וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשבים את קיצם

גיא גרימלנד

25.1.2011 / 7:05

רק 12% מהעובדים החדשים בהיי-טק הם בני 50+. חלק ניכר מהעובדים מעל 40 מוצאים תפקידים חדשים בתחום התוכנה

בעיית העובדים המבוגרים בהיי-טק הישראלי היא בעיה כואבת ומוכרת. היא באה לידי ביטוי בעיקר מעל גיל 50. קשה יותר למצוא עבודה בחברות היי-טק ישראליות מעבר לגיל זה. במקרים שכאלה לוקח למועמד יותר זמן להחליף מקום עבודה לעומת מועמדים צעירים יותר. במקרים אחרים הופך עובד ההיי-טק ברבות הימים למנהל מקצועי או מנהל עסקי, ואז נתקל בבעיה אחרת: ככל שהפירמידה צרה יותר, כך יש פחות תפקידים מתאימים והביקוש עולה על ההיצע.

קבוצת ההשמה נישה, המתמחה בהשמת עובדי היי-טק, בדקה עבורנו באיזה גיל עובדים בהיי-טק התקבלו ב-2010 למקום עבודה חדש. הנתונים מלמדים כי רק 12% מהעובדים שהתקבלו לעבודה היו מעל לגיל 50. נתון בהחלט פסימי, עם זאת המצב הרבה יותר טוב בקבוצת הגילאים 40 עד 50 : 37% מאלה שמצאו עבודה בהיי-טק בשנה החולפת היו בקטגוריית גיל זו.

נתון נוסף שביקשנו לבדוק הוא אילו משרות מוצאים עובדים מעל גיל 40 בהיי-טק. 42% מעובדים המבוגרים מוצאים עבודה במשרות בתחום התוכנה. 14% מוצאים עבודה כבכירים. 16% מוצאים עבודה בתפקידי שיווק ומכירות. לעומת זאת, ניתן למצוא פחות עובדי סיסטם, qa וחומרה מעל גיל 40.

"עולם ההיי-טק התבגר"

פול צוקר, מנכ"לית קבוצת נישה, אומרת כי המיתוס שהיי-טק שייך רק ורק לצעירים כבר לא תקף: "עולם ההיי-טק התבגר והתבשל מאוד ב-10-15 השנים האחרונות. לפני עשור הדעה הרווחת היתה שאין מקום למבוגרים בהיי-טק, אבל הצעירים של שנות ה-90, שהחלו אז את דרכם בהיי-טק, מתקרבים כיום לגיל 40, ובהתאם משתנה הדעה שהיי-טק הוא ענף שמיועד רק לצעירים.

"מה שכן, עדיין יש מקצועות ותחומים בהיי-טק שמתאימים לאוכלוסייה צעירה בעיקר. למהנדס תוכנה בן 40 יהיה קשה לעבוד בחברה שבה היזמים הם צעירים בני 25 עד 30 וראש הצוות שלו הוא בן 28. אבל גם בתוך עולם הסטארט-אפים קיימת שונות. חברות המדיה והאינטרנט מעסיקות יותר עובדים צעירים, אך אפשר לראות יותר מבוגרים בחברות סטארט-אפ בינוניות וגדולות, בתחום התקשורת, השבבים והתוכנה הארגונית".

- באלו מקרים נוספים יש העדפה לעובדים מבוגרים?

"יש מקרים שהיזמים צעירים אבל מספיק מודעים לחשיבות בהעסקת מבוגר אחראי, או שקרן הון סיכון שמממנת את החברה מודעת לכך. כך ניתן לראות חברה עם יזמים צעירים ומנכ"ל מבוגר או סמנכ"ל מכירות עם שיער לבן.

"יש יזמים צעירים שמבינים שבשביל להצליח צריך אדם בעל ניסיון שיכול לבנות מערך מכירות מסודר - מישהו שיכול לעמוד מול לקוחות בארגונים גדולים ולמכור. מצד שני, יש חברות שמעדיפות שמנהל המכירות, תפקיד שכרוך בנסיעות רבות, לא יהיה בעל משפחה, כי זה עשוי להפריע".

"שיעור גבוה של בני 40 ומעלה בשיווק ומכירות"

- הנתונים מעידים כי 42% מבני ה-40 ומעלה עובדים בתוכנה ו-16% בשיווק ומכירות.

"תוכנה זה תחום רחב וגדול, ולכן כנראה הוא לא ייחודי רק לבני 40 ומעלה. יש הרבה עובדים בתחום באופן כללי. גם הנתון של שיעור גבוה של בני 40 ומעלה בשיווק ומכירות לא מפתיע אותי. בתפקידים האלה אתה צריך יותר אנשים בוגרים, כאלה שהם בעלי ניסיון במכירות ויכולים לעמוד לבד ולמכור".

- כיצד ניתן להסביר ש-37% מבני ה-30 עד 40 מצאו עבודה ב-2010?

"יכול להיות שיותר אנשים פונים ל'נישה' בגילאים האלה. יכול להיות שיש גם יותר אנשים בגילאים האלה בהיי-טק. העובדה שההיי-טק מורכב בעיקר מעובדים בני 30 עד 50 לא מפתיעה".

- אז איפה לטעמך טמון הקושי של עובדים מבוגרים במציאת עבודה?

"עובדים בני 48-50 מגלים קושי במציאת תפקידים בכירים. ככל שעובד עולה בסולם הדרגות, כך קשה לו יותר למצוא מקום עבודה חדש ולוקח לו יותר זמן להשתלב.

"יש חברות שיעדיפו לקחת מהנדס מבוגר עם ניסיון של פחות שנים, אם הוא לא הראה רצון להתקדם לאורך שנים לתפקידי ניהול. ההעדפה במקרה כזה תהיה למהנדס עם פוטנציאל, שיש לו מעט שנות ניסיון והוא מביע יותר רצון להתקדם, לעומת אחד שפחות רוצה להתקדם".

  • עוד באותו נושא:
  • היי טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully