וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להעלות סטטוס, להוריד מחיר

איילה צורף ורינה רוזנברג

14.2.2011 / 11:10

לפני שאתם מקבלים הצעה מספק תקשורת, בררו ברשתות החברתיות כמה החברים שלכם משלמים בדיוק על אותו מוצר

לפני שבועיים נכנס ניב קלדרון לעמדת פלאפון בקניון דיזינגוף סנטר שבתל אביב. כשהגיע תורו, הוא ביקש מנציגת השירות הצעת מחיר לשדרוג הנייד לאייפון 4. נציגת המכירות החלה לזרוק לחלל האוויר נתונים ומספרים בקצב של מכונת ירייה. "אפשר לקבל את ההצעה בכתב?", שאל קלדרון, וקיבל דף שעליו שירבטה נציגת המכירות את כל מרכיבי החבילה. "אני יוצא החוצה לכמה דקות, אחזור עוד מעט", אמר לה.

קלדרון עמד בכניסה לחנות וצילם את הדף ובו הצעת המחיר, והעלה את הצילום לעמוד הפייסבוק ולחשבון הטוויטר שלו. "איך זה בתור הצעה לעבור לפלאפון?", שאל את חבריו ברשתות החברתיות. מדובר בכ-1,200 אנשים שחברו לקלדרון בפייסבוק, וכ-3,400 אנשים שעוקבים אחריו בטוויטר.

בתוך דקות החלו התגובות לזרום. גולשת בשם עדי פרץ ענתה לו: "היום סגרתי עם פרטנר חבילה לבלאקברי חדש", כשהיא מפרטת את כל מה שכוללת החבילה ואת הסכום החודשי המלא שהיא תשלם עבורה. גולש אחר גולש הם העלו לאוויר את המחיר שהם משלמים עבור האייפון שלהם, מידע שכלל את שם חברת הסלולר שבה הם מנויים, מספר דקות גלישה, מספר הסמסים ונפח הגלישה. אחרים הזכירו לו שהחל מ-1 בפברואר הוא לא כבול יותר לחברת הסלולר ויכול לעזוב גם באמצע תקופת התשלום.

כולם שיתפו במידע מתוך כרטיסים מזוהים, ובשמם ובתמונתם המלאה. בסך הכל התקבלו 31 תגובות עמוסות בפריטי מידע אודות חבילות הגלישה שמשלמים גולשים אחרים. אוצר של מידע לכל צרכן שמחפש להתמקח עם נציגת המכירות.

לאחר כרבע שעה חזר קלדרון לחנות פלאפון ופגש את נציגת המכירות החייכנית. הוא הוציא את האייפון. "הראיתי לה מה קורה בפייסבוק ובטוויטר ואילו תגובות כתבו לי. היא היתה קצת בהלם", הוא מספר ל-themarker. בשלב הזה נמחק החיוך מפניה. לאחר שיחה קצרה יצא קלדרון כשהוא לקוח פלאפון, עם חבילה משופרת באופן משמעות מזו שקיבל רק כמה דקות קודם לכן. "קיבלתי מספר דקות שיחה גדול פי שלושה מההצעה המקורית, במחיר דומה", הוא מספר.

"ברור שזה יתפוס"

זאת לא פעם ראשונה שקלדרון, תושב רמת גן בן 30 העוסק במדיה חברתית למקצועו, עושה שימוש בכלים אלה כדי לרכוש מוצרים. "לפני כמה חודשים הייתי צריך לקנות לפטופ. זה היה יום חמישי אחר הצהריים, והייתי צריך מכשיר די דחוף - לקנות ולקבל על המקום. במקום לעשות סקר שוק בין חנויות, שאלתי את חברי איזה לפטופ הם רכשו באחרונה, וכמה הם שילמו", הוא מספר. כבר באותו יום יצא קלדרון מחנות שעליה המליצו לו חבריו, עם המכשיר, תוך שהוא מצויד במלוא פרטי המחירים ששילמו חבריו.

שיתוף מידע בין צרכנים במדיה חברתית הוא תופעה ההולכת וצוברת תאוצה, כשהיא מחזקת את כוחם של הגולשים-צרכנים בבואם לנהל משא ומתן על מחיר שישלמו עבור המוצר. "ברור שהדבר יתפוס", אומר קלדרון, "אני רואה הרבה אנשים שמעלים הצעות מחיר לרשת ומקבלים תגובות. אני לא מבין צרכנים שלא עושים את זה. זה נותן לצרכן הרבה מאד כוח מול החברה".

"אם כל זה היה קורה לפני שנה, זה לא היה משפיע עלינו", אומר בכיר באחת מחברות הסלולר. "אבל מתחילת פברואר התבטלו קנסות היציאה, והלקוחות יכולים לעשות שופינג. לכן אנחנו משתדלים להשוות את ההצעות, גם אלו שהגיעו מהמדיה החברתית. וזה נכון, הלקוח יכול לחסוך עשרות שקלים בכל שבוע על ידי השוואת תנאים בצורה שקופה וגלויה עם חבריו".

"הפקידה נראתה חסרת אונים"

אחת התגובות שקיבל קלרדון לסטטוס על פלאפון היתה: "אל תסגור לפני שאתה שואל את יוסי תאגורי". לתאגורי יש ניסיון עם הצעות מחיר שהוא מקבל, ושאותן הוא אוהב להעלות למדיה חברתית, ולקבל עליהן תגובות.

תאגורי, מייסד האתר fiddme, החל בשיתוף צרכנים במידע שברשותו כבר מזמן. במקרה שלו, זה לא היה קבלת הצעת מחיר מול חברות הסלולר, הכבלים או הלוויין. תאגורי בחר במטרה קשה הרבה יותר לפיצוח: לקיחת משכנתא.

לפני כשנה ביקשו תאגורי וזוגתו למחזר את המשכנתא שהיתה ברשותם במטרה לשפר את תנאי ההחזרים. הם הגיעו למו"מ עם ידיעה אחת ברורה: ההבנה שלהם בתחום, כמו של רבים אחרים, נמוכה מזו של פקידת הבנק - ולכן ידה של הפקידה על העליונה. כדי להשוות כוחות החליט תאגורי שלמשא ומתן הוא מגיע עם עוד עשרות, ואולי אפילו מאות יועצים משלו.

"ישבנו עם פקידת הבנק והיא החלה לזרוק כל מיני מספרים לאוויר שלא אמרו לנו הרבה. שלפתי את האייפון ועדכנתי בטוויטר ובפייסבוק שאני יושב עם פקידה בבנק לאומי על מנת למחזר את המשכנתא שלי. הצגתי את הסכומים ואת הריביות, התנאים והתקופות ושאלתי את מכרי לדעתם", אומר תאגורי.

תוך כדי השיחה בסניף הוא קיבל כמות תגובות גדולה למדי, שבחלקן נטען כי ההצעה שקיבל אינה אידיאלית ושהוא יכול לקבל תנאים טובים יותר בבנקים ובסניפים אחרים, תוך ציון התנאים. אנשים חשפו בפניו את המידע האישי אודות המשכנתא שלהם לקחו, לרבות סכום ההלוואה, גובה ההחזר החודשי ותנאי הריבית. "הראיתי לפקידה את האייפון שלי והסברתי לה שהיא כרגע מנהלת משא ומתן מול 100 איש. זה גרם לה להיראות חסרת אונים. היה ברור שהיא לא ידעה כיצד להתמודד עם הסיטואציה החדשה".

בסופו של דבר תאגורי נסע לסניף אחר של בנק לאומי - וקיבל הצעה משתלמת יותר, המבוססת במידה רבה על המידע שקיבל מהגולשים. "כשמנהלים משא ומתן אחד על אחד אתה שבוי של החברה, ואילו בעזרת טוויט אחד אתה יכול לשנות את היוצרות", אומר תאגורי.

לאחר שנוכח לדעת מה כוחה של המדיה חברתית לסיוע לצרכנים, החליט תאגורי לכבוש יעד צרכני מבוצר נוסף: חברות הסלולר. לאחר שהצליח להשיג מסלול משתלם ביותר בפלאפון, הוא החליט לפרסם בפייסבוק את התנאים שלו כדי שאחרים יוכלו לדרוש אותם מנציג השירות ולא להתחייב למסלולים יקרים.

"פשוט כתבתי: זאת כמות הדקות שאני מדבר, זו כמות הסמסים, זאת חבילת הגלישה, ואני משלם פחות מ-200 שקל בחודש. פתאום כולם התעניינו", מספר תאגורי. באחת התגובות לסטטוס הזה נכתב, "אם אלה התנאים, אני מעוניין לעבור היום. אם יש פה נציג פלאפון, תרגישו חופשי ליצור אתי קשר". ואכן מספר תגובות אחר כך הגיעה תגובתה של נוי קדם, שהציגה את עצמה בפני כל המגיבים כדוברת החברה, והציעה לכל המעוניינים במסלול לפנות אליה במייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully