וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג הביקורים: Couch Surfing

8.6.2011 / 13:10

שני מיליון איש משתמשים באתר Couch Surfing כדי להתארח אצל אחרים בזמן שהייתם בחו"ל. איך עושים את זה? מדריך

עונת הנסיעות לחו"ל החלה לאחרונה, ותגיע לשיאה עוד כשלושה חודשים – עם פרוץ חגי תשרי. אם אתם כבר מפשפשים באתרים של סוכנויות נסיעות בניסיון למצוא דיל שמספק הן טיסה והן מלון במחיר לא יקר מדי – הרשו לנו להציע לכם קונספט נסיעות קצת אחר. על Couch Surfing שמעתם? כבר יותר מעשור שהאתר הזה יוצר מהפכה בהרגלי הטיול של מיליוני אנשים.

הקונספט שלו נראה במבט ראשון כמו משהו נאיבי מדי כדי שיעבוד: כל חבר רשום באתר יכול להריץ חיפוש על אנשים החיים במדינה אליה הוא עומד להגיע, ולשלוח להם הודעה השואלת אם יסכימו לארח אותו לכמה לילות בחינם, ואפילו ללא התחייבות לאירוח הדדי.

אם אתם שואלים בשלב הזה "מי כזה פראייר?" – דעו שב-couchsurfing.org רשומים כיום יותר משני מיליון אנשים מ-237 ארצות. רובם מציעים מיטה, או לפחות ספה, פנויה בביתם. חלקם מסתפקים בהצעה לפגישה חד פעמית על כוס קפה. הרציונל? בעיקר הרצון והסקרנות להכיר אנשים ממדינות ותרבויות אחרות.

מצד המבקר, בוודאי נראה לכם שהסיבה להעביר חופשה בחו"ל בביתם של אנשים זרים היא אחת: לחסוך את עלותו היקרה של המלון. זה רק חצי נכון. כן, התארחות קאוץ' סרפינג של מספר לילות אמנם תחסוך לכם סכום נכבד של כמה אלפי שקלים, אך זה לא העיקר. יתרונה המרכזי של השיטה הזאת הוא האפשרות לחוות את העיר בה אתם מבקרים בעזרתם של מקומיים שבאמת מכירים אותה. מארחי הקאוץ' סרפינג לרוב לא רק ילינו אתכם, אלא גם יטיילו איתכם בעירם ויקחו אתכם לבלות במקומות השווים באמת. כך לא תסתובבו רק בכל מיני מלכודות תיירים שמוכרות לכם שיק של אותנטיות מקומית כאשר למעשה אף תושב מקומי לא יתקרב אליהן. אז נכון, קאוץ' סרפינג לא מתאימה לביישנים, לשתקנים, לדוברי עברית בלבד, לאנשים שקשה להם ליצור קשר חברותי מהיר עם זרים ולמי שמצמררת אותו המחשבה לישון על מיטה זרה בבית זר. היא גם מתאימה יותר לכאלו המטיילים בגפם (אם כי גם זוגות יכולים לחפש ולמצוא מארחים באתר). אלו שינסו את הרעיון הזה יגלו חוויה טובה, שונה ומיוחדת, מהסוג שגורם לבן אדם להבין שיש בעולם הזה יותר אנשים טובים ממה שנראה.

איך מתחילים?

כמו בכל אתר שמטרתו לייצר אינטראקציה בין גולשים, השלב הראשון בדרך לספה שבניכר הוא תהליך רישום. האתר דורש מהגולש החדש למלא שורה ארוכה של פרטים: הפרטים האישיים הבסיסיים, מקום מגורים וסימון מטרתכם: להתארח, לארח או שניהם. כבר בשלב הזה באים לידי ביטוי כללי הזהב של האתר: הגולש נדרש בין השאר לסמן שהוא מבין שלא מדובר באתר היכרויות. "מטרת הרשת היא ליצור קשרים בין תרבויות. אין להשתמש בה למטרות רומנטיות. איננו סובלים הטרדות", מוצהר באתר.

לאחר הרישום הראשוני, תצטרכו לערוך את הפרופיל שלכם דרך עמוד Edit My Profile. תמצאו בו יותר מעשר קטגוריות, שככל שמילוין ארוך ומייגע – כך הוא חשוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טופס מילוי פרטים מפורט, אותו יש למלא במלואו/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת כמו במקרה של אתר היכרויות – בו לכרטיס לאקוני ומועט במילים יש סיכוי פחות טוב מאשר לכרטיס מפורט – גם בקאוץ' סרפינג הגולשים נמדדים על ידי החברים האחרים ברמת הפירוט. ככל שהיא גדולה יותר – כך היא מוציאה את המועמד כאמין יותר ונותנת לגולש מהצד השני את הכלים הדרושים כדי להחליט אם מדובר בבן-אדם מתאים לאירוח (או להתארחות אצלו).

לכן חשוב לא לחפף, למלא בפירוט כל סעיף אפשרי (באנגלית, כמובן), לציין איזה שפות אתם מדברים (ובאיזו רמת שליטה) ולהעלות מספר תמונות שלכם. נכון, זה לא אתר היכרויות – אבל תמונה שלכם תבטל את הרגשת ה"חתול בשק", תייצר אצל הצד השני את ההרגשה שהוא מכיר אתכם וקולט טוב יותר מי אתם ותשפר את סיכויים לקבל הסכמה להתארחות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככל שרמת הפירוט בכרטיס גדולה יותר - כך טוב יותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מציאת מארח

לאחר שמילאתם את הכרטיס שלכם והסברתם לסביבה מי אתם ומה אתם, הגיע הזמן לחפש את המארח/ת שלכם. הדרך לעשות זאת היא ללכת בתפריט העליון של האתר לאופציית Surf-Host ושם לבחור Couch Search. בעמוד המתקבל תמצאו שורת חיפוש בה יש להקליד את היעד. למשל: New York City, USA או Amsterdam, Holland. המערכת אף תקל עליכם ותציג חיפושים אפשריים לפי האותיות הראשונות שהקשתם במהלך ההקלדה.

אבל עוד לפני שאתם לוחצים על Search יש לגלול למטה יותר ושם לבצע פילוח מדויק של מה שאתם מחפשים: האם אתם רוצים לראות תוצאות של אנשים שהגדירו ש"בטוח יש ספה פנויה", או שגם "אולי" זה בסדר? מה טווח הגילאים של המארח הפוטנציאלי בו אתם מעוניינים? כמה אנשים הוא יכול לארח (רלוונטי במיוחד אם אתם נוסעים בזוג)? וכמובן – האם הוא זכר או נקבה. הבחירה הזאת רלוונטית במיוחד לנשים, שכן רבות מהן מעדיפות להתארח אצל נשים בלבד וכך להגן על עצמן מפני מארח שיתברר כמחזר או מפלרטט. זה כמובן לא אומר שמסוכן לאישה למצוא מארח גבר דרך האתר. ישנן דרכים לוודא שמדובר במארח הגון, ועל כך בהמשך הכתבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד לפני לחיצת החיפוש, עשו פילוח מדויק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שלחצתם לבסוף על כפתור החיפוש, תתקבל רשימת המארחים הפוטנציאליים. כברירת מחדל היא מסודרת עם המארחים המאומתים בראש. הכוונה ב"מארח מאומת" היא אדם שעבר תהליך פרוצדורלי מול האתר, במסגרתו שילם סכום כסף קטן וביצע אותנטיקציה לכך שכתובת המגורים עליה הוא מצהיר באתר היא אכן כתובתו האמיתית. מטבע הדברים, אנשים כאלו נחשבים לאמינים יותר (אך אין זה אומר שאלו שלא עברו את התהליך אינם אמינים. למעשה, ככל הנראה רוב הגולשים באתר לא עבור את התהליך הזה).

עוד אייקון שיעלה את המארח לראש תוצאות החיפוש הוא זה של לחיצת הידיים (Vouched For). הוא מעיד על כך שאורחים/מארחים סימנו אותו כאמין – ונותן לכם ביטחון נוסף בבחירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החברים המאומתים - בראש. שימו לב לאייקון הירוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לחיצה על אחד מהשמות תציג את כרטיס המשתמש (אותו כרטיס שמילאתם בעצמכם בזמן ההרשמה לאתר). בדיוק כפי שסביר להניח שהמארח יסרוק בקפידה את כרטיסכם כדי לוודא שאתם מתאימים לו – כך עליכם לעשות כאשר מדובר בכרטיס שלו.

בשלב הראשון כדאי לראות אם בכלל מדובר במישהו שמספק את צרכיכם הבסיסיים: מצד שמאל, תחת Couch Information תמצאו בדרך כלל פירוט של מה שהמארח יכול להציע: האם מדובר בחדר נפרד או שינה באותו חדר איתו (זה נשמע מוזר, אך יש מארחים שבאמת מציעים מזרון בחדר בו הם עצמם ישנים. זה ממש לא מתאים לכל אחד ואחד)? האם בטוח שתשנו לבד בחדר, או שאולי מדובר במארח שנוהג לארח מספר "גולשי ספה" ביחד? האם המארח מעדיף אורחים גברים, נשים או שזה לא משנה לו (גם במקרה זה יש נשים שיארחו נשים בלבד). ישנם מארחים שאף יוסיפו טקסט לשדה זה ויציינו היכן הם גרים בעיר, עד כמה זמינה התחבורה הציבורית מאיזור מגוריהם ועוד פרטים על צורת הלינה שהם מספקים. חלקם אף יעלו תמונות של הספה המדוברת ויאפשרו לכם להתרשם אם מדובר ברהיט שמתאים לכם לבלות עליו מספר לילות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קודם תבדקו את ה-Couch Information. רק אח"כ תפנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם עברתם את המשוחה הזאת, עברו לקרוא את שאר הפרופיל. קראו את התיאור האישי של האדם, את תחומי העניין שהוא מציין. בדקו מה כתב תחת "סוג האנשים מהם אני נהנה" וראו אם התיאור מזכיר את אופייכם.

החיבור הבינאישי הוא הדבר עליו יכול לקום או ליפול אירוח מסוג זה, ולכן המטרה היא לא למצוא מארח, אלא למצוא מארח שהוא "בראש שלכם". בכל זאת, אתם עומדים לבלות יחד מספר ימים – דבר שיכול להיות מעיק מאוד במקרה בו נפלתם על טיפוס הפוך מכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא בראש שלי בכלל? קרא את המידע האישי - ותדע/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שגם על הסעיף הזה סימנתם V, גללו עוד קצת למטה וקראו את הפידבקים שקיבל ונתן המארח. קצת כמו באתר המכירות הפומביות eBay, גם לקאוץ' סרפינג יש מערכת פידבק שמטרתה לדרג את אמינותם של המשתמשים ולהבטיח לגולשים שהם מתעסקים עם טיפוסים כשרים.

מערכת הפידבק עובדת בצורה פשוטה: לאחר האירוח כותבים המארח והאורח חוות דעת אחד על השני. הם מכתירים את האירוח כחיובי או שלילי וכותבים מספר שורות המתארות את האדם ואת הזמן שבילו עמו. כמעט ולא תמצאו גולשים עם פידבקים שליליים – כנראה מכיוון שהמערכת נוהגת להשבית חשבונות של אלו שצברו יותר מ-2-3 כאלו.

כמובן שכלל הזהב הוא לבחור רק באלו שיש להם פידבקים חיוביים – וכל המרבה הרי זה משובח. אל תסתפקו בדירוג "חיובי" – קראו את הפידבק ונסו להבין מה כתוב בו גם בין השורות. כך תוכלו להבין טוב יותר את סוג ההתנהלות של האדם. פידבק נוסח "הוא לקח אותי לקרוע איתו את העיר" יבהיר לבליין הישראלי שזה המארח שהוא מחפש, בעוד שפידבק "ניהלנו שיחות ארוכות על כוס קפה במרפסת המקסימה שלו" אולי יעיד יותר על טיפוס ורבאלי וביתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא פונים למי שאין לו פידבק חיובי!/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבקשה

גם את השלב הזה עברתם, ואתם משוכנעים שזה המארח בו אתם מעוניינים. זה הזמן לבקש ממנו לארח אתכם. בעמוד של המארח לחצו על כפתור Send Couch Request. תיפתח חלונית בה תידרשו לפרט את תאריכי ההגעה והעזיבה שלכם (רוב המארחים מעדיפים אורחים שיסתפקו ביומיים-שלושה, אך יש גם יוצאי דופן) וכן לכתוב מסר אישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראה טופס הבקשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לדעת: רצוי לא לשלוח הודעה גנרית. רבים מהמבקשים מנסחים הודעה סטנדרטית ולא אישית, ושולחים אותה לכל עבר בתקווה (ההגיונית) שככל שאתה יורה יותר – כך גדול הסיכוי שתפגע. אצל מארחים רבים התנהגות מסוג זה תפסול אתכם. אף אחד אינו רוצה אורח שמתייחס אליו כעל תקן תחליף למלון ותו לא. המארח מצפה שתפנו אליו מכיוון שקראתם את הכרטיס שלו והחלטתם שמדובר באדם שיש לכם מכנה משותף איתו, אדם איתו תוכלו לבלות בנעימים במשך מספר ימים. חלק מהמארחים אפילו יציינו במפורש בפרופיל שלהם שהם דורשים פניות אישיות, פניות שמתייחסות למה שכתבו – ואפילו פניות עם ציון מילת קוד שהם כותבים בעמוד, שהשימוש בה בפנייתכם מוכיח שאכן קראתם את הכרטיס, ולא סתם שלחתם "על עיוור".

לכן גם כאשר מנסחים את הפניה יש לעשות זאת בצורה אישית, שמביאה את כל זה לידי ביטוי. אל תכתוב:
"שלום ג'ון, אני מגיע לניו-יורק עוד שבועיים ומחפש מקום לישון. האם יש לך אפשרות לארח אותי?".

מסר יעיל בהרבה יהיה:

"שלום ג'ון, שמי יחזקאל, בן 25 מתל-אביב שבישראל. אני מגיע לניו-יורק עוד שבועיים ואשמח להתארח אצלך. לפי הכתוב בכרטיס שלך, יש לנו לא מעט במשותף. גם אני אוהב מוזיקה ונוהג לבלות בפאבים ובמועדונים. לפי מה שכתבת בכרטיס על ציפיותיך מאורחים – נראה לי שיש סיכוי שנסתדר טוב. האם תוכל לארח אותי בתאריכים אלו"?

כדאי לדעת: לאתר יש גם מערכת אי-מייל פנימית. יש גולשים הבוחרים לבצע את הבקשות דרכה, בהנחה שאין הבדל בין הצורה הרשמית שמציע האתר לצורה הזו. אמנם פנייה במייל הפנימי לא תפסול אתכם, אך פנייה דרך אופציית Couch Surf מעלה את סיכוייכם לקבל תשובה – גם אם היא שלילית. זאת מכיוון שהאתר מייצר סטטיסטיקות על כמות התגובות ששולח המארח לפניות שהוא מקבל, וכל התעלמות מפניה רשמית מורידה לו את הממוצע, וכך גם את מיקומו בתוצאות החיפוש. התעלמות מהודעת מייל לא גוררת זאת, ולכן יש מארחים שיתעלמו מבקשתכם זאת ואפילו לא יעדכנו אתכם שעדיף להמשיך הלאה במקום לחכות לתגובתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הימנעו מבקשה הכתובה בצורה גנרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

קאוץ' סרפר מנומס יענה לכם תוך מספר ימים לכל היותר. באם התשובה שלילית, הדבר המנומס לעשות הוא להגיב לו ב"תודה בכל אופן" ולא סתם להתעלם מהודעתו. באם התשובה חיובית – זה השלב שאתם צריכים להיכנס לפסים יותר קונקרטיים. כתבו תגובה, הודו למארח וציינו את שאר הפרטים הרלוונטיים להגעתכם. תוכלו גם לשאול אותו שאלות (האם יש לו מצעים בהם תוכלו להשתמש, או שעליכם להביא משלכם) ולתאם איתו ציפיות.

חשוב לוודא שאתם 'נמצאים באותו העמוד': למשל, שלא תכננתם שהוא ישמש כמדריך תיירים שלכם, כאשר בכרטיס שלו כתוב שהוא בדיוק בתקופה עמוסה בה הוא יכול לכל היותר להציע חדר ואולי איזה דרינק לילי. כך גם ההיפך: אם אתם בעניין של טיול בגפכם ברחבי העיר, אולי זה לא רעיון טוב לפנות לזה שלהוט לקדם את פני התייר ובונה על כך שתפיגו את בדידותו למשך כמה ימים ותבלו איתו כמה שיותר (כן, יש להודות, בקאוץ' סרפינג יש גם אנשים כאלה. לקרוא טוב את הכרטיס והפידבקים, כבר אמרנו?). כמובן שיש לבקש את כתובתו של המארח ואת מספר הטלפון שלו. אפשר גם להרים אליו טלפון מספר ימים לפני הנסיעה, לנהל שיחה קצרה וכך לא להרגיש זרים לחלוטין באותו רגע בו תיפגשו.

לאחר האירוח

פאסט פורווארד: טסתם, התארחתם, היה נהדר, וחזרתם. זה השלב לכתוב פידבק על המארח. כנסו לעמוד שלו באתר ובחרו Leave a Reference. בעמוד ההמלצה תתבקשו לציין כמה ימים התארחתם אצלו ואם החוויה היא חיובית או שלילית. לאחר מכן כתבו טקסט קצר המתאר את חווייתכם. השתדלו לפרט ולפרגן ככל האפשר (במידה ואכן מדובר באירוח מוצלח, כמובן). למשל:

"שהיתי אצל ג'ון במשך שני לילות. הוא היה מארח אדיב ונעים. הוא טייל איתי ברחבי העיר, ולקח אותי לפאבים המגניבים באיזור. הוא אדם חם ופתוח, והיו לי איתו שיחות ארוכות ומעניינות. אין ספק שהוא המארח האידיאלי, ואשמח להחזיר לו טובה באירוח בביתי שלי".

סביר להניח שלאחר מכן יחזיר המארח באותו המטבע ויכתוב פידבק חיובי בו יפרט איזה אורחים נהדרים הייתם. תוכלו גם "לבקש חברות" אחד מהשני באתר (בדומה לפייסבוק ולשאר רשתות חברתיות) – אך אין לכך משמעות של ממש (למעט ייתור הצורך לחפש שוב את האדם באתר במקרה בו אתם מעוניינים לפנות אליו שוב). בקאוץ' סרפינג אין News Feed, כך שרשימת החברים היא לכל היותר אינדיקציה למספר האנשים שפגשתם במסגרת האתר (שגם אותה אפשר ממילא לקבל דרך רשימת הפידבקים).

בשלב הזה אולי גם שווה לכם לשקול לעבור תהליך אותנטיקציה כפי שתואר בתחילת הכתבה. לגולש הישראלי זה עולה 20 דולר. לאחר הפעולה תקבלו את אייקון ה-V הירוק, דרגת האמינות שלכם באתר תעלה ותופיעו במקומות גבוהים יותר בתוצאות החיפוש (במידה ואתם מעוניינים גם לארח, ולא רק להתארח). אבל מעבר לכך: מדובר בסכום לא גבוה המשולם לאתר שכולו התנדבותי ולא מסחרי. הוא כבר חסך לכם אלפי שקלים, ואולי יעשה זאת שוב גם בטיול הבא שלכם. זה המעט שאפשר לעשות כדי להגיד "תודה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחזירו טובה לאתר: עשו Verify/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחוץ לאתר: טיפים לאירוח עצמו

• מעוניינים בביקור ארוך יחסית? אל תנסו לבקש אירוח של שבוע, למשל. במקום זה פנו למספר מארחים, ובקשו מכל אחד מהם לארח אתכם במשך מספר ימים במהלך ביקורכם בעיר.

• כאשר אתם מבקשים להתארח, דאגו לציין את השעה המדויקת בה אתם מגיעים לעיר. ייתכן שהטיסה שלכם נוחתת באמצע הלילה – ולמארח לא ממש מתחשק לקום בארבע בבוקר כדי לפתוח לכם את הדלת. כך שגם כאן חשוב תיאום הציפיות.

• הביאו אתכם מתנה קטנה למארח, רצוי משהו ישראלי באופיו: דיסק או ספר ישראלי מתורגם לשפת המקום, תכשיר קוסמטי עשוי מהמינרלים של ים המלח, שמן זית מקומי איכותי וכדומה.

• מעשנים? עוד לפני הגעתכם ודאו איפה מותר ואסור לכם לעשן בדירה. יש מארחים שאוסרים זאת לחלוטין, יש כאלו שמאפשרים לעשן במרפסת ויש כאלו שמעשנים בעצמם – כך שלא איכפת להם שתחניקו את כל הדירה (החנוקה גם כך).

• עומדים לעזוב? יהיה יפה מצדכם להזמין את המארח לארוחה במסעדה טובה על חשבונכם. אל תתקמצנו – הוא חסך לכם אלפי שקלים, כך שאתם יכולים להשקיע בו כמה מאות.

• כמעט מיותר לציין, ונכון למקרים רבים: אתם מתארחים אצל מישהו? הקפידו לנקות אחריכם – בחדר, בשירותים ובחדר האמבטיה. אם אתם ישנים בסלון או בחדר עבודה – אל תשתלטו על כל השטח בפריסת המזוודה שלכם, וודאו שהחדר עדיין יכול לשמש ליעודו המקורי כאשר אתם לא בבית.

  • עוד באותו נושא:
  • Couch Surfing

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully