וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשתיקו את המחשב - חלק ד'

עידן דקל

14.5.2011 / 16:00

האם ניתן לבנות מחשב ללא מאווררים בכלל, בלי שזה יישרף אחרי שעה של עבודה? מסתבר שכן, אם יש לכם מספיק כסף

לכבוד הכתבה האחרונה בסדרת "כך תבנה מחשב שקט" חשבנו – למה לא ללכת על הפתרון הפשוט? למה להסתבך עם מנועים שקטים, מיסבים כדוריים, חישובי אקוסטיקה, צינורות מלאי נוזל שעוברים בקרבי המחשב ורדיאטורים מאיימים, כשאפשר לוותר על המאווררים מלכתחילה, ולתת לטבע לעשות את שלו?

ואז, אחרי שחשבנו קצת, הבנו שאם נמשיך בקו המחשבה הזה, מה שהטבע יעשה יכלול ככל הנראה עשן, פאניקה והליכה בראש חפוי לחנות המחשבים כדי לקנות מחשב חדש.

אבל הדרך הזאת אינה מבוי סתום לגמרי, כי מסתבר שעם קצת מחשבה ועיצוב נכון (וגם לא יזיק להבין דבר או שניים בפיזיקה) אפשר ליצור פתרונות קירור פאסיביים לגמרי, נטולי מאווררים ושאר רכיבים נעים. אם תרצו לבנות מחשב שקט יותר מזה, הוא יצטרך לשאוב אליו קולות רקע מהסביבה. כמו חור שחור, רק לסאונד.

אתם יודעים מה? זה דווקא רעיון לא רע. טכנולוגיית בידוד רעש אקטיבי כבר קיימת לא מעט זמן, ואם רק אדם אחד משתמש במחשב, הוא יכול להשתמש באוזניות מבטלות רעש. המחירים שלהן מתחילים מ-600-700 ש"ח, והן מהוות פתרון פשוט וזמין לבעיית הרעש עבור משתמש יחיד. לצערנו, הטכנולוגיה הזאת עובדת רק עם אוזניות, ואין דרך יעילה לממש אותה עם רמקולים נייחים, אז בואו נתמקד בבניית מחשב שהוא באמת שקט, ולא רק נשמע ככה).

חם לכם? הוסיפו צלעות

זוכרים מאילו רכיבים מורכב גוף קירור סטנדרטי? צינורות, צלעות ומאוורר. בשביל להוציא את המאוורר ממשוואת הקירור, אנחנו צריכים לוודא ששני הרכיבים שנותרו מאחור יוכלו לבצע את המשימה ביעילות מספקת. הפתרון המיידי הוא להגדיל את מספר צלעות הקירור ואת אורך הצינורות, מה שיגדיל משמעותית את השטח שמשמש לקירור. זה העקרון שעמד בבסיס ה-Ninja Plus של Scythe וה-Thermalright HR-02, שמיועדים לקירור המעבד. הם אמנם לא יזכו בשום תחרות יופי, אבל כפתרונות קירור הם עושים יופי של עבודה.

אגב, לשני המוצרים האלה תוכלו לחבר מאוורר מאוחר יותר, אם תגלו שהדרישות שלכם מהם גבוהות מדי לקירור שהם מסוגלים לספק. פתרונות דומים קיימים גם עבור כרטיסי מסך ואיזור ה-Northbridge של לוחות האם. כל מה שצריך זה לחפש, ולוודא שהמוצר שאתם קונים מתאים לחומרה שלכם.

אוורור בלי מאוורר

הקירור של ספקי כח נטולי מאוורר מתבסס על עקרון שונה – הם פשוט מאווררים יותר. אם תסתכלו על ה-SS-460FL המומלץ של Seasonic, או על ה-ST40NF של Silverstone, המומלץ גם הוא, תראו שבניגוד לרוב ספקי הכח, שטמונים בתוך קופסאות סגורות, המעטפת של הספקים האלה יותר דומה לרשת, כדי לאפשר לכמות גדולה של אוויר להכנס ולקרר את הספק.

עכשיו, אחרי שנפטרנו מהמאווררים המעצבנים שעל רכיבי החומרה, אנחנו בבעיה קלה. אמנם הצלחנו לסלק את החום מאותם רכיבי חומרה, אבל החום עדיין מסתובב לו בתוך המארז, ואם לא נוציא אותו משם, כל העבודה שלנו היתה לריק. אם אתם לא רוצים להסתבך, תוכלו להסתפק במארז עם זוג מאווררים שידאגו לזרימת אוויר טובה בתוכו. אבל אז המחשב לא יהיה שקט לגמרי, ובעיקר לא נטול מאווררים, מה שעומד בניגוד למטרה של הכתבה הזאת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ויש גם פתרון כולל, למי שמוכן לשלם

במיוחד עבור הפוריטנים, שלא מוכנים לקבל אף מאוורר במחשב שלהם, הוציאה Zalman את סדרת מארזי TNN (Totally No Noise). אבל היתה איתם בעיה קטנה - הם היו מארזים מפלצתיים, מכוערים ויקרים, וזה עדיין לא הספיק בשביל לקרר את הקרביים שלהם במידה מספקת, ולכן כבר לא מייצרים אותם. הדרך היחידה להשיג מארז בגודל מלא נטול מאוורר היא לבנות אחד כזה.

אך אם יש לכם זוג ידיים שמאליות, אל תאמרו נואש. קיימים בשוק מחשבים מטולי מאוורר, הם פשוט יקרים רצח. אם יש לכם 2,200$ (לפני מיסים ומשלוח) פנויים, תוכלו לרכוש את ה-HFX Classic Fanless PC. או, אם אתם מוכנים לקנות מחשב חלש יותר, עם פחות אפשרויות שדרוג בעתיד, למה שלא תקנו מחשב נט-טופ בעיצוב נטול מאוורר? אלו מחשבים קומפקטיים, שמבוססים לרוב על מעבדי Atom של אינטל, ומכיוון שהרכיבים שלהם לא צורכים יותר מדי הספק, אפשר לקרר אותם בצורה פאסיבית. אל תצפו מהם להריץ את המשחקים הכי עדכניים, אבל למטרות גלישה, עבודה וצפייה בסרטים הם מצויינים. נסו את Windbox III של MSI, או את סדרות ה-Fanless של HFX ושל Stealth, ואולי תגלו שזה כל מה שאתם צריכים.

  • עוד באותו נושא:
  • מחשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully