו למשל דוד רותם. הוא לא איש צעיר אבל הוא מכיר בערך של פייסבוק".

- חברי הכנסת עונים לאזרחים שפונים אליהם באמצעות הרשת?

"לא יודעת. במשרדי הממשלה עונים לאזרחים באמצעות כלים מקוונים. נכון להיום תודעת השירות עברה שינוי דרמטי. במשרדי הממשלה עונים במיילים. הם מבינים שהאתרים צריכים להיות נגישים במוזילה, פיירפוקס וכרום - ולא רק באקספלורר. אני חושבת שגם אצל הח"כים קיימת ההבנה הזאת, רק שהם מושפעים משיקולי תקציב. זה סביר שנייקי וקוקה קולה יובילו בתחום הניו מדיה, ושלחברי הכנסת ייקח יותר זמן. זה גם הגיוני שקוקה קולה תעסיק מומחה למדיה חברתית וחברי הכנסת לא, כי הם לא מרוויחים משכורת של 150 אלף שקל בחודש. לחלקם ייפול בסוף האסימון לגבי מה נותן להם פייסבוק. חלקם עדיין מפחדים מפייסבוק, וזה בסדר שהם מפחדים, גם הדור של ההורים שלי מפחד.

"למדתי כל מיני טריקים"

כיום, יש כמה חברי כנסת הפעילים במדיה החברתית. בין חברי הכנסת שלהם חשבון או עמוד פעיל בפייסבוק, יש כמה מצטיינים, העושים שימוש אמיתי ברשת החברתית כדי להיות בקשר עם הציבור הישראלי: ניצן הורביץ, שלי יחימוביץ, ציפי חוטובלי, אלכס מילר, ציפי לבני ועוד. בחלק גדול מהמקרים הם אינם מפעילים בעצמם את העמודים - עוזריהם עושים זאת עבורם. גם חשבונות המדיה החברתית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כתובים בגוף ראשון ("יוצא לארה"ב לפגישות עם ראשי הממשל").

לרבים מהם יש מאות עד אלפי חברים. חלקם מעדכנים בעצמם את חשבון הפייסבוק שלהם. המתקדמים שבהם, בהם יחימוביץ, עושים שימוש מושכל גם בכלים מקוונים אחרים. יש לה חשבון פעיל בטוויטר (syechimovich@), אתר ובו ניוזלטר. גם חברת הכנסת חוטובלי מפגינה נוכחות ופעילות מרשימה ביוטיוב וטוויטר, לצד האתר האישי שלה.

- מי לדעתך צריך להפעיל את חשבון הפייסבוק של חברי הכנסת?

הברון: "ההמלצה שלי להם היא שילוב: הפעלה באמצעות העוזרים הפרלמנטריים יחד עם עבודה של חברי הכנסת עצמם. עמוד פייסבוק מצריך פעילות לאורך כל היום, ולכן עבודה משולבת היא הפתרון: שהעוזר הפרלמנטרי ייכנס פעמיים ביום וחבר הכנסת ייכנס פעם ביום".

חבר הכנסת רוברט טיבייב מקדימה הוא היחיד שהגיע לשני מפגשי הסדנה. החשבון שלו בפייסבוק (robert tiviaev) מונה כ-633 חברים. "יש לי תואר שני בהנדסת חשמל וניהלתי מרכז מחשבים ולמדתי דברים שלא ידעתי. עולם הרשתות החברתיות ענק וקשה לדעת עליו הכל".

- מה למדת בסדנה?

"למדתי כל מיני טריקים. חבל שחברי כנסת לא מנצלים את הכלי הזה. אין לי צל של ספק שזה מביא אותנו לקהל בוחרים חדש. אני חושב שלחברי כנסת אין מודעות לנושא. חלקם אומרים שהם גם קצת מפחדים להיראות כאילו הם לא מבינים. בעיני דווקא סדנה כזאת דווקא תעזור להם, הם רק צריכים להגיע. אני אומר להם: חבר'ה אל תפחדו".

טיבייב מנהל את הדף בפייסבוק יחד עם עוזריו, בשל מחסור בזמן לענות בעצמו. לדבריו, מרגע שהחל לפעול שם הוא התחייב שהוא או עוזריו ייענו לכל פנייה. "אנשים מגיבים לפעולות שאני עושה. נותנים ביקורת בונה. חלק מחמיאים ואומרים שאני צודק. אחרים מבקרים. אני משתדל להגיב לכל אחד אבל זה קשה".

"לא מרשה לעוזרים לענות במקומי"

ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, יו"ר ועדת החוקה (263 חברים בפייסבוק), אמר שהיה מעניין בסך הכל. "יש לי חשבון פרטי וחשבון מקצועי בפייסבוק, אבל רציתי לקבל טיפים. למדתי למשל שאם יש לי חשבון פייסבוק ולא עמוד (page), אז בשלב מסוים אהיה מוגבל בכמות החברים שאני יכול לצרף. למדתי כיצד לעשות דף בפייסבוק שלא יהיה מוגבל".

רותם מספר שהוא עונה בעצמו לפונים. "אני לא מרשה לעוזרים הפרלמנטריים שלי לענות בשמי. אני מרגיש חובה לענות ולתת תשובה. אם יפנו אלי אחזור בתוך יממה".

- תשתמש בעוד כלים מקוונים מלבד פייסבוק כדי לשמור על קשר עם הציבור?

"אני לא רוצה להתחייב. אני יו"ר ועדת חוקה ואני עסוק מאוד. אני לא רוצה לפתוח שירות כדי להגיד שיש לי, ואז לא לענות. צריך לראות כיצד הדברים עובדים כעת עם פייסבוק, ואז אחליט אם להרחיב לשירותים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully