וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ הכספומטים בתל אביב: כך זה עבד

11.4.2011 / 17:00

עוקץ הכספומטים, שנפוץ כבר שנים רבות בחו"ל, הגיע גם לארץ ועל פי החשד אלפי בני אדם נפלו קורבן למזימה דומה בת"א. רוצים לדעת איך זה עובד ואיך מתגוננים? הפרטים בפנים

ברוכים הבאים לעולם ההונאות: הונאות הכספומטים, שהפכו לנפוצות מאוד במדינות מסויימות, לא עוררו הדים בישראל, עד היום (שני), לאחר שהתפרסם כי אלפי בני אדם נפלו קורבן לתרגיל דומה במכשירי כספומט בתל אביב. ההערכה היא כי מאות מבין האזרחים שנפגעו מהתרגיל לא יודעים על זה, ככל הנראה, גם היום.

העוקץ המדובר פועל בשיטה פשוטה יחסית, ונפוץ מאוד כיום בארצות הברית, מזרח אירופה והמזרח הרחוק. על פתח הכנסת כרטיס הבנקט/כרטיס האשראי של המכשיר מותקן אביזר שנועד לא לבלוט יותר מדי, אשר קורא את הפס המגנטי של הכרטיס לפני שזה מגיע בעצם לכספומט עצמו. החלק השני בעוקץ היא מצלמת וידאו זעירה, שמותקנת כך שתצלם את פאנל המקשים עליו אתם מקישים את הקוד הסודי.

פעם במספר ימים, יכולים הפורצים לבוא ולרוקן את מאגר המידע, כשלאחר מכן ניתן לשכפל את כרטיס האשראי כדי למשוך מזומן מכספומטים אחרים, ובחלק מהמקרים להשתמש בו ברשת. במכשירים המתקדמים יותר, המידע מועלה באמצעות מודם סלולרי לרשת האינטרנט מיד לאחר קריאתו, כך שלאחר ההתקנה, הפושעים לא צריכים כלל לחזור לזירה. וכמה עולה התענוג? מ-2,000 ועד 15,000 דולרים, בהתאם לתחכום הדגם.

אם תשימו לב, על חלק מהכספומטים שניתן למצוא היום בישראל, פתחי הכנסת הכרטיס אינם שטוחים, כי אם מגיעים עם בליטת פלסטיק. הבליטה הזו נועדה, בין השאר, להבטיח כי אף אחד לא יוכל להתקין קורא כרטיסים מעל חריץ הכנסת הכרטיס. אך פושעים ברחבי העולם הצליחו להתגבר גם על המכשול הזה. כך, בארה"ב התגלתה לפני מספר חודשים מזימה בה מצלמה הותקנה כך שתצלם רק את מספר הכרטיס, בזמן שהלקוח מעביר אותו כדי להיכנס לסניף אחרי שעות פתיחה; ובמזרח אירופה דווחו בשנים האחרונות מספר מקרים של זיוף כספומטים שלמים.

מה עושים?

הכלל הראשון, והחשוב ביותר, להתגוננות מפני ניסיונות הונאה כאלה הוא: אם הכספומט מעורר חשד כלשהו, אל תמשכו ממנו כסף. אתם עשויים בכלל לא להבין במבט ראשון למה אתם חושדים בו – אולי יש בו פאנל ששונה מעשרות כספומטים אחרים שראיתם, בליטה מוזרה, שני חלונות למצלמה כשבדרך כלל יש רק אחת או מנגנון שדורש מכם לדחוף את הכרטיס בכוח רב יותר מבדרך כלל.

הכלל השני הוא להסתיר, עד כמה שאפשר, את הקשת הקוד הסודי שלכם. לא רק מאנשים שעומדים מאחוריכם כי אם גם מהמצלמה של הכספומט עצמו (זו מוסוות בדרך כלל מאחורי חלון מראה). במקרה בו הקוד לא נגנב, הדרך היחידה עבור הגנב הלא-מתוחכם להשמיש את הכרטיס היא שימוש ברשת האינטרנט, וחברות אשראי יודעות לזהות שימושים כוזבים בכרטיס במקרים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully