וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכניסים מחשב לכיס?

14.4.2011 / 11:56

אין ספק שתחנת העגינה Lapdock לטלפון ה-Atrix של מוטורולה, שהופכת אותו ללפטופ, היא חדשנית. אך האם הרעיון הזה מיושם בצורה טובה מספיק?

חדשנות אמיתית בעולם הטכנולוגיה היא לא דבר של מה בכך. כדי להבין זאת, מספיק לעקוב אחר חדשות התחום. נכון, מדי שבוע תוכלו לפגוש משהו "חדש ומלהיב", או "מגניב ומרשים", אבל על כמה מוצרים או שירותים באמת אפשר להגיד שהם באמת חדשניים?

באנגלית נוהגים לכנות חדשנות, כשזו משולבת עם הצלחה, בתואר disruptive – מפריע. הסיבה לכך היא שהמוצרים האלה מפריעים לשוק אליו הם נכנסים להתפתח בצורתו הנוכחית, ומנווטים אותו לכיוון אחר. כשהחדשנות מגיעה בלי הצלחה, מכנים אותה פספוס. היא עדיין עשויה לנטוע זרעים בשוק, אבל לאלה ייקח זמן לגדול. מושא הביקורת שלנו להיום – Atrix 4G נמצא איפשהו באמצע.

לא על הטלפון לבדו

נתחיל מההצהרה הבנאלית ביותר, אך גם המתבקשת ביותר: Atrix 4G הוא אחד ממכשירי אנדרואיד המהירים ביותר בשוק כיום. מעבד כפול ליבה במהירות גיגההרץ (Tegra 2 של Nvidia), גיגהבייט של זכרון, 16 גיגה נפח אחסון, מעבד גרפי של Nvidia, סוללה אימתנית ומסך בגודל 4 אינץ' עם רזולוציה 960x540 הם די והותר כדי להריץ את מערכת ההפעלה של גוגל במהירות מסחררת.

מעבר לכך, כלל לא מדובר במכשיר דור 4 אמיתי, כי אם בכזה התומך במהירויות גבוהות של דור 3, מה שיאפשר את הפעלתו בארץ (עם תמיכה ברשת פלאפון).ואם זה לא מספיק, הוא גם מעוצב היטב, עם מקש הפעלה גאוני שממוקם כך שימנע לחיצות מיותרות ומתפקד גם כקורא טביעות אצבע.

הערה אחת אחרונה על הטלפון עצמו: הוא נראה כמו טלפון של מוטורולה, וזה מתחיל להדאיג. בעבר, החברה הייתה כל כך מרוצה ממכשיר הרייזר שלה, שהחליטה לייצר עשרות דגמים כמעט זהים, עד שלאנשים פשוט נמאס. כעת אנחנו מתחילים לראות את האחידות הזו שוב – אם כי, חייבים לציין שהפעם הקרביים של המכשירים דווקא משתפרים, וכך גם התוכנה – ויש לקוות כי במוטורולה יבינו שלא כולם רוצים לבנה שחורה בכיס, אפילו אם מדובר בלבנה יפה.

זו חדשנות, זו? (כן)

אך לא כדי לדבר על ה-Atrix כטלפון התכנסנו כאן היום, אותנו מעניין החידוש האמיתי במכשיר הזה – היכולת שלו לתפקד כמחשב. מאחורי מערכת ההפעלה אנדרואיד, שוכנת מערכת הפעלה נוספת, שבשימוש רגיל נמצאת במצב רדום. היא מתעוררת לחיים כששמים את הטלפון באחת התושבות שלו, ומשנה לגמרי את חווית השימוש שלו.

התושבת המעניינת ביותר למכשיר, Lapdock, נראית, במבט ראשון, כמו לפטופ דק מאוד. אך אל תטעו, אין פה מעבד או זיכרון. כל מה שיש במארז הקטן (אך לא קל, 1.2 ק"ג משקלו) הוא מסך 11.5 אינץ', מקלדת מלאה וסוללה. כל השאר? מסופק על ידי הטלפון.

מוטורולה אטריקס. Julie Jacobson, AP
יש גם תחנה לטלוויזיה/AP, Julie Jacobson

רעיון מהפכני, ביצוע בעייתי

כפי שכבר כתבנו, אחרי המפגש הראשון שלנו עם המכשיר בתערוכת CES, זה רעיון מהפכני לתקופת המעבר בין המחשוב האישי למחשוב תלוי רשת. בעתיד כלל לא נצטרך מחשב עם מעבד וזיכרון, כל מה שיידרש זה מסך עם מודם סלולרי. אך הקצבים וזמינות הרשת עדיין לא בשלים לכך. בהווה אנחנו תקועים עם הצורך להשתמש בערכות חומרה שונות, חלקן נייחות. הרי לא נסחוב את המחשב הנייח מהמשרד לבית, ואנחנו עדיין צריכים שטח אחסון שאינו תלוי רשת. זה הפתרון אותו, תיאורטית כאמור, מספק השילוב בין האייטריקס ל-Lapdock. כוח העיבוד ושטח האחסון המוגבל הולכים אתכם לכל מקום, כשרוב היישומים בהם אתם משתמשים כבר נמצאים בתוך האינטרנט ואינם תלויי-חומרה.

אחרי מספר ימי שימוש ניתן להגיד שהמציאות קצת רחוקה מהתיאוריה. הבעיה הראשונה, שמתגלה כבר אחרי כמה דקות של שימוש ב-Lapdock, היא שמעבד הטלפון אינו מהיר מספיק. חשוב לציין שזה למרות שלא שמדובר בגרסה מלאה של חלונות. מה שיש כאן הוא גרסה מותאמת במיוחד של לינוקס, הכוללת (בנוסף לחלון גישה לאנדרואיד שעל המכשיר) רק גרסה מלאה של פיירפוקס, תוכנת מולטימדיה ומנהל קבצים.

החלק החשוב באלה הוא דפדפן הפיירפוקס, שאמור להוות חלון לעולם המחשוב "האמיתי", זה המשתמש ביישומי רשת וממשקים כמו Citrix שמאפשרים שליטה מרחוק על מחשב. בפועל דווקא פיירפוקס מציג את הביצועים הכי פושרים, עם חוויה הדומה לזו של מחשבי נטבוק חלשים מהדור הראשון. כשנזכרים שהתושבת הזו עולה בארצות הברית 500 דולרים (ללא התחייבות לספק שירות) – יותר מנטבוק חדש – כל העסק נראה הרבה פחות משתלם. בעיה נוספת, הנובעת מההגבלות של מערכת ההפעלה, היא שבגרסה האמריקאית של המכשיר (אותה בדקנו) אין תמיכה בכתיבה בעברית. כשה-Atrix 4G יגיע לכאן ביבוא של מוטורולה ישראל, וזה צפוי לקרות, המצב יהיה שונה.

תוכנת המולטימדיה המגיעה עם מערכת ההפעלה מאפשרת שליטה הן באמצעות המקלדת כשאתם משתמשים ב-Lapdock והן באמצעות שלט כאשר אתם מכניסים את הטלפון לתושבת מולטימדיה מיוחדת שמתחברת לטלוויזיה. כאן המעבד והתכנון של מוטורולה דווקא מפתיעים לטובה – הכל עובד מעולה, החל מהממשק שדומה מאוד לזה של מזרימי מדיה דוגמת AppleTV, ועד למהירות ואיכות ניגון, גם כשמדובר בחומרי HD.

חייבים גם לציין לטובה את איכות הבניה של ה-Lapdock. הוא נראה מצויין, דק מספיק כדי להכנס בנוחות לתיקי לפטופ קטנים, וכולל מקלדת גדולה באיכות מעולה. כמו כן, הסוללה המובנית מספקת לו כשלוש שעות עבודה, תוך שהיא מתפקדת גם כסוללה משנית לטלפון הסלולרי.

פתח לבאות

בסופו של יום, Atrix 4G וה-Lapdock שלו ככל הנראה לא ישנו את השוק, אלא רק יהוו תמרור הכוונה. כבר היום מגיעים לשוק טלפונים סלולריים עם מעבדים חזקים יותר ועם יותר זיכרון, כשבשנה הבאה כבר נתחיל לראות טלפונים עם מעבדים חזקים יותר מאלה של הנטבוקים הקיימים בשוק כיום. מהרגע בו זה יקרה, והטלפון יוכל להחזיק בצורה טובה גם מערכת הפעלה משנית מבוססת-לינוקס, הרעיון שמוטורולה הציגה עכשיו יוכל להיות לא רק חדשני אלא גם נוח.

בינתיים, ה-Lapdock נשאר בגדר מוצר נישה, שמתאים יותר לארגונים, זאת כיוון שמחלקת התמיכה הטכנית תמיד תעדיף להתמודד עם מכשיר אחד מאשר עם כמה. זהו גם השוק בו טכנולוגיית המחשב הווירטואלי היא המפותחת ביותר.

  • עוד באותו נושא:
  • atrix

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully