וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תרוויח גוגל מהארנק הסלולרי?

גדי להב

31.5.2011 / 13:21

גוגל לא מעוניינת להפוך לחברת אשראי. היא כן מעוניינת להעמיק, לחדור ולאסוף מידע רב יותר על הרגלי הקניה של לקוחותיה

לעשות קניות בסופר, להגיע עם עגלה עמוסה לקופה, לנופף בטלפון לקופאית - ולשלם באמצעותו במקום בכרטיס אשראי. זהו החזון שעומד מאחורי Google Wallet, שירות הארנק הסלולרי שהשיקה גוגל ביום חמישי האחרון. אין זה חזון מופרך, בהתחשב בכך שפרקטיקה כזו פועלת ביפאן כבר כמה שנים, אבל גוגל תהיה הראשונה להציע שירות כזה בארה"ב, ולמהלך כזה יש לפחות שלושה יתרונות אסטרטגיים.

איך יעבוד הארנק הסלולרי? בעלי טלפונים חכמים שמופעלים על ידי מערכת ההפעלה של גוגל אנדרואיד יוכלו להוריד אפליקציה, שתאפשר לטלפון שלהם ליצור תקשורת מאובטחת עם קופות תשלום במרחק קצר. גוגל יוצאת למהלך הזה עם שותפים - בנק סיטי וחברת כרטיסי האשראי מאסטרקארד. כך, היא יוצאת לדרך עם מיליוני לקוחות פוטנציאליים שמחזיקים בכרטיסי מאסטרקארד, שיוכלו לשלם במאות אלפי נקודות מכירה שעמן עובדת חברת האשראי. בעתיד יצטרפו עוד בנקים וכרטיסי אשראי למהלך.

מה מנסה גוגל להרוויח מהמהלך? ההנחה המתבקשת היא שגוגל רוצה שהטלפון יחליף את כרטיס האשראי, כפי שהוא החליף מכשירים אחרים כמו שעון, מכשירי ניווט או מצלמות. חברות האשראי מרוויחות שיעור מסוים מסך התשלומים בכרטיסי האשראי. למה שגוגל לא תרוויח את הסכום הזה? זו אמנם מטרה אפשרית בעתיד, אבל לא באופן מיידי. כדי לעשות זאת, גוגל תצטרך להפוך לחברת אשראי, שלמעשה מעניקה הלוואות ללקוחות. זהו צעד ענק שישנה את פניה של גוגל. גוגל גם לא מכוונת לשם כעת - אחרת לא היתה משתפת פעולה עם בנק ועם חברת אשראי.

הלקוחות שוב יצטרכו לוותר על הפרטיות

אז מה גוגל כן מרוויחה באופן מיידי? ראשית, יתרון על מתחרותיה בשוק הטלפונים החכמים, ובמיוחד על האייפון. אפל עובדת על שירות ארנק סלולרי משלה, אולם גוגל הקדימה אותה. היתרון הזה מצטרף לעוד יתרונות שיש לאנדרואיד על האייפון, כמו חיפוש קולי. כך, בעוד האייפון נתפש כמוביל בכל הקשור לעיצוב וחוויית משתמש, האנדרואיד צובר תאוצה כטלפון הפרקטי והיעיל. בשוק ששווה מיליארדים ונחשב לזירה העתידית המרכזית, יתרון אינו עניין של מה בכך.

אבל לגוגל יש עוד מטרה: אם הלקוחות יבצעו רכישות דרך הטלפונים שלה, גוגל תדע יותר על הרגלי הצריכה שלהם. לכל הפחות, גוגל תדע היכן בוצעה העסקה, קרי את שם העסק, ואת הסכום. במקרה הטוב (מבחינתה) היא תוכל לדעת איזה מוצר נקנה, בכמה תשלומים ועוד. המידע הזה יכול להיות מועיל מאוד עבור בתי עסק קטנים שמפרסמים בגוגל, כמו חנויות או שירותים עצמאיים.

כך, בעזרת הידע שתאסוף על הרגלי הקנייה של בעלי הטלפונים, תוכל גוגל למקסם את יעילות הפרסומות של בתי העסק הקטנים - ובהתאם להגדיל את ההכנסות שלה מפרסום לוקאלי. ולא מדובר ביד המקרה: בשנה האחרונה שמה גוגל דגש על פרסום מקומי, מתוך הנחה שהטלפונים החכמים הופכים את עניין המיקום לפרמטר קריטי בשימוש באינטרנט.

הלקוחות, מצדם, יקבלו שירות טוב יותר, אבל ייאלצו לוותר, שוב, על פרטיותם. האם זה יעצור בעדם? הניסיון מראה שעשרות אלפים מהם אמנם ירטנו על כך בפייסבוק ובטוויטר - אבל מיליונים יאמצו את השירות החדש בלי למצמץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully