וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשתיקו את המחשב - חלק ב'

עידן דקל

1.5.2011 / 12:35

המעבד, המארז, ספק הכוח, הדיסק הקשיח - כולם עושים רעש ובכולם ניתן להפחית אותו. כתבה שנייה בסדרה

בשבוע שעבר למדנו איך לקחת את המחשב הקיים ולהפוך אותו לשקט יותר. השבוע ובשבועות הקרובים נראה איך נוכל לוודא שהמחשב החדש שלנו הוא הכי שקט שאפשר, במגבלות המחיר (וחוקי הפיזיקה).

המקום הראשון שנפנה אליו הוא המעבד. זהו לב המחשב, ולמאוורר שלו יש את הפוטנציאל להיות המרעיש ביותר. גוף קירור טוב למעבד מורכב משלושה גורמים: צינורות קירור, צלעות קירור ומאוורר. הצינורות צמודים למעבד ומעבירים את החום הלאה לצלעות הקירור. הצלעות מפזרות את החום, והמאוורר מרחיק אותו החוצה. זוכרים את העיקרון מהטור הקודם - “אם זה זז, זה עושה רעש"? אליו אפשר להוסיף את הכלל "גדול יותר – שקט יותר". ככלל, מאווררים גדולים נוטים להיות שקטים יותר, מכיוון ששטח הפנים מאפשר להם להסיע יותר אוויר, כך שהם יכולים לעבוד במהירות נמוכה יחסית, ולהרעיש פחות.

אז למטרות המחשב השקט, השאיפה היא לקנות גוף קירור גדול, שיטפל ביעילות בכל החום שמייצר המעבד ולא יעמיס על המאוורר. חברות רבות מייצרות פתרונות קירור, וכדי לא ליפול עדיף לקנות גוף קירור של חברה מוכרת:OCZ, Arctic-Cooling, ZALMAN, Scythe, thermaltake או CoolerMaster. ה-Freezer 13 של Arctic Cooling ,או ה-Silent 1156 של thermaltake יהוו בחירה טובה. בכל מקרה, יש לוודא שהגוף שקונים מתאים לתושבת המעבד. אחרת תישארו תקועים עם מאוורר קטן שלא מתחבר לשום דבר.

לא לזלזל בספק הכח

המאווררים של המארז נוטים להיות פחות סקסיים מאלו של המעבד, והמבחר שלהם מצומצם בהרבה. אם תרצו להשקיע כסף, לכו על מאוורר שניתן לשלוט על מהירותו. כך תוכלו להנמיך אותה בזמנים בהם המחשב לא עובד קשה. מעבר לכך, מאווררים עם מנוע חבוי יישארו שקטים זמן רב יותר, מכיוון שלא ייכנס אליהם אבק. ה-NF-R8 של Noctua , להבדיל, כולל מיסבים שמבוססים על לחץ שמן, ומבטיחים פעולה שקטה מאוד. אבל בעקרון, אם תלכו על מאוורר מסדרה שקטה של אחת היצרניות המומלצות שהוזכרו למעלה - הסתדרתם.

הלאה לספק הכח. מדובר ברכיב שרוכשי מחשבים נוטים שלא לייחס לו חשיבות, וחבל. הוא אחראי על אספקת החשמל לכל המחשב, ודגם לא איכותי עלול ליצור מתח לא אחיד, לגרום לקריסות של המערכת ולהרוס את המחשב. ספק שקט יהיה ספק מחברה מוכרת (בדומה למאווררים, החברות המומלצות כאן הן thermaltake, OCZ, ZALMAN, CoolerMaster, Enermax), עם מאוורר תלוי טמפרטורה. חשוב מאוד לוודא שקונים ספק שמסוגל להתמודד עם הצרכים שלכם מהמחשב. אם תקנו ספק חלש מדי, הרעש מהמאוורר המתאמץ שלו יהיה הבעיה הקטנה שלכם. כמו-כן, כדאי לחפש ספק מודולרי, כזה שאפשר לנתק ממנו כבלים שלא בשימוש. זה יצמצם את הבלגן במארז, ולא יפריע לזרימת האוויר.

דיסק קשיח שקט = דיסק קשיח יקר

מאוורר נוסף במחשב הוא זה שנמצא על כרטיס המסך. במאוורר הזה לא כדאי לגעת, כי היצרניות של כרטיסי המסך שמות בד"כ פתרונות קירור טובים ושקטים על מוצריהן, והחלופות שמוצעות בשוק לא בהכרח שקטות יותר או מתאימות לכרטיס שלכם. ניתן לשלוט על הרעש של המאוורר הזה עם תוכנה ייעודית לשליטה על מהירותו. הכרטיסים של החברות השולטות בשוק, nVidia ו-ATi, מציעים אפשרות שליטה על המאוורר בלוח הבקרה שלהם. כשאתם משנים את הפרמטרים, עשו זאת בזהירות. מחשב שקט זה חשוב, אבל זה לא שווה את זה כשהוא מעלה עשן.

עוד רכיב עם פוטנציאל רעש במחשב הוא הכונן הקשיח. פתרון יעיל לבעיה יהיה לקנות כוננים שקטים יותר. Western Digital ו-Samsung, לדוגמא, מציעות ליינים "ירוקים" (Caviar Green ו-EcoGreen, בהתאמה) של כוננים קשיחים. אלו כוננים שיותר חסכוניים בחשמל, מתחממים פחות וכוללים טכנולוגיות שמצמצמות בהרבה את הרעש הם מפיקים.
המשתמשים המתקדמים יכולים לקנות בכמה עשרות שקלים מתקן מונע רעידות לשים בו את הכונן (כמו זה של Scythe), כמו גם צלעות קירור ייעודיות לכוננים קשיחים, ששומרות על הכונן קריר, ומפחיתות את העומס על המאוורר שלו.

אבל אם אתם רוצים פתרון אחסון שקט לגמרי, מומלץ לנטוש את הדיסק הקשיח, ולהתקדם לשלב הבא – ה-SSD (Solid State Drive). כמו ששמו מרמז, ה-SSd הוא כונן נטול חלקים נעים. לרוב מדובר במערך של זיכרונות Flash ארוזים במארז קשיח, כך שבעצם מדובר במעין דיסק און קי מגודל. מאחר שהוא לא זז, אין בו מה שיעשה רעש. כמובן שהיתרונות של ה-SSD על פני כוננים קשיחים סטנדרטיים לא נשמרים רק בתחום הרעש המופחת (היתרון העיקרי הוא בזמני גישה קצרים בהרבה, שמתבטאים בתוכנות שעולות הרבה יותר מהר), אבל לא בזה עוסקת הכתבה. אבל לכונני SSD יש חסם ענק בדרך לקרבי המחשב שלכם – המחיר שלהם. כונן SSD בנפח 120GB עולה היום כ-1,200 ש"ח. זה בהשוואה ל-300 ש"ח שיעלה לכם כונן רגיל בנפח גדול פי 8. כך שאלא אם ממש חשוב לכם להשקיט את המחשב שלכם, או שיש לכם כמה אלפי שקלים פנויים, כדאי שתישארו עם הסטנדרט במקרה הזה.

סודות המארז

אחרי שטיפלתם בכל הרעשנים שבתוך המארז, הגיע הזמן לטפל במארז עצמו. ככלל, כמו מאווררים, מארזים גדולים נוטים להיות רעשניים פחות. הם אולי נראים מגושמים, אבל הם מאפשרים זרימת אוויר טובה יותר מזו של המארזים הקטנים, ומאפשרים למאווררים להתאמץ פחות בשביל לסלק את החום.

מארזים שמיועדים לשמור על השקט יהיו בדרך כלל מאסיביים יותר, כדי למנוע רעידות, ויהיו מרופדים בחומרים סופגי רעשים. אבל גם אם המארז שלכם לא מגיע עם ריפוד, רוב חנויות המחשבים מציעות יריעות אקוסטיות שתוכלו להדביק בתוך המארז בעצמכם. תכונות נוספות של מארזים שתורמות לשמירה על מחשב שקט הן מסילות לשים בהן את הכבלים, כך שלא יפריעו לזרימת האוויר, מסנני אבק שימנעו מאבק להכנס למארז ולפגוע בפעולת המאווררים וחלוקת החלל הפנימי של המארז לתאים, כל אחד עם זרימת אוויר משל עצמו.

זהו. בשבוע הבא – קירור בלי מאוורר? זה אפשרי? (ספוילר: כן).

  • עוד באותו נושא:
  • שקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully