וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלולרי והסרטן: שאלות ותשובות

מה השתנה (אם בכלל) בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמית על הסכנה האפשרית בשימוש בסלולרי? הסבר

ארגון הבריאות העולמי לא הכריז אתמול (ג') כי הטלפון הסלולרי גורם לסרטן. ההכרזה שלו הייתה שונה, אך בשיטפון הידיעות והדעות קשה להבין מה בדיוק קרה. כדי לעזור לכם, אספנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר, וניסינו לענות עליהן בצורה הכי ברורה שאפשר.

האם שיחה בטלפון הסלולרי עשויה לגרום לסרטן?

אנחנו לא יודעים. לא רק אנחנו – גם ארגון הבריאות העולמי לא יודע.

ומה עם המחקר החדש שפורסם אתמול?

למעשה, אתמול לא פורסם אף מחקר חדש. פורסם נייר עמדה של ארגון הבריאות העולמי, שמתבסס על המלצות של הסוכנות לחקר הסרטן – גוף מקצועי בתוך הארגון. מומחיו התדיינו בשבוע שעבר, עברו על המחקרים הקיימים בנושא (כאמור, אין מידע חדש), וניסו להבין אם הממצאים של המחקרים האלה מספיקים כדי לקבוע עמדה. עד אתמול, טען הארגון שאין מידע המצביע על הקשר בין שימוש בסלולר לבין מחלת הסרטן.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אז מה קבעו המומחים של ארגון הבריאות העולמי?

הם קבעו שאם מסתכלים על הממצאים של המחקרים שפורסמו עד כה, ומחברים אותם יחד, מוצאים תשתית ראייתית מוגבלת לקשר בין שימוש בטלפון סלולרי לבין סיכויים מוגברים לשני גידולים בראש. האחד – גליומה, הוא גידול סרטני ממאיר (מחלת הסרטן). השני - ניורומה אקוסטית, הוא גידול שפיר. במילים פשוטות, המומחים קבעו שהסלולרי אולי תורם לסוג אחד של גידול סרטני. כמה תורם? לא ידוע.

אגב, זה גם לא סוג נפוץ במיוחד של סרטן. ביום עיון שנערך לפני כמה חודשים באוניברסיטת תל אביב, נטען כי בשנים האחרונות השיעור הממוצע של גידולי גליומה חדשים בארץ עומד על כ-1.5 למאה אלף אנשים – כ-105 אנשים שחולים בו בכל שנה.

אבל רגע, ארגון הבריאות לא הכניס את הסלולרי לרשימת מוצרים מסוכנים?

הוא כן. בערך. הארגון החליט לסווג חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים שהטלפונים פולטים ככאלה שאולי מסרטנים בקרב בני האדם. פריטים נוספים ברשימה: קפה, דיזל, דלק, ירקות חמוצים.

אז הסלולרי לא באמת מסרטן?

כפי שאמרנו קודם, לא ידוע אם הסלולרי מסרטן. למעשה, ההמלצה המשמעותית ביותר של ארגון הבריאות העולמי היא להשקיע עוד משאבים כדי לחקור את הנושא יותר לעומק. מה שכן ברור הוא שההמולה סביב הטלפונים הסלולריים כיום כלל אינה פרופורציונלית לעדויות שיש לנו לסכנה שלהם. המון גורמים סביבתיים עשויים לגרום לסרטן בדיוק כמו הטלפונים הסלולריים. אבל מהסלולרי אנחנו מפחדים.

הסיבה לכך טמונה במלה אחת: קרינה. הורגלנו לחשוב שקרינה זה דבר רע, יש לנו אסוציאציות שליליות למלה הזאת. והסלולרי, הוא הרי פולט קרינה. ולא רק זה – הוא גם מחמם לנו את האוזן, וגורם לכאבי ראש. רק שחימום האוזן לא נחשב לגורם לסרטן, ואנחנו לא עוצרים לחשוב שכאבי הראש עשויים להיגרם על ידי השיחה ולא על ידי הטלפון.

ומה עכשיו, ממשיכים להשתמש בטלפון כרגיל?

זו כבר החלטה שלכם. אם אתם מפחדים שהטלפון הסלולרי שלכם מסרטן, אין סיבה שתמשיכו להשתמש בו כרגיל ולפחד. ראשית, הרחיקו את הטלפון מהראש עד כמה שאפשר, אל תצמידו אותו לאוזן. שנית, נסו לעבור לאוזניה – שוב, כדי להרחיק את הטלפון. וחכו לממצאים נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • קרינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully