וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראים על זמן שאול

אור הירשאוגה ומיטל רוזנבוים

10.4.2011 / 11:51

קוראי הספרים הדיגיטליים הם קלים, זולים ובעלי חיי סוללה ארוכים במיוחד. אך האם יוכלו לחיות במקביל לטאבלטים?

ההצלחה המסחררת של אייפד מבית אפל עוררה שאלה מהותית: האם אנו חוזים במותם בטרם עת של קוראי הספרים הדיגיטליים (eReaders) , כלומר האם אייפד ושטף הטאבלטים הצפוי בקרוב ידחקו אותם מהשוק?

נתוני המכירות של קוראי הספרים הדיגיטליים בעולם אינם מצביעים על האטה. איגוד המו"לים האמריקאי דיווח בינואר על עלייה של 115% במכירות הספרים האלקטרוניים, והוצאת הספרים רנדום האוס דיווחה כי מכירות הספרים האלקטרוניים שלה שולשו בשנה האחרונה ומהוות 10% ממכירותיה בארה"ב. למרות נתונים אלה, שוק הקוראים האלקטרוניים מצוי בסכנה - ולטאבלטים יש יתרון מהותי על פניהם: הם אינם רק מכשיר קריאה.

הטאבלט הוא חלופה למחשב נייד, בעיקר כשנלווית אליו מקלדת נישאת. גם בלעדיה, הוא מאפשר גלישה נוחה, צפייה במולטימדיה ולא פחות חשוב, מספק למשתמשים היצע רחב של יישומים: אייפד מחובר לאפסטור של אפל על 300 אלף יישומיה; טאבלטים שמשתמשים במערכת ההפעלה אנדרואיד מחוברים לאנדרואיד מרקט עם 200 אלף יישומים וחנויות יישומים נוספות; בלקברי פלייבוק של RIM יכול להריץ יישומי אנדרואיד גם הוא, בנוסף ל-App World של בלקברי; וטאצ'פד של HP יהנה מחנות היישומים של פאלםPalm App Catalog .

בגזרת החומרה, מציגים הטאבלטים יכולות עדיפות על אלה של הקוראים האלקטרוניים - מסכי צבע עם יכולות מולטי-טאץ' מתקדמות. בשונה מקוראים בעלי מסך מגע, מסכי המגע של הטאבלטים מותאמים לפיסיקה של העולם האמיתי, כלומר, כשהמשתמש מזיז דבר מה על המסך הוא נע באותה מהירות ובאותה זווית, כדי לשוות תחושה מציאותית.

הורדת מחירים לא תעזור לאורך זמן

לפי דו"ח של חברת המחקר iSuppli, אייפד הצליח להשתלט על כ-20% משוק הקוראים האלקטרוניים עד ספטמבר 2010. בתגובה, הפחיתו יצרניות הקוראים את מחירם במידה ניכרת. "עתיד הקוראים האלקטרוניים מוטל בספק", כתב מייקל יאנג מiSuppli-. "הפחתת מחירים אינה אסטרטגיה יעילה לאורך זמן במגזר הזה. מבול המגזינים המותאמים לטאבלטים ידגישו עוד יותר את יתרונם על פני הקוראים האלקטרוניים", הוסיף.

יאנג מתווה שלוש דרכים אפשריות שבאמצעותן יוכלו יצרניות הקוראים להיוותר רלוונטיות: שילוב בין יכולות הקורא האלקטרני ליכולות הטאבלט, ייצור מכשירים בסיסיים וזולים, או התמקדות בשוק היישומים לטאבלט. עם זאת, מי שסבור כי היעלמותם של הקוראים תתרחש במהרה, מתעלם מיתרונותיהם הברורים בגזרה הייעודית שלהם - יתרונות במחיר, בתצוגת המסך, באורך חיי הסוללה ובמשקל. התצוגה הייחודית של הקוראים מבוססת על טכנולוגייתe-Ink , נטולת התאורה האחורית.

טכנולוגיה זו מציגה דפי ספר דומים לספר הממשי, ללא בוהק, המאפשרים קריאה באור שמש, בניגוד לטאבלטים. טכנולוגיה זו מספקת לקוראים יתרון בולט נוסף: המסך הייחודי צורך חשמל אך ורק כשתצוגתו משתנה, למשל, במעבר בין התפריטים או בין דפים. במצב סטטי, כשמידע מוצג על המסך למשך זמן ארוך ככל שיהיה, המכשיר כמעט שאינו צורך חשמל. בעוד שאורך חיי הסוללה הממוצע של טאבלט הוא כעשר שעות, קוראים אלקטרוניים יכולים לשרוד ללא הטענה אפילו חודש בתנאי שימוש מינימליים.

יכולותיהם המגוונות של טאבלטים מקבלות ביטוי גם במשקל ובמחיר גבוהים יותר. הטאבלטים הבולטים בגודל 10 אינץ' - אייפד, אייפד 2, Xoom, גלקסי טאב וטאצ'פד - שוקלים 600-740 גרם. אייפדים 1 ו-2, היחידים שזמינים כיום בישראל, עולים 1,950-5,000 שקל ו-3,000-5,800 שקל, בהתאמה. הטאבלטים הקטנים יותר - גלקסי טאב, בלקברי פלייבוק ו Nook Color-(בגרסת הטאבלט לקורא האלקטרוני) - שוקלים 380-450 גרם. סמסונג גלקסי הקטן, היחידי בהם שמשווק כיום בישראל, עולה 2,700-3,500 שקל.

בגזרת הקוראים האלקטרוניים, לעומת זאת, המכשירים הבולטים - קינדל, Nook וסוני רידר - שוקלים 150-340 גרם בלבד. Nook זמין בישראל תמורת כ-1,500 שקל וסוני רידר תמורת 1,700-1,800 שקל. ראוי לציין את הקורא האלקטרוני eVritשל סטימצקי וידיעות אחרונות, ששוקל 240 גרם ועולה 800-900 שקל. בנוסף, מספקים מכשירים אלה גישה לכותרים דיגיטליים שלא תמיד זמינים בקרב טאבלטים. אמזון וסוני אמנם מציעות את הכותרים מחנויות הספרים הדיגיטליים גם באמצעות יישום ייעודי לאייפד ולמכשירי אנדרואיד, אך יש גם מקרים אחרים. כך למשל, היצע הספרים בשפה העברית המוצעים לקורא הדיגיטלי eVrit, אינו מוצע בחנויות היישומים של אפל וגוגל.

גם קורא, גם טאבלט

מודלים המשלבים את יתרונותיו של קורא אלקטרוני באלה של טאבלט כבר יצאו לשוק. כך למשל, השיקה באחרונה חברת Notion Ink מבנגלור שבהודו את הטאבלט אדם (Adam), שאמור להציע את המיטב משני העולמות. אדם הוא המוצר הראשון שכולל את המסך החדשני שלPixel Qi , שמאפשר מעבר בין מצב "טאבלט" למצב "קורא אלקטרוני" בלחיצת כפתור. הוא כבד מאוד (730 גרם) יחסית לקורא אלקטרוני, ואף אינו אחד הקלים ביחס לטאבלטים. מחירו, לעומת זאת, אטרקטיבי יחסית, 375-549 דולר - זול מרוב הטאבלטים, אך יקר מרוב הקוראים.

עוד מוקדם לדעת אם אדם יצליח לעמוד בהבטחה, אבל אין ספק שיבואו נוספים בעקבותיו, מה שיכול להפוך את השוק לחלוטין. "על אף התבססותם של אייפד ומתחריו בגזרת הטאבלטים בשוק, בהחלט נראה כי שוק לקוראים אלקטרוניים במחירים נמוכים ימשיך להתקיים", כותב דווינדרה הארדור בבלוג הטכנולוגיVentureBeat . "קינדל ייוותר בשוק זמן מה", הוא מוסיף. "לטובתם של המתחרים, אני מקווה שישכילו להשיק גרסאות בעלות מסכי צבע".

גרסתו החדשה של הקורא האלקטרוני Nook Color עושה בדיוק את זה. לצורך כך ויתרה הייצרנית בארנס אנד נובל על מסך e-Ink ועברה ל-LCD, בדומה למרבית הטאבלטים בשוק. למעשה, עם שינויים מינוריים בתוכנה, יכול Nook Color לשמש טאבלט לכל דבר. אף שמידותיו קטנות משל אייפד, כל מה שחסר ל-Nook Color כדי ליהפך לטאבלט רגיל הוא נגישות מלאה לחנות היישומים של אנדרואיד. הערכות על מהלך דומה של אמזון הועלו גם הן ברשת. מהלך כזה ידגיש את מעמדו הנוכחי של הקורא האלקטרוני כמכשיר נישה השמור לתולעי ספרים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully