וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך לשמור קבצים על המחשב?

גדי להב

5.4.2011 / 17:33

שירות אחסון והשמעת קבצי המוסיקה בענן של אמזון מסמן באופן ברור: העידן בו אנו שומרים קבצים על המחשב קרב לקיצו

בדרך כלל, אם רוצים לדעת מראש על מגמות חדשניות בעולם הדיגיטלי, כדאי לזרוק מבט אל שתי תעשיות שתמיד מקדימות את זמנן: מוסיקה ופורנו. מכיוון שעל פורנו לא נכתוב בטור זה, לפחות לא בנוכחי, נותרנו עם מוסיקה. אם נבחן את הנעשה בתעשייה הפופולרית הזו, נגיע למסקנה אחת ברורה: העידן שבו אנו שומרים קבצים על המחשב קרב לקצו. במקום זאת, נשמור הכל בשרתי אינטרנט, המכונים בז'רגון הברנז'אי – ענן.

המהלך שגורם להנחה זו הוא, כמו בהרבה מקרים, צעד קטן בתהליך מתמשך: אמזון, הקמעונאית הדיגיטלית הגדולה בעולם, הודיעה בשבוע שעבר על השקת שירות חדש Amazon Cloud Player, שמאפשר לכל גולש לשמור קובצי מוסיקה על שרתיה, במקום על המחשב. מה היתרון בכך? אם השירים שלכם נמצאים ברשת, אתם יכולים להאזין להם גם כשאינכם ליד המחשב, כל עוד יש לכם גישה לאינטרנט. אתם יכול לעשות זאת מכל מחשב, מכל דפדפן ומטלפון סלולרי שמותאם לכך
.
סטרימינג, שירות הזרמת מוסיקה דרך האינטרנט, אינו דבר חדש. בעולם כבר יש לא מעט שירותים שמציעים זאת, ובראשם פנדורה האמריקאי, שמציע מוסיקה בהתאמה אישית לפי טעמו של כל גולש, וספוטיפיי (Spotify) האירופי. ההבדל הקטן-גדול הוא שבכל השירותים האלה הגולשים משתמשים במאגר שירים שקיים בשירות הספציפי. בשירות של אמזון, הם יכולים להעלות לרשת גם שירים שלהם שרכש, בין אם דרך הרשת ובין דיסקים שקנו בחנות. המהלך של אמזון נחשב לפריצת דרך, מכיוון שהוא מאפשר להשתמש בספריית המוסיקה, שנרכשה לרוב בתשלום חד-פעמי, בכל מקום, מבלי לשלם דמי מנוי, כפי שלמשל נדרש ממשתמשי ספוטיפיי.

צעד זה מקים על אמזון שני אויבים. האויב הראשון הוא אפל. חנות האייטיונס של אפל חוללה את המהפכה הגדולה בתחום, ואיפשרה למשתמשים לקנות בקלות שירים בודדים בלי צורך בדיסק. אייטיונס היא גם אחת התוכנות הפופולריות לארגון ושמיעה של מוזיקה. אבל אייטיונס מאפשרת לעשות זאת רק על המחשב, או בסינכרון לאייפון בעזרת כבל. לאמזון יש חנות מוסיקה משלה, ושירות כמו קלאוד פלייר מייצר לה יתרון יחסי. השמועות הן שאפל, כמו גם גוגל, ישיקו בקרוב שירותי מוסיקה דומים, אבל אי אפשר לקחת מאמזון את העובדה שהיא הקדימה את אפל הפעם.

האויב השני הוא חברות התקליטים, בשל סוגיית זכויות היוצרים. סוני, למשל, כבר הודיעה שהשירות החדש לא תואם את הרישיון שניתן לאמזון לגבי שימוש בשירים. עוד מימי נאפסטר, מנהלות חברות התקליטים קרב עיקש עם שירותי המוסיקה הדיגיטליים. אמזון יכולה להיפגע, אם יתפתח קרב בנושא בינה לבין חברות התקליטים, אבל היא גם מספיק גדולה כדי להוות זרז לשינוי נוסף בתחום, לטובת הצרכנים. השירות של אמזון מכוון למוסיקה, אבל למעשה אפשר להעלות בו גם קבצים מסוג אחר. בסופו של יום, הכיוון ברור: יותר ויותר קבצים יישמרו באינטרנט במקום על המחשב, כי הגישה אליהם תהיה אפשרית מכל מקום. הדבר היחיד שנצטרך הוא חיבור לרשת מכל מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully