וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתראות, סימביאן

האגו של אנשי נוקיה מערפל את הראיה שלהם, ומונע מהם לראות שהמכשירים האחרונים של החברה הם בדיחה עצובה

הנוקיה הראשון שלי היה שחור ומרובע – לבנה ענקית שאפילו לא כללה את "סנייק". השני כבר היה צבעוני, כתום-כחול עם רקעים מתחלפים ומשחקים מגניבים. השלישי היה הסמארטפון הראשון שלי - 6600 הסימביאני העגלגל. הרביעי – 6680, היה טלפון הדגל של התקופה בה נקנה, שנרכש ביום בו יצא לשוק. אחריו הגיע גם ה-N95, שגם אותו קניתי ביום בו הושק בארץ. את הנוקיה השישי – E71, קיבלתי מהעבודה, והתלהבתי ממנו רבות. יש לי עשור וחצי של ניסיון שימוש במכשירים של הענקית הפינית, רוב הטלפונים שקניתי בחיי היו מבוססי סימביאן, וכיום אין לי אלא לאחל למותה.

לא רק סימביאן צריכה למות, אלא גם השירותים הנלווים, החל מהחנות ועד לתוכנת החיבור של המחשב לטלפון. זה צריך לקרות מהר, עוד השנה, וטוב יעשה מנכ"ל החברה החדש סטיבן אלופ אם – כפי שטוענת היום העיתונות הכלכלית בעולם – יפטר חלק ניכר מהבכירים האחראיים על הפורטפוליו הנוכחי של נוקיה.

הסיבה העיקרית לכתיבת שורות אלה היא תסכול, שנובע ממספר ימי שימוש ב-N8 – מה שהיה אמור להיות טלפון הדגל של נוקיה לסתיו 2010, ומספר שבועות שימוש ב-C7 הפשוט מעט-יותר. שני הטלפונים האלה, דגמים "מתקדמים" יחסית, מתהדרים בחומרה ועיצוב טובים מאוד. הם לא יפהפיים, אך גם לא מכוערים. הם נוחים לאחיזה, עם סוללה טובה וכפתורים שנמצאים במקום הנכון. ל-N8 (הביקורת בקרוב) גם יש מצלמה מעולה. הבעיה איתם היא שהם טלפונים לא שמישים.

בואו ונחדד – אם אתם משתמשים כיום בטלפון מלפני עשור, מערכת ההפעלה Symbian^3 עליה מבוססים המכשירים האלה, וסט השירותים סביבם ייראה לכם מרשים מאוד. אם, לעומת זאת, יצא לכם להתנסות באחת ממערכות ההפעלה של הדור הנוכחי: iOS של אפל, אנדרואיד של גוגל או – ולפני שנה לא הייתי מאמין שאומר את זה – החלונות מובייל החדש של מיקרוסופט, סימביאן והאקוסיסטמה שלה ייראו לכם כמו דינוזאור. ולא אחד הדינוזאורים המרשימים של "פארק היורה", אלא פשוט לטאה גדולה, איטית, עצלה, ולא נוחה לבריות.

במבט לאחור, גם הסימביאן של פעם הייתה מסובכת, מסורבלת ואיטית מעט. אבל זו הייתה תקופה בה החסרונות האלה היו המחיר אותו נדרשנו לשלם כדי לקבל מערכת הפעלה "מלאה" – כזו שבה אפשר להתקין אפליקציות "מתקדמות" ולגשת לכל ההגדרות. והאלטרנטיבה הייתה חלונות מובייל המסובכת לא פחות, או מערכות הפעלה פשוטות יותר, שבמקרים רבים היו לא פחות מסורבלות (כן, מוטורולה, אני מסתכל עליכם).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
והנה טלפון מזעזע - N97/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים שעברו מאז, כשעולם הסמארטפונים נע קדימה במהירות מסחררת, נוקיה נשארה עם הלך המחשבה הישן שלה, שמקבל כל הזמן חיזוקים מהצהרות כמו "חברת הסלולר הגדולה בעולם". כן, ענקית הסלולר הפינית עדיין מצליחה למכור מיליונים רבים של מכשירים ב-40 דולר באפריקה ואסיה, כשבשנים האחרונות היא שמה עליהם גרסה של סימביאן כדי להראות שהנה, גם מערכת ההפעלה שלה מצליחה נורא. אבל בשווקים שיודעים מהו אייפון ומהם מכשירי אנדרואיד, נוקיה "מצליחה" להיכשל כבר 3 שנים – החל מ-N96 דרך שני דגמי ה-N97 המזעזע ועד למכשירים הנוכחיים.

באמת ובתמים לא הבנתי איך חברה כלשהי יכולה, בלב שלם, להוציא לשוק מכשירים מתסכלים כל כך מבחינת תוכנה, עם ממשק לא אינטואיטיבי בעליל, תכונות בסיסיות חסרות (אוו, בעוד כמה חודשים אולי נקבל אפשרות להשתמש במקלדת מלאה גם במצב אנכי!), יישום מחפיר של רשתות חברתיות שנראה כאילו נבנה לפני 3 שנים וחנות איטית שהופכת רכישה של אפליקציות לעסק לא כיפי בעליל. ואז, אדם שעוקב אחרי התחום הזה כבר הרבה זמן, השכיל להסביר לי את המצב במלה אחת קצרה: אגו.

טענתו, איתה אני מסכים במלואה, היא שהאגו של עובדי נוקיה הפך לכה גדול עם השנים, עד שהם לא מוכנים לקבל את עמדת האנדרדוג. הם מרוצים מהחנות, ורואים את חצי הכוס המלאה בפוטנציאל של סימביאן במקום חצי הכוס הריקה אותה מקבלים הצרכנים שלהם. הם לא חושבים שאפל, עם מוצר אחד שגם לא משווק בכל העולם יכולה להתמודד עם המכונה המשומנת-היטב שלהם. ובטח שאנשים ימשיכו לקנות נוקיה, הם הרי עשו זאת במשך עשרות שנים.

כבר יותר משנה מסבירים לנו בנוקיה שבקרוב יוציאו מכשיר חדש שיהיה מבוסס על מערכת ההפעלה המבוססת-לינוקס Meego – שיתוף פעולה בין נוקיה לאינטל. וזה לא קורה. גם כשיקרה, יש חשש שיהיה זה תוך שימוש באותו האגו ואותה המנטליות שהביאה את נוקיה עד הלום. וזה לא מספיק טוב – היסודות עליהם החברה בונה כיום נראים רקובים לגמרי.

בחודש האחרון התגברו השמועות על כך שבשבוע הבא, בתערוכת הסלולר הגדולה של ברצלונה, יכריז המנכ"ל החדש של נוקיה על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט – החברה ממנה הגיע. על פי השמועות, נוקיה תחל לייצר גם מכשירי Windows Phone 7, במקביל לעבודה על מערכת משלה. אם יעשה זאת, אם נוקיה תספוג מכה חזקה כל כך לאגו ותצליח להמציא את עצמה מחדש, ואולי בו בזמן תפתח מהיסוד את מה שבאמת יוכל להיות "הדור הבא" של ממשקי סלולר, אשקול שוב לקנות מכשיר של החברה. אבל עם סימביאן אני גמרתי.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully