וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשת חיסלה ראשונה את בן לאדן

חיסולו של בן לאדן הוכיח שוב: אנחנו לא מחכים להודעות הרשמיות של האנשים עם החליפות כדי להתעדכן בחדשות חמות

בזמן שנשיא ארה"ב הכריז על הריגתו של אוסמה בן לאדן, הרשת כבר הייתה עסוקה בפרשנות של המהלך. הסיבה: זמן רב (לפחות במונחי הרשת) לפני שאובמה עלה על הפודיום , הידיעה כבר נחשפה בפייסבוק ובטוויטר.

היה זה לא פחות מראש המטה של שר ההגנה האמריקאי לשעבר דונאלד ראמספלד שכתב בטוויטר: "נאמר לי על ידי אדם יודע דבר שהרגו את בן לאדן" והתחיל את חרושת השמועות. כמה דקות לאחר מכן החלו הכתבים של רשתות הטלוויזיה האמריקאיות לכתוב את אותם הדברים. גם זה, כמובן, בטוויטר. ואם זה לא מספיק, נמצא גם עד ראיה. מומחה מחשוב פקיסטני דיווח בשירות המיקרו-בלוגינג על הפעולה לתפיסתו של בן לאדן, מבלי לדעת על מה הוא מדווח.

עוד סלבריטי שמת ברשת

הבעיה היא שעם המהירות, קיבלנו גם את אי-הוודאות. תחילת דרכן של הידיעות על מותו של בן לאדן, כמו בכל אירוע חדשותי שמדווח קודם ברשתות חברתיות, היא בשמועות. הורגלנו להתייחס לכל מה שמגיע מהזרם החברתי שלנו כאל דבר לא אמין ולא וודאי, פשוט כי במקרים רבים זו הדרך הנכונה להתייחס לזה. בן לאדן, כמו סלבריטאים אחרים – ואי אפשר לקחת ממנו את מעמד הסלבריטי - “מתים" ברשתות חברתיות מדי שני וחמישי. וכך, גם אם אנשים כביכול אמינים כותבים על זה, עד שהנשיא לא נעמד מול מצלמות וכלי התקשורת המסורתיים לא מתייחסים לזה, הידיעה החברתית נשארת בגדר שמועה.

היחידים שלא מתייחסים לזה כך, באופן פרדוקסלי, הם כלי התקשורת עצמם. CNN חרטה לעצמה על הדגל את הלוגו של פייסבוק וטוויטר כבר מזמן. כן, לאחת מרשתות החדשות הגדולות בעולם לא מפריע לפרסם דיווחים לא מאומתים, תוך הסתייגות כמובן, ממקומות בהם "עיתונאי הסלולר" נכחו לפני אלה הממסדיים. לא אכפת להם שמבחינת אנשים רבים הפרסום הזה נותן אשרור לאותן השמועות, וכך יוצר בניין רב קומות בלי יסודות בכלל.

הפספוסים הוויראליים של פוקס

אך בו בזמן, פעם אחר פעם מתברר כי לצד הברווזים העיתונאים שצצים בטוויטר ובפייסבוק מדי שעה, כמעט כל ידיעה גדולה מהשנים האחרונות הגיעה לרשת בצורה כזו או אחרת לפני שדווחה דרך המקורות הרשמיים – בין אם כידיעה גולמית או כחומר רקע שצריך רק הקשר. כי בכל מקום יש היום אדם עם טלפון סלולרי או מחשב וחיבור לפייסבוק או טוויטר, והם לא מהססים לספר את מה שראו.

וחוץ מהרקע, תפקידה של הרשת הוא גם לבקר. לבקר את התקשורת הממוסדת, למשל, על ידי הגחכת אחד מערוצי החדשות המקומיים של רשת FOX, שדיווח בכתובית על מותו של אובמה בין לאדן. צילום המסך של הדיווח הזה מתפשט כעת ברשת כאש בשדה קוצים (בפוקס מיהרו להצביע על כך שגם המתחרים שלהם עשו את אותה הטעות), לצד קטע וידאו בו מתבלבל מגיש ברשת ומכריז ש"נשיא ארצות הברית ברק אובמה מת". גם תמונות פוסט-מורטם של בן לאדן עצמו מככבות בשעה זו ברחבי הרשת. כל אלו, כמעט מיותר לציין, זוכים לתנועה ערה. בזמן השמועות ולאחריהן הגיעה התנועה באתרי החדשות לשיאים שלא נראו אפילו בחתונה המלכותית הבריטית בשבוע שעבר. סביר להניח שכשכבשו וויליאם ונסיכתו את הרשת אז, הם לא חשבו שיעברו רק ימים ספורים לפני שאירוע חדשותי אחר יעקוף אותם וישבור את שיאם. העובדה שזה קורה מעידה עד כמה הפנמנו את האינטרנט לא רק כמקור חדשותי מרכזי עבורנו, אלא אולי כזה העיקרי שבהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully